Annons:
Etiketterneurologiska-sjukdomarpsykiska-sjukdomar
Läst 578 ggr
Magi-cat
5/29/16, 9:19 AM

Grönt te vid Downs syndrom?

Lånar denna tråd av Loris M som skrev den på Te iFokus. 🙂🌺

Intressant om grönt te, Downs Syndrom och kognitiva färdigheter.

http://te.ifokus.se/discussions/574a96ed8e0e747a9c00023e-gront-te-och-downs-syndrom


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
5/29/16, 9:21 AM
#1

Fantastiskt 👍

Loris M
5/29/16, 9:21 AM
#2

👍🙂

Loris M
5/29/16, 9:41 AM
#3

Så här står det i artikeln från Svenska downföreningen: "

Efter 3 månades behandling uppmättes en signifikant förbättring av episodiskt minne och arbetsminne i EGCG-gruppen. EGCG förbättrade också psykomotorisk hastighet och social förmåga. De ”onda” kolesterolnivåerna i blodet var också signifikant lägre i EGCG-gruppen.

Efter 6 månader – 3 månader efter att behandlingen upphört – var de uppmätta förbättringarna borta och resultaten tillbaka på utgångsläget. Vid intervjun med föräldrarna hade nästan alla gissat rätt på vilken grupp (EGCG eller placebo) som deras barn deltagit i. Föräldrarna vars barn behandlats med EGCG rapporterade många och positiva förändringar. Föräldrarna till placebogruppen rapporterade inga relevanta förändringar."

Källa

Loris M
5/29/16, 10:26 AM
#4

Jag kanske ska förtydliga att det som står i #3 gäller pilotstudien. Den visade att efter tre månaders användning av EGCG extrakt (som utvinns ur grönt te), visade på en förbättring av kognitiv och adaptiv förmåga hos försökspersoner. När behandlingen upphörde gick de tillbaka till utgångsläget. 

Men när det gjorde Fas II  studien kombinerade de EGCG-behandling med pedagogiska spel. Sedan följde de gruppen i ett år efter behandlingen och kunde konstatera att denna kombination visade sig vara framgångsrik och denna gång fanns de förbättrade förmågorna kvar. 

De har inlett en ny studie med barn med Downs Syndrom och resultaten kan vara klara redan 2017. 

http://www.svenskadownforeningen.se/foreningen/aktiviteter/forelasningar/karolinska-universitetssjukhuset/

Magi-cat
5/29/16, 1:54 PM
#5

Vad roligt med något som låter så positivt! 🌺❤️

Jag har inte hunnit läsa än, men undrar hur det kom sig att de studerade just grönt-te-extraktet? Hade man någon tidigare studie att basera sig på?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
5/29/16, 7:04 PM
#6

#5 Jag är inte helt säker, men han nämner i videon att det var en forskargrupp från Frankrike som gjorde testet på möss som hade samma genuppsättning som personer med Downs Syndrom. Så de bestämde att göra testet på människor eftersom extraktet kommer från naturen och är mera säkert. 

Hur forskargruppen från Frankrike kom på den idén vet jag inte. Det kanske står i artikeln jag länkat till ovan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: