Annons:
Etiketterembryologiung-hjärna
Läst 1246 ggr
Magi-cat
6/11/16, 5:21 PM

Den unga hjärnan på sociala medier och belöningar

För första gången har tonåringars hjärnor blivit scannade medan de umgås på sociala medier.

I denna studie vid UCLA visas att samma hjärnområden aktiveras när tonåringen får många "likes" eller ser foton på sig själv eller internetkompisarna som när man äter choklad eller vinner pengar.

De hjärnområden som mest signalerar i hjärnscanningen tillhör belöningssystemet. I detta fall ser vi på bilden i länken att nucleus accumbens (sv. accumbenskärnan), en del av Striatum, lyser upp.
Andra områden som också var särskilt aktiva var de som hör till den sociala hjärnan och visuella centra.

Forskarna menar att detta område är speciellt aktivt hos ungdomar.

I den här studien fick försökspersonerna se en och samma bild men halva gruppen fick se den med många likes och andra halvan med få likes.
Den grupp som såg bilden med många likes var mer benägna att själva "lika" den än den andra gruppen.
Detta visar på ett aktivt grupptryck som säkert gör sig ännu mer gällande i det verkliga livet. (Det gäller väl förstås även vuxna, kan jag tänka mig.)

Grupptryck har naturligtvis alltid funnits, det är inget nytt, men…

"Peer pressure to conform has long existed, but online likes are different. "In the past, teens made their own judgments about how everyone around them was responding," Sherman said. "When it comes to likes, there's no ambiguity.""

https://www.sciencedaily.com/releases/2016/05/160531104423.htm?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: