Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 1252 ggr
Magi-cat
2016-06-13 19:00

Autism - inte bara i hjärnan

Forskningen om Autism (eg. autismspektrumstörningar, AST) går framåt.
Förutom symptom som social interaktion och repetitivt beteende är många med AST också hyperkänsliga för beröring

I en ny studie (publicerad i Cell) vid Harvard Medical School har man funnit att Autism inte endast är ett resultat av störningar i hjärnans tidiga utveckling. Istället föreslår forskarna att vissa AST-störningar är påverkan på de perifera nerverna som sänder sensorisk (=känsel) information till hjärnan. Detta innebär att andra delar av nervsystemet än hjärnan kan vara delvis ansvarigt för hur personer med AST erfar och reagerar på stimuli. 

Speciellt kan förnimmelse av beröring, ängslan och sociala färdigheter kopplas till de perifera nerverna i armar, ben, fingrar och andra delar som sänder sensoriska signaler till hjärnan.

Forskarna gjorde sina fynd i försök med genetiskt modifierade möss då man kunde jämföra möss med AST-gener med andra möss.
De genetiskt specialdesignade mössen reagerade med hyperkänslighet på beröring. Nerverna sände inte heller på ett normalt sätt till hjärnan.
Deras resultat visade  att mössen med AST-gener inte reagerade normalt på taktil (känsel-) perception.

Vidare fann man att mössen med genmutationen interagerade mindre med andra möss och visade mer oro (anxiety) än andra möss.

Det var något helt nytt:

"“A key aspect of this work is that we’ve shown that a tactile, somatosensory dysfunction contributes to behavioral deficits; something that hasn’t been seen before,” Ginty said. “In this case, that deficit is anxiety and problems with social interactions.”"

Det är dock inte helt klarlagt hur svårigheter med att processa känselsinnet är kopplat till social ångest.
Man antar att mössen med AST-genen har en "volymknapp" för beröringskänslighet som är felinställd och man tror att samma gäller för människor. "Volymen" på beröring är för hög.

Nu söker man metoder att "skruva ner volymen" på signalerna.

http://otd.harvard.edu/news-events/autism-beyond-the-brain

http://www.sciencemag.org/news/2016/06/autism-may-stem-part-disordered-sense-touch


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Agafia
2016-06-13 22:42
#1

Det kan ju vara därför jag är taktilt känslig , duschstrålen känns som tusen nålar , Märkningen i halsringningen på plagg måste klippas bort ( irriterar huden i nacken ) vissa konsistenser på livsmedel går inte att ha imunnen o svälja osv.osv. Jag trodde redan att det var känt för forskarna ……

Maria
2016-06-14 08:16
#2

Det finns dementa personer som också kan uppleva ex. vattenstrålar som smärta och då upplevs besvärliga för att de inte " vill" duscha. Kan det höra samman tro? Det är ju också någon form av att signalerna har blivit felkopplade så att säga eller inte går fram den rätta vägen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2016-06-14 11:07
#3

Tänker lite på det här:

http://hjarnan.ifokus.se/discussions/575f111f8e0e7467fb0017a5-vi-har-alla-autism-gener

Inte antingen eller, utan vi har ett uns av det allihop….

Det kanske inte behöver vara något fel utan att "volymknappen" är olika inställd. Miljön i övrigt avgör när det fördras av de flesta men blir för mycket för en del.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Agafia
2016-06-14 12:53
#4

Det händer mest när jag är stressad och fått för mycket intryck .

Loris M
2016-06-14 14:09
#5

#1 Jo, forskarna känner till att personer med AST kan vara överkänsliga för beröring. det kan också vara så att de nästan alls inte känner smärta, värme m.m. 

Men det som är nytt med studien (som jag uppfattat det) är att det finns en tydlig koppling mellan hur personer med AST upplever stimuli och deras svårigheter med det sociala samspelet. De verkar mena att om de hittar ett sätt att reglera överkänsligheten så kommer det även att inverka på det sociala samspelet och förbättra den. det som är nytt är också var i nervsystemet uppstår problem vid AST. 

En man med AST berättade för mig att han en gång fick nageltrång men han kände inget. Det var först när han besökte läkaren i ett annat ärende som han fick syn på hans naglar och frågade honom häpet: "Hur kan du gå?!". Det var så illa, svullet, blodigt, infekterat.. att han egentligen borde ha så ont att han inte skulle kunna gå, än mindre ta på sig skorna. Han fick också alltid hjälp med att välja lämpliga kläder. han kunde varken känna värme eller kyla. Vilket så klart kan vara farligt.

Upp till toppen
Annons: