Annons:
Etiketterminnetminnesfunktioner
Läst 829 ggr
Magi-cat
6/15/16, 9:29 PM

Förbättra ditt minne, 5 tips

5 tips för att förbättra minnet från Illustrerad Vetenskap:

1. Sov ordentligt!

Det kan vara så att minnen konsolideras bättre om man sover kort tid efter inlärningen.

"Overall, our results demonstrate that 1) the impact of 12 hr of waking interference on memory retention is strongly determined by word-pair type, 2) sleep is most beneficial to memory 24 hr later if it occurs shortly after learning, and 3) sleep does in fact stabilize declarative memories, diminishing the negative impact of subsequent wakefulness." (ur abstract)

2. Säg det högt.

Att säga högt var man lägger bilnycklarna kan hjälpa minnet att komma ihåg.

3. Knyt näven när du ska komma ihåg!

Det här låter lite… speciellt:

Knyt högra handen hårt runt en boll när du ska lära in en lista med ord och vänster hand när du ska komma ihåg den!

"Forskarna menar att rörelsen aktiverar de regioner i hjärnan som rör minnet."

4. Dansa salsa och träna minnet

Ju mer komplicerad dansen är, desto bättre. Starka rytmer och mönster är bäst och hjälper kanske t.o.m. mot demens!

(Motion är ju också bra och dans är motion, så…Rolig träning är det också …)

5. Medelhavsmat för minnet

Självklart måste hjärnan ha bra näring för att fungera perfekt. Men vad är bra näring?

"En studie från University of Alabama visar att för personer som följer den så kallade medelhavsdieten, med ett högt innehåll av bland annat omega-3-fettsyror, är sannolikheten att de får problem med minnet 19 procent mindre."

källa:

http://illvet.se/manniskan/hjarnan/minne/minne-fem-tips-for-att-komma-ihag-battre?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2016_5_22_women_nonabo&utm_content=artikel


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
6/15/16, 9:36 PM
#1

Jag kom att tänka på en tidigare tråd och fler tips från boken "Mer än hjärna":

http://hjarnan.ifokus.se/discussions/56421c4dce12c4318a001677-vassa-minnet?participating-2

(I fall du vill ha det samlat här. Annars kan du ta bort min kommentar)

Maria
6/15/16, 9:39 PM
#2

Det var bra tips.

Jag sover ordentligt och brukar ha för vana att säga viktiga saker högt. Dansa kan jag inte men jag äter mycket medelhavsmat.

Det där med att knyta näven är däremot något jag ska prova.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
6/15/16, 9:44 PM
#3

#1 Föredömligt, tack! 🙂 Hade glömt den. 🤦‍♂️ 

#2 Alltid bra med något nytt att prova också. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
6/15/16, 9:51 PM
#4

Det här med "Ju mer komplicerad dansen är, desto bättre" var intressant. Jag märker att när jag dansar zumba (som är rätt så komplicerad i början och kräver att man har koll samtidigt både på ben- och armrörelser) att jag blir mycket piggare och "klarare i huvudet" efter passet än efter ett vanligt pass ex. friskis och svettis. Antar att det är bra för hjärnan (och minnet) att få utmaningar och det blir det verkligen med zumba för i början får man kortslutning och måste fokusera antigen på benen eller armar tills rörelser sitter i.

Wowy
6/15/16, 10:16 PM
#5

#3 Du kanske ska göra några minnesövningar, Magi-cat! Nej, jag skojar bara. Tack för tipsen! :)

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
6/16/16, 8:03 AM
#7

#4 Intressant med rörelserna. Jag tror absolut att med rörelser och musik befrämjas inlärning och minne. (Flera minnesövningar går ut på rörelseaktivitet. Det är inte bara motion/svettas som gäller.)

Eftersom dans är roligt blir det av att göra den, (medan man kanske inte "har tid" med annan motion), hjärnan tycker om att ha roligt, så allt är en vinst….

Lite dans i skolan, kanske? 🙂

#5 Orkar inte, jag bara läser om dem. 😛😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kim1980
6/16/16, 12:17 PM
#8

Det är upp till var å en om man är lat bekväm vad en är så är ganska många som inte är såna . Så jag tar inte illa upp ! Bredare kunskap en mig på många sett är för få hitt tills tyvärr inligt mig.. som jag upplever. . Mognaden har ingen ålder !

kim1980
6/16/16, 12:21 PM
#9

Lärosak med text läsning talar för alla bekväm folk. Deras förlust anser ju jag.. För jag har mycket ge .. )

Upp till toppen
Annons: