Annons:
Etiketterneurologiska-sjukdomarpsykiska-sjukdomar
Läst 886 ggr
Magi-cat
6/10/16, 11:00 AM

Dålig luft kopplas till psykisk ohälsa

Det finns ett samband mellan psykisk ohälsa och dålig luft, enligt svenska forskare.

"Barn och ungdomar som bor i områden med högre koncentrationer av luftföroreningar löper högre risk att medicineras för psykiatriska diagnoser, enligt forskare vid Umeå universitet. Det skriver Dagens medicin.

Studien undersökte kopplingen mellan uttaget av läkemedel för psykiatriska diagnoser och luftföroreningsnivån. Risken att ha minst ett läkemedelsuttag ökade med nio procent per 10 mikrogram per kubikmeter högre halt av kvävedioxid i luften för dessa personer.

Studien publicerades i tidskriften BMJ Open.

http://www.dagensmedicin.se/artiklar/2016/06/08/luftfororeningar-kopplas-till-psykisk-ohalsa/

abstract

Det låter som ett väldigt gott och hållbart skäl att minska luftföroreningarna till ett minimum!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
6/10/16, 2:39 PM
#1

Från kommentarsfältet:

"Sven Román, barn och ungdomspsykiater 2016-06-08 16:26:04

Det krävs naturligtvis mer forskning om detta, men skulle resultaten då stå sig så måste sambandet betecknas som ganska häpnadsväckande och få omedelbara konsekvenser. Hittills har ju luftföroreningar bara påverkat somatisk sjukdom, framför allt relaterad till luftvägarna. Om det även ökar förekomsten av psykisk sjukdom för barn, så borde konsekvensen bli förbud mot motorfordon med skadliga utsläpp i storstäder. El och vätgasdrivna fordon borde vara godkända, sannolikt även de som körs på fordonsgas"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
6/11/16, 9:48 AM
#2

Det var intressant och jag hoppas att de forskar mera om det här. Neuropsykiatriska diagnoser har ökat markant under de senaste årtionden och det är inte helt orimligt att det kan finns ett samband mellan det och luftföroreningar.

[NeferNefer]
6/11/16, 4:22 PM
#3

Bra att de kommer fram till det här!! Hoppas det leder till en hållbar livsstil för oss alla 🌺❤️

Upp till toppen
Annons: