Annons:
Etiketterneurologiska-sjukdomarpsykiska-sjukdomar
Läst 1089 ggr
Magi-cat
2016-06-09 18:46

Magnetstimulering mot depression

Transkraniell magnetisk stimulering kallas en ny, säker, fungerande och ofarlig metod mot depression.

Den går till så att patienten får sitta med en hjälm på huvudet och samtidigt motta en svag magnetstimulering 5-6 cm in i hjärnan. Behandlingen tar ca 30 minuter varje gång och upprepas varje dag under ca fyra veckor. Under tiden kan patienterna leva precis som vanligt.
Magnetstimuleringen känns enligt uppgift inte mer än som en humlas surr.

Alla med både lättare och svårare depression kan behandlas med den här metoden.

Hur behandlingen hjälper vet man egentligen inte, bara att den gör det enligt ett flertal studier.

Transkraniell magnetstimulering har utvecklats om metod i USA och än så länge finns det bara ett sjukhus i Sverige som satsar på den.

"Exakt hur detta hjälper patienterna vet vi inte, men vi vet att det hjälper. En hypotes är att nervvävnaden skrumpnar hos deprimerade människor därför att nätverken mellan cellerna tappat kopplingen till varandra. När nervcellernas tillväxt ökar genom stimuleringen så bildas kopplingar igen mellan dem. Det gör att patientens funktioner kommer tillbaka. De flesta blir i alla fall markant bättre, säger Markus Heilig."

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/linkoping-forst-ut-med-ny-metod-mot-depression-om4170776.aspx

Jag tycker det låter helt fantastiskt om man kan använda den här enkla och ofarliga metoden i större skala. Kan den månne användas mot mer än depression?? Som demens?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2016-06-09 19:21
#1

Metoden verkar användas på bara ett fåtal sjukhus i världen. Här finns det lite mer information om metoden:

"Sedan nya moderna mediciner med färre biverkningar utvecklades under 1990-talet har alltfler drabbade blivit hjälpta.

– Problemet är att en tredjedel av patienterna inte svarar på dessa läkemedel. De ingår inte heller i den tyngsta grupp av patienter som behöver elbehandling, ECT, säger Markus Heilig."

Källa

Maria
2016-06-09 19:37
#2

Känns som om det kan vara en mildare variant av ECT-behandling eller tänker jag fel?

Fantastiskt om det fungerar som ett sådan svårt tillstånd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2016-06-09 20:59
#3

#2 Nej, de har inte med varandra att göra.

ECT, Elektrokonvulsiv behandling.

https://sv.wikipedia.org/wiki/ECT

#1 Fint! Professorn verkar ha varit med om att ta fram metoden i USA där den också är godkänd.

Mycket glädjande att det kommer en säker metod som kan hjälpa människor och att de kan leva som vanligt under behandlingstiden!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
2016-06-11 09:27
#4

Låter jättebra om den är ofarlig! 🙂

Alla blir ju verkligen inte hjälpta av läkemedel eller tål dem heller för den delen och det finns ju alltid risker med läkemedel (långsiktiga risker vet vi ju inte ens om många mediciner) 

Jag önskar verkligen att det här vore det man testade före läkemedel.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Agafia
2016-06-11 17:27
#5

Låter ju helt fantastiskt ! Ska höra med min Neuropsykiatriker om hon vet mer om den här behandlingen ☺️

Magi-cat
2016-06-11 17:39
#6

#5 Hoppas det! Den finns alltså ännu bara på ett sjukhus i landet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2017-02-25 18:19
#7

Mer om svag ström till hjärnan:

"TMS, elektromagnetisk stimulering av hjärnan är en relativt ny behandlingsform mot depression. Just nu avslutas en av de första svenska studierna där man testat olika doser av TMS och förhoppningen är att fler människor med depression kan bli hjälpta."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/strom-i-hjarnan-bot-mot-depression


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-02-27 19:00
#8

Ikväll på Vetenskapens Värld:

"Svenskt vetenskapsmagasin från 2017. Smart, pigg och lycklig med ström mot hjärnan? Studier visar att elektrisk spänning kan påverka hjärnan och behandla dess sjukdomar. Ulf ingår i en studie där man testar att behandla alkoholproblem med hjälp av en elektromagnetisk hjälm. Maria som använder en hemmabyggd apparat för att självmedicinera sin depression och även hoppas kunna förbättra sin koncentrationsförmåga med hjälp av ström."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
2017-02-28 09:02
#9

#9

Verkligen intressant!🙂

Låter ju som om det även skulle kunna förbättra problem som dålig koncentrationsförmåga vid ADHD och förhoppningsvis många andra sjukdomar och problem som har sin huvudorsak i hjärnan då! 👍 Hur ska de gå för läkemedelsbolagen som tjänar en förmögenhet på mediciner inom detta område om?!? Ja, de lär ju inte bli glada precis! Men

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: