Annons:
Etikettsocialhjärna
Läst 1331 ggr
Magi-cat
2016-06-14 11:00

Vi har alla autism-gener

En stor internationell studie av gener som predisponerar för autism/AST föreslår att samma genvariant även finns närvarande hos en mycket bredare population där de kan bidra med en rad karaktärsdrag men utan att vara så allvarliga som klinisk AST.

Det finns i så fall ingen "cut-off-point" för AST, snarare ett kontinuum, en glidande skala av komplexa genetiska faktorer som kan påverka vårt beteende.
Men så finns det en liten del av befolkningen som har mer av speciella genvarianter än andra som ökar sannolikheten att de ska komma till uttryck i klinisk AST.

"However, just because everybody carries some degree of genetic risk when it comes to ASD gene variants, doesn't mean we all would find social interactions difficult to some extent, nor that people's genetic makeup is the only reason they might develop ASD."

men

""We now have a better path forward in terms of expecting what types of disorders and traits are going to be associated with certain types of genetic risk.""

http://www.sciencealert.com/we-all-carry-the-genes-for-autism-study-finds


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-06-19 16:20
#1

(Det har sina risker med schemalagd publicering om något kommer i vägen så man inte hinner göra trådstarten färdig. ☺️Nu är texten lite mer hel i alla fall…)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ananse
2016-06-27 07:56
#2

#0 Otroligt vad vetenskapsmännen kan. Rätt vad det är så är det väl nån som upptäcker att jorden är rund också…

tarantass
2016-06-27 13:30
#3

#2: det är det som är problemet med höga sanningskrav. Samma sak i juridiken, åtminstone när den fungerar som den … ska. Det är skillnad mellan att kunna se något till vardags, eller för den delen i sitt kliniska arbete, och att kunna påvisa det bortom (för tillfället) rimligt tvivel. Särskilt om man vill ha med en del orsaker också (och sålla bort en del feltolkningar, sådana som man lätt gör till vardags), så att man får trådar att nysta vidare på.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2016-06-30 12:30
#4

#2 Förtydliga gärna din poäng och vad den har för anknytning till tråden om att alla har autismgener..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ananse
2016-06-30 15:25
#5

#4 Jag tycker att det att upptäcka att jorden är rund vore ett genombrott av motsvarande dignitet som att plötsligt upptäcka att autism-spektrum faktiskt är ett… spektrum.

tarantass
2016-06-30 17:34
#6

#5: det man har sett är inte att autismspektrum är ett spektrum – det visste man redan, det är därför det heter så – utan att vi (genetiskt och personlighetsmässigt sett) kanske alla finns på det, det vill säga att Autism kanske inte är något artskilt från "neurotypiskhet".

Beträffande att upptäcka det (och andra ""självklarheter") i vetenskap kontra i vardagen gäller sedan det jag skrev i #3.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Upp till toppen
Annons: