Annons:
Etikettersömndrömmaravslappningmeditation
Läst 1683 ggr
Magi-cat
2016-05-15 08:26

Brist på sömn hämmar hjärnan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sovit gott? Eller blev det för lite sömn i natt? 😴

Enligt en studie vid University of Michigan sover 25 % av oss mindre än vi borde.

Det är inte så bra för hjärnan…Sömnlöshet kan t.o.m. göra oss lika ineffektiva som berusade människor. Det räcker med ett par nätter med för lite nattsömn och vi får sämre minne, koncentrationssvårigheter, sämre inlärning och t.o.m. beteendestörningar.

Män är generellt sämst på att sova tillräckligt medan kvinnor 30-60 år är bäst på att planera sin sömn.

Vad man ska göra åt den saken förtäljer inte historien….Ibland är det lite svårt att bestämma över sömnen och att oroa sig för nästa dags koncentrationssvårigheter hjälper definitivt inte…

http://illvet.se/manniskan/hjarnan/somnbrist-verkar-som-fylla?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2016_5_12_women_nonabo&utm_content=artikel


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Aleya
2016-05-15 08:45
#1

Jag gick med två timmars sömn i 6 månader. Och jo man blev som en full och hög person. Inte alls kul. 😯 Det blev nästan som när man spelar Don't starve. Man började se konstiga skuggor och andra dumheter. Så inget jag rekommenderar någon att testa på att göra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
2016-05-15 09:02
#2

#1 Husch då, det låter inte alls kul…

Hoppas den goda sömnen kommit tillbaka sedan!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Aleya
2016-05-15 09:12
#3

#2 tyvärr är den inte som den varit. Jag måste tyvärr ta preparat för att somna. Annars kan jag vara vaken en hel natt. (Gör ju inget på helgerna eller då man är ledig men när man ska jobba är det inte så bra) Så får leva med att sömnen är förstörd.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
2017-10-15 09:43
#4

Mycket med sömn just nu… Den sömnlöse lär inte bli direkt lugnare av alla rapporter om hur viktigt det är med sömn (för det är det) och att sjukdomar som Alzheimers triggas av sömnbrist. (Hoppas i så fall att t.ex. föräldrar med småbarn har mycket reservkapacitet.)

I nedanstående artikel talar man om astrocytisk fagocytos, dvs att astrocyterna vid sömnbrist praktiskt taget konsumerar synapser och mikrogliaceller.
Detta gäller vid sömnbrist, inte korta uppvaknanden under natten.

Forskningen är gjord på möss 😕 och, som man konstaterar i artikeln, många frågor återstår. T.ex. om resultaten är överförbara till människor.

http://www.sciencealert.com/the-brain-literally-starts-eating-itself-when-it-doesn-t-get-enough-sleep


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
2017-10-15 10:31
#5

Usch ja, det är verkligen skrämmande att läsa om allt hemskt som sömnbrist gör med en när man hör till en av den som lever med kronisk sömnbrist och liksom inte kan prioritera och planera sömnen så som det ofta nämns som om det vore lika lätt att göra som att bestämma vilken tid man ska äta. Kör liksom redan med så mycket som man råder till att göra för att sova bäst.

Inga starka lampor några timmar innan läggdags, inga blå skärmar, använder inte sängen till annat än vila/sömn, har kolsvart i sovrummet, försöker varva ner så gott jag kan m.m. 

Känner mig både hjärnskadad och sjuk i kroppen vilket gör att det inte går att ha något fungerande liv heller 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
2017-10-18 08:22
#6

#5 Det låter som om du gör allt vad du kan!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2017-10-18 08:28
#7

Hjärnforskaren Matthew Walker vid University of California går i sin bok "Why we sleep?" till storms mot moderna "trender" att sova för lite. 

Otillräcklig sömn får en rad otrevliga följder för kroppen vilket visas av forskning på såväl djur som människor.

Minst 7 timmars sömn, verkar vara vad som gäller för att klara sig.

"”Jag har alltid funnit det märkligt att Margaret Thatcher och Ronald Reagan – två statshuvuden – var väldigt högröstade, om inte stolta, över att sova bara fyra till fem timmar per natt, men de utvecklade ju också alzheimer”, skriver Matthew Walker."

https://www.va.se/nyheter/2017/10/06/hjarnforskaren-det-har-ar-det-dummaste-du-kan-gora-med-din-tid/

Fast det finns säkert människor som sovit gott om nätterna och blivit dementa i alla fall…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-10-18 08:31
#8

Jag tänker på Melatonin, ett läkemedel som man kan få mot t.ex. jetlag. Många världen över verkar använda det för att förbättra sömnen och somna lättare. I Sverige är det dock läkare som måste skriva ut det. (Har åtminstone varit, jag vet inte om det blivit någon ändring.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
2017-10-18 14:52
#9

#6

Ja, mycket gör jag och har gjort i alla fall, men det finns väl mer att testa (testat en massa naturmedel, lugnande örtee´r , Melatonin m.m utan nämvärd verkan) 

Socker har ju där emot ingen bra effekt gällande sömnen och socker har jag ju tyvärr problem med (inte så konstigt i och för sig när jag ofta känner mig svimfärdig och  hanterar det med en snabb sockerkick a´la mjölkchoklad många gånger) jag jobbar hårt på att lägga ner i princip dagligt sockerintag, om jag lyckas med det borde det åtminstone ge en viss bättring gällande sömnen.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Loris M
2017-10-19 19:12
#10

#4 Den sömnlöse lär inte bli direkt lugnare av alla rapporter om hur viktigt det är med sömn (för det är det) och att sjukdomar som Alzheimers triggas av sömnbrist. 

Instämmer. 

Har en period av sömnlöshet nu och på mig inverkar det rätt mycket. Det blir inte lättare heller av att känna press varje kväll när man ska lägga sig och veta att jag måste somna nu, för annars mår jag ännu sämre dagen efter. Önskar att det fanns något annat än en massa olika preparat som har diverse biverkningar. 😕

[NeferNefer]
2017-10-21 18:12
#11

Melatonin hjälper inte mot min sömnlöshet i alla fall, kan jag berätta. 🤦‍♂️

Annielle
2017-10-21 20:05
#12

Meditation av olika slag ska ju ha en bra inverkan på sömnen bland annat. Men då behöver man nog utöva det dagligen, ska verkligen försöka börja med det regelbundet själv, så motigt på en massa sätt bara….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Loris M
2017-10-21 22:30
#13

#12 Jag skulle också behöva komma igång med det. Meditation gör att vi slappnar och stressar av så det borde fungera mot sömnlöshet.

Annons:
Magi-cat
2018-03-19 17:46
#14

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[broderbob]
2018-03-20 00:41
#15

En av mina mediciner har som vanlig biverkan att man tappar sömnen (vilket jag också gjort) men istället för att ta till så drastiska åtgärder som läkaren ville att jag skulle göra , finns det också små knep som jag sagt som fungerar som en bok, korsord, TV somnar garanterat i soffan vaknar med nackvärk, så jag brukar undvika detta, radion (får inte glömma att ta av mig glasögonen, många gånger vaknar jag med dom på mig eller liggande i sängen, tänk om dom gått sönder) sömnen är ju ett A och O , nu vaknade jag bara till och öppnade datorn, men för trött att fortsätta / godnatt Bobby (alltså så är jag som alla andra och förespråkar avslappning)

Upp till toppen
Annons: