Annons:
Etikettövrigt
Läst 756 ggr
Magi-cat
6/2/16, 7:00 PM

Hormonell löparkick ger euforiska känslor

Har ni erfarenhet av "runner's high"? Den kallas så, den lätt euforiska känslan som kan infinna sig en bit inne i ett träningspass.

Den beror på låg halt av ett hormon, leptin, som fettcellerna utsöndrar. Den låga leptinhalten aktiverar hjärnan belöningssystem och euforin infinner sig.

Forskare som studerat möss i ett springhjul fann att möss med nedsatta leptinsignaler sprang nästan dubbelt så långt som andra möss innan de tröttnade. (rapporten publicerad i Cell Metabolism.)

Har det här fenomenet någon funktion?

Ja, det har varit bra att ha under evolutionens gång.
Den minskade produktionen av leptin i fettcellerna signalerar att kroppen behöver mer energi. Samma signal ökar den fysiska orken.
Det måste ha varit till god nytta med lite extra ork och uppmuntran på våra förfäders säkert många gånger långa jakt efter föda.

Men det finns alltid en baksida och det är, misstänker man också, att runner's high-känslan kan bidra till att en del blir beroende av att träna.

källa: Modern Psykologi, Specialnummer om hjärnan 2015


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
6/2/16, 7:03 PM
#1

Jag har hört talas om detta men har aldrig ens varit i närheten😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
6/3/16, 9:09 AM
#2

Oja, det har jag upplevt måånga gånger under mina ca 10 år med i princip daglig löpning , ca 1 mil om dagen!

Beroende absolut, kunde inte sluta heller, det var kroppen som lade av till slut 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
6/3/16, 12:47 PM
#3

#1 Jag passar mig noga. 😃😉

#2 Oj, en mil om dagen, då vet du vad det handlar om.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
6/3/16, 5:52 PM
#4

Ja, för att förtydliga så sprang jag inte en mil om dagen i 10 år, det var under de senare åren "bara", av någon anledning uppnåddes den här euforikänslan  för min del allra bäst när jag sprang i varmt väder, det vill säga si så där 25-30 grader varmt och solsken. Låter säkert hur jobbigt som helst med sådan värme och löpning om man inte har den erfarenheten, men jag lider mer av sådan värme om jag är ute och promenerar eller bara tar det lugnt.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: