Annons:
Etikettövrigt
Läst 1068 ggr
Magi-cat
6/8/16, 3:06 PM

Är du kroniskt sen? Det kan vara positivt...

Det finns människor som alltid kommer i sista minuten eller för sent allt, till möten, till bussen, till…

Irriterande? Javisst, men dessa människor har en *host* personlighet som kan vara fördelaktig,

 De är tidsoptimister och upplever tiden på ett annat sätt än de som regelmässigt passar tiden. De tror alltså att de hinner mer än de gör och att de har mer tid än vad de har. Dessutom är de bra på att "multitaska", är kreativa och tänker långsiktigt.

Det låter ju bra. (Och lite okänsliga för omgivningen, kanske, som tycker det är irriterande att alltid få vänta…?)

Lösningen är förstås, enligt artikeln i Illustrerad vetenskap, att strukturera tiden och prioritera bättre. (Om det hjälpte skulle de väl redan kommit på det?)

http://illvet.se/manniskan/hjarnan/ar-du-alltid-sen-da-ska-du-vara-valdigt-glad?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2016_5_31_women_nonabo&utm_content=artikel&cxense_hash=b307fb9e8b74f3452fb66d956f8be7d93f589e1b

Jag vet inte vad det här säger egentligen och blir lite irriterad på indelningen i A- och B-människor. Det måste vara en extrem förenkling. Få är väl så uttalat sena (eller tidiga) av sig att man kan gruppera på det där sättet.

Tyvärr kan jag inte öppna studierna som det hänvisas till.

(Förresten är jag själv av den tidsoptimistiska sorten. ⏰😃)

Någon som känner igen sig eller vill kommentera i största allmänhet?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
6/8/16, 3:57 PM
#1

Haha, den gruppen tillhör jag inte😃

Jag är alltid i väldigt god tid. Får ofta sitta och vänta (alldeles för länge) bara för att jag vill vara ute i god tid.

Det blir bara värre och värre med åren🤫

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
6/8/16, 4:11 PM
#2

Allt tenderar att bli värre med åren, antingen man är tidig eller sen av sig…🤫😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
6/8/16, 4:22 PM
#3

#2 Min son är också av den punktliga sorten😉 Han föddes t.om på den exakta dagen man beräknat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[NeferNefer]
6/8/16, 5:12 PM
#4

Jag är punktlig och avskyr att vänta …

Agafia
6/11/16, 11:54 PM
#5

Min bror är en tidsoptimist av rang ! Kom försent till sitt eget bröllop bla. Till honom säger vi numera tex kom på middag kl 16.00 ( när det egentligen är kl.17.00 alla ska komma ) för då kommer han kl.17.00 ( en timme sen ) Fungerar varje gång 😉

[NeferNefer]
6/12/16, 4:38 AM
#6

Smart knep, Agafia 👍

Annons:
Loris M
6/12/16, 7:49 AM
#7

Jag är alltid punktlig och tycker verkligen inte om när andra kommer för sent. I studien verkar de göra det till något positivt (de som är sena) men jag tycker att det känns lite ohyfsat och att sena människor måste ha lite höga tankar om sig själva. Eftersom de verkar tycka att det är okej att andra ska sitta och vänta på dem.

Sen är det så klart lite för snävt att indela människor i två "sorter".

Magi-cat
6/12/16, 8:28 AM
#8

#7 Precis. Det finns inte två "sorter" och vid vilka tillfällen man är sen och tidig kan variera, även inom "sorterna". 

Men en del är notoriskt tidsoptimistiska och tror att de hinner mer än de gör och får attans så bråttom på slutet….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
6/12/16, 10:35 AM
#9

#7: Jag håller med dig, helt och fullt.

Upp till toppen
Annons: