Annons:
Etiketterstresssmärtahuvudvärk
Läst 1531 ggr
Magi-cat
6/7/16, 11:00 AM

Hortons huvudvärk

(Till vårt lexikon)😎

Känner ni till Hortons huvudvärk? (eng Cluster headache) Det är en svår och intensiv huvudvärk som har vissa likheter med migrän men också stora olikheter.

Symptom

Värken är svår och kommer anfallsvis, ofta i perioder omväxlande med huvudvärksfria perioder. Smärtan är så svår att den drabbade inte kan vara stilla utan vankar omkring, till skillnad mot migrän där den sjuke ofta måste ligga ner.

Värken sitter på ena sidan av huvudet, bakom ögat. Patienter brukar rapportera att det känns som en kniv i ögat eller som om ögat ska pressas ut. Värken kan också stråla ut mot ansiktet och halsen.

Ibland får man på samma sida som smärtan även andra symptom som ögonlockssvullnad (som kan vara svår), nästäppa, svettning i ansiktet och pannan och/eller förminskad pupill.

Attackerna kommer ofta 1-3 gånger per dygn och varar ca 15 min till flera timmar. (Variationer kan förekomma)

Den Hortons-drabbade brukar inte må illa under anfallen, som migränpatienten ofta gör.

Värken är så svår att den är i klass med ett njurstensanfall.

Förekomst

Hortons huvudvärk är inte alls lika vanlig som migrän. Det beräknas att ca 0,1 % av befolkningen är drabbad och företrädesvis (ca 70 %) män. (Migrän däremot drabbar mest kvinnor).

Orsaker

Orsaken till Hortons huvudvärk är fortfarande okänd, men forskning visar att det finns en inflammation i blodkärlen bakom det drabbade ögat så det uppstår som en svullnad.

Kroppens egna signalsubstanser, som Serotonin och histamin kan vara inblandade i förloppet. Men riktigt hur vet man alltså inte.

Hypotalamus verkar också vara inblandat i sjukdomen eftersom hypotalamus reglerar dygnsrytmen och attackerna ofta kommer vid samma klockslag, ofta på natten och ofta under REM-sömnen. (drömsömnen). Frekvensen är ofta högre under vår och höst.

Ärftligheten är inte så hög som vid migrän, endast 5 %.

**Två typer av Hortons **

(Det kan kanske finnas fler typer, men man talar om två.)

Episodisk Hortons är den vanligaste där man har perioder av attacker men är besvärsfri där emellan.

Den andra typen är kronisk Hortons där man har besvär varje dag i över ett år eller inte är besvärsfri mer än högst två veckor.

Behandling

Tyvärr finns det ingen behandling som botar Hortons, men man kan få god lindring av mediciner. Sumatriptaner är en typ.

Hortons kan komma som en blixt från en klar himmel och givetvis ska man söka vård (neurolog) för att utreda vad värken kommer av.

En och samma person kan ha både migrän och Hortons.

Till någon tröst kanske det kan vara att Hortons-attackerna brukar upphöra i 65-årsåldern.

http://www.1177.se/Ostergotland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hortons-huvudvark/

http://www.migran.org/subpage1.asp?nodeid=61455

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=495


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Hortons huvudvärk kommer i attacker och det värker då mycket kring det ena ögat. Oftast får man huvudvärksattackerna under några veckor varje år, till exempel vår eller höst.
  • Redigerat 1/10/22, 9:10 AM av Magi-cat
Annons:
Choklad
6/7/16, 11:04 AM
#1

Å fy det där låter inte bra alls.

Men tack för bra info 🙂

U R us

Magi-cat
6/7/16, 11:46 AM
#2

Jag hade Hortons under en följd av år. 
Jag kan bara bekräfta beskrivningen av sjukdomen. Det var en minst sagt hemsk värk.

Det vore roligt att veta lite mer vad Hortons beror på.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Choklad
2/13/18, 11:48 AM
#4

Min man hade den huvudvärken.  Väldigt plågsam

U R us

Magi-cat
2/13/18, 11:49 AM
#5

#4 Jobbigt, verkligen. 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/9/22, 1:16 PM
#6

Numera kallas Hortons tydligen mest för klusterhuvudvärk.

Intressant artikel om huvudvärken som enl. uppg. drabbar 5000 - 10000 av befolkningen.

https://www.wellness.se/halsa/sjukdomar-och-besvar/a/8Q7vxw/hortons-huvudvark-smarta-som-ger-sjalvmordstankar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Hortons huvudvärk ger en plötslig intensiv, skärande och pulserande värk, ofta bakom ena ögat. En extremt plågsam smärta som kan få den som drabbas att vilja dö.
Annons:
Upp till toppen
Annons: