Annons:
Etiketterneurologiska-sjukdomarpsykiska-sjukdomar
Läst 1247 ggr
Magi-cat
6/11/16, 7:00 AM

Acetylsalicylsyra tidigt vid blodpropp i hjärnan

Enligt forskning (redovisad i Lancet) ger tidig behandling med asa (acetylsalicylsyra) oväntat stora fördelar.

Enligt dessa nya data är riskminskningen för en ny stroke hela 60 % vid tidigt insatt asa! Effekten hänger kvar upp till sex veckor efter påbörjad behandling. Därefter minskar den och senare ses ingen säkerställd effekt.

Varför vinsten med asa är så stor i akutskedet vet man egentligen inte, men spekulerar om att det är själva trombocyterna är aktiva då. Eller så uppstår det någon sorts resistens vid långtidsbehandling.

Tidig asa-behandling verkar också minska svårighetsgraden vid ev ny stroke.

Sedan kommer något intressant i artikeln. (länken nedan). Man kan t.o.m. rekommendera att egenbehandla med asa om någon drabbats av t.ex. TIA, övergående besvär av språksvårigheter och/eller förlamning. (Det kan vara bra att hålla i minnet!)

"Han menar att en av studiens praktiska slutsatser  är att patienter som får symtom på en TIA, till exempel förlamning eller språksvårigheter som går över av sig själv, snabbt bör egenbehandla sig med asa redan innan man söker akut."

http://www.dagensmedicin.se/artiklar/2016/05/31/vinst-av-asa-skordas-tidigt-efter-stroke/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
6/11/16, 7:29 AM
#1

En sak jag undrar:

Många går på Trombyl som förebyggande behandling mot hjärt- kärlbesvär. Har de nytta eller inte nytta av asa om de ändå får en TIA?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
6/11/16, 8:10 AM
#2

#1 Jag det kan man fråga sig.

Sedan undrar jag också om dosen. Om den kan ha någon betydelse? Trombyl innehåller 75 mg acetylsalicylsyra medan en Bamyl eller Treo 500 mg.

Man borde kunna självbehandla med en Treo om dagen  och få mycket större effekt men det kanske inte fungerar så?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
6/11/16, 8:27 AM
#3

#2 Antagligen har en Treo om dagen under en följd av år en del mindre lyckade biverkningar för t.ex. magen utan att ge större effekt än medicinen i en mindre dos.

Fast om någon verkar ha drabbats av TIA eller stroke är det nog bara att stoppa i en Treo…?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/11/16, 8:32 AM
#4

AKUT-testet vid misstänkt stroke:

A - Ansikte. Be personen le och visa tänderna.
K - Kroppsdel. Be personen lyfta armarna och hålla kvar i 10 sekunder.
U - Uttal. Be personen säga en enkel mening som "det är vackert väder i dag".
T - Tid. Varje minut räknas för att rädda liv. Ju fortare behandling sätts in, desto mindre blir skadorna – ring 112!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
6/11/16, 8:35 AM
#5

Ja, magen är alltid ett problem med intag  av "syran" men samtidigt kan man ta upp till 6 Treo per dygn men då avses ju kortare perioder.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Agafia
6/11/16, 5:51 PM
#6

Då tänker jag på de som lider av Astma , hur gör man då ? För Astman blir ju " triggad " av acetylsalicylsyra . Finns det något annat för den patientgruppen ?

Annons:
Upp till toppen
Annons: