Annons:
Etikettövrigt
Läst 1569 ggr
Magi-cat
2016-06-02 16:04

Kuriosa och korta notiser om hjärnan

Här kan vi lägga in lite kuriosa med anknytning till hjärnan, roliga, tokiga, slående, förvånande, häftiga eller inte helt allvarliga saker….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-06-02 16:07
#1

"Att simulera en hjärna med dagens datorteknik kräver en effekt som motsvarar en hel kärnreaktor. En riktig hjärna klarar sig på samma effekt som en lågenergilampa, 15 W."

källa: "Human brain Project" citerat ur Modern psykologi/specialnummer om hjärnan 2015.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Skorpion76
2016-06-07 06:40
#2

Det händer inte sällan att hjärnan hänger sig. Jag får någon tanke i huvudet som vägrar att släppa taget. Det kan vara låtars melodier eller anra tankar och jag har ett enormt stort behov av att berätta saker.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Magi-cat
2016-08-02 18:25
#3

Lägg upp fötterna på bordet och bli bättre på att fatta beslut!

Öh…Ett försök vid Columbia University har visat att positionen med fötterna på bordet sänker stressnivån, så att vi utstrålar styrka, fokuserar bättre och därmed fattar bättre beslut.

(Tillåt mig förundras över påhittigheten i en del studier och tvivla lite smått  på resultatet. 😎)

Läst i Illustrerad Vetenskap 2016:12


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Agafia
2016-08-02 23:20
#4

Var kommer uttrycket " hjärnsläpp " ifrån ? Någon som vet ?

Magi-cat
2017-01-03 18:10
#5

#4 Tyvärr vet jag inte var själva ordet kommer ifrån,  men är väl bekant med att drabbas av fenomenet!😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-01-03 18:17
#6

Har ni hört talas om den nya åkomman Post-Trump stress disorder?

Det rapporterades redan i våras om en ny ångestform i USA: Trump anxiety!

Efter att valresultatet blev klart har den nu (enligt psykologer i Psychology Today) övergått i post-Trump stress disorder. Den åkomman lär ha drabbat liberaler som följt opinionsmätningarna och totalt missbedömt Trumps chanser att bli USA:s näste president….

källa: Modern psykologi 2016:12


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Skorpion76
2017-01-04 13:15
#7

#6 Blir jag förvånad eller blir jag förvånad? Svar: Nej!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Magi-cat
2017-01-07 08:45
#8

Hjärnvävnad funnen i äggstock!

Att man finner celler och vävnader av annat slag än de som förväntas vara där i en äggstock är inte helt ovanligt. Det rör sig då om t.ex. hårceller, tandanlag etc inneslutna i skivepitelvävnad, s.k. teratom eller dermoidcystor.

Man har ibland t.o.m. funnit nervceller.

Det här beskrivna fallet är dock helt unikt då man hos en tonåring som opererades för blindtarmsinflammation även avlägsnade en 3 cm stor tumör på ena äggstocken, en tumör som man vid närmare undersökning fann likna en Cerebellum med nervvävnad och tre lager av väl formad cerebellar Cortex. Vidare fann man Myelin vilket tyder på en ganska långt gången mognad av nervvävnaden.
Intill den cerebellumliknande strukturen fann man en klubbform som liknade en hjärnstam, även den innehållande nervvävnad.

Fallet är beskrivet i tidskriften Neuropathology.

(Flickan hade inga besvär av tumören och återhämtar sig väl.)

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/tiny-brain-found-inside-teenagers-ovary/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-01-10 18:46
#9

Nervceller är sins emellan mer olika varandra än andra celltyper. Den form de antar med rikt förgrenade utskott avspeglar de funktionella behoven, att kommunicera med andra Neuron långt bort och nära. '

Man kanske förväntar sig att neuroner i en däggdjurshjärna ska vara vida mer komplexa än de i en insektshjärna, men så är inte fallet.  De är väldigt lika.

Det är samma elektriska och kemiska signalmekanismer här som där.

På cellnivå ser vi alltså samma grundkomponenter för de psykiska funktionerna hos alla djur, människor eller insekter, oavsett hur avancerade. (Ganska intressant, faktiskt…)

källa: "Hjärnan, Michael O'Shea


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Aleya
2017-01-10 23:13
#10

Då jag kan mycket om endometrios så kan jag säga att denna sjukdomen kan sätta sig på flera ställen i kroppen. Bl.a på hjärnan och Nerver. Ganska ovanligt men det har hänt. Endometrios är ju alltså en sjukdom som gör att livmoderslemhinna kommer ut i buken vid mens. Men man har hittat sk härder på andra ställen i kroppen. Man har inte hittat någon bot på sjukdomen eller förklaring hur den kan ta sig på andra ställen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
2017-01-11 07:28
#11

#10 Tack för info! 🌺Det visste jag inte att den kan sätta sig på hjärna och Nerver. Man skulle hoppas att forskningen om den här sjukdomen gick snabbare framåt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Aleya
2017-01-11 07:34
#12

#11 kul att lära folk nått nytt. Ja den går ju som inte så framåt då jag själv lärt mig så mycket. Ne men det är en riktig otrevlig och lurig sjukdom. Man har även hittat endometrios på män och även nyfödda har endometrios.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
2017-01-16 10:35
#13

Finns det risk för stroke om man går till frissan??? Öh?

“Hairdresser-related ischemic cerebrovascular events (HICE) are attributed to compression of vertebral arteries or cervical artery dissections…HICE may occur frequently in females without a predilection for the posterior circulation.  Although some HICE may occur by chance (pseudo-HICE), hairdresser visits may have a causal role in some cases, including cervical artery dissection or hemodynamic compromise related to pre-existing arterial disease (true HICE).”

Grejen är tydligen att blodkärlen i nacken påverkas av den obekväma ställningen och rörelserna när man lutar sig bakåt och får håret tvättat….

Man ska palla upp med handdukar, sägs det i artikeln…

http://www.healthy-holistic-living.com/preventing-stroke.html?t=CHH

Om det är så, är blodtrycket t.ex. ändå en betydligt större risk för stroke.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: