Annons:
Etiketterneurologiska-sjukdomarpsykiska-sjukdomar
Läst 1458 ggr
Magi-cat
6/1/16, 12:27 PM

Migrän ökar risken för hjärt- kärlsjukdom

Enligt en omfattande rapport av amerikanska och tyska forskare, löper kvinnor med migrän något högre risk för hjärtproblem än de som inte har migrän.

Rapporten som löper mellan åren 1989 och 2011 baseras på ca 115 000 kvinnor varav ca 15 % diagnostiserats med migrän när studien inleddes. Tjugo år senare visade det sig att de som led av migrän i större utsträckning drabbats av hjärtproblem och strokes.

Sambandet kvarstod även när man tog andra riskfaktorer med i beräkningen.

Forskarna understryker att risken fortfarande är låg, men eftersom så många lider av migrän vill de att det ska finnas med som en riskfaktor för hjärt- kärlsjukdomar, i alla fall hos kvinnor.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/kvinnor-med-migran-loper-hogre-risk-for-hjartproblem


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
6/1/16, 12:27 PM
#1

Jag undrar hur gamla kvinnorna var?

"Kvinnorna som studerades var mellan 45-45 år gamla"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Skorpion76
6/7/16, 6:35 AM
#2

Jag ska väl egentligen inte lägga mig i, men peppar peppar (ta i trä) har jag klarat mig. En tjej på mitt job som själv har det bruksr säga att jag ska vara glad för att jag inte har haft det. Det är ingen höjdare.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
6/7/16, 9:19 AM
#3

Jag har haft migrän sedan jag var barn.

Det enda som hänt hittills är att jag fått högt blodtryck.

Jag har hört om detta tidigare och man undrar om det är samma risker för män?

Kvinnor dominerar väl statistiken när det gäller migrän och män när det gäller hjärt kärlsjukdomar fortfarande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
6/7/16, 9:46 AM
#4

#3 Kvinnor dominerar i migränstatistiken, ja. 

Ang. hjärt- kärlsjukdomar hittar jag detta hos Hjärt- lungfonden:

"Hjärt-kärlsjukdom är en lika vanlig dödsorsak hos kvinnor som hos män. Andelen män som insjuknar i hjärtinfarkt är störst i åldrarna under 60 år och tidigare var antalet nyupptäckta hjärtinfarkter fyra gånger högre hos män än hos kvinnor yngre än 60 år. Under senare år har dock proportionerna mellan könen förändrats. "

Men dödligheten i hjärtinfarkt är tydligen fortfarande dubbelt så hög hos män som hos kvinnor.

Angående #0 och migrän har jag tidigare hört att migrän hör ihop med strokes och hjärt- kärlsjukdomar hos unga kvinnor, medan det hos äldre inte gör någon skillnad. Jag vet inte var man drog gränsen mellan "yngre" och "äldre" eller om studien tar någon hänsyn till ålder vid insjuknandet, jag har inte kollat det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
6/7/16, 9:58 AM
#5

#4 Ja så är det ju. Kvinnor har också annorlunda symtom när det gäller hjärtinfarkt än vad män har.

Det skulle vara, precis som du skriver, intressant med att höra i vilka åldersspann man räknar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: