Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 716 ggr
Magi-cat
6/23/16, 8:04 PM

Blodprov avslöjar Alzheimers...

…t.o.m. tio år innan de första symptomen visar sig!

"Blodprovet är utformat för att upptäcka ett väldigt tidigt stadium av Alzheimers sjukdom som kallas ’mild cognitive impairment’ (MCI) med hjälp av så kallade autoantikropparoch skilja det från andra fall av mentala tillbakagångar - det skulle kunna röra sig om skador efter kärlproblem, kronisk depression eller alkoholrelaterade problem.

Det kan blodprovet, enligt forskarteamet, med 100 procents precision. Hittills saknar det motstycket."

Tyvärr finns det fortfarande inget botemedel.

http://illvet.se/manniskan/hjarnan/minne/blodprov-avslojar-alzheimers-sjukdom-innan-den-bryter-ut?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2016_6_23_women_nonabo&utm_content=artikel


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Stallmima
6/23/16, 8:07 PM
#1

Så man kan bara gå in till vårdcentralen och be om ett sådant prov?  eller hur funkar det?

Magi-cat
6/23/16, 8:09 PM
#2

#1 Jag tror att det måste forskas avsevärt mer på det innan det finns på vårdcentralen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
6/26/16, 9:17 AM
#3

Spännande!! Hoppas det kommer ut snart. Ju tidigare bromsmediciner sätts in, desto bättre 👍

Magi-cat
8/1/20, 9:09 AM
#4

Om några år kanske ett sådant test kommer.

"Forskare har tagit fram en ny metod för att upptäcka Alzheimers sjukdom via blodprov, skriver bland andra DN och New York Times. Provet kan ge utslag så långt som 20 år innan de första symtomen."

https://omni.se/studie-alzheimers-kan-ses-i-blodprov-20-ar-fore-symtom/a/e8byKy?fbclid=IwAR2pRpylvWq93nHya7GAKSkQ6yEnGoaeC_wGewx3tzhnRoWH6GmTqTlUCd0

https://www.nytimes.com/2020/07/28/health/alzheimers-blood-test.html?action=click&module=News&pgtype=Homepage


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/1/20, 9:12 AM
#5

Frågan är vad ett sådant provsvar får för betydelse för individen?

20 år längre av ängslan och oro? (Om provet visar positivt, vill säga. Lättnad förstås om det visar negativt.)  Det finns inga riktigt bra mediciner som verkar på lång sikt.

Med livsstilsförbättringar kan man man säkert göra en del, men frågan är om man kan säga vad som är bäst för alla.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mooniq
8/1/20, 10:16 AM
#6

Bra med prov som kan ge korrekta svar, men ändå fruktansvärt om man ska få en dom flera år innan den märks - bromsmediciner blir ju ett underverk när de kommer såklart. 

Kollar lite om Alzheimers eller diabetes typ 3 - som några forskare/läkare vill benämna det och de menar att Alzheimers kan till viss del starta pga höga blodsockernivåer under många år/lång tid. Det samma som att man har insulinresistens i många år innan siffrorna visar typ2 diabetes. 

Just Insulin resistens är roten till mycket ont inom kroppen enligt vissa läkare/forskare. Vi är inte skapta för den socker/kolhydrat-rika kost  vi håller idag och hjärnan är beroende på att Insulinet normaliserar blodsockernivåerna snabbt och hela tiden. 

Numera pratar man även om NAFL - Non Alcohol Fatty Liver - Att levern som man för 25 år sen trodde bara tog stryk av stor alkoholkonsumtion, är idag bevisat att den tar samma stryk av socker och framför allt fruktos. 

Fruktos finns naturligt i tex frukt - vi äter hela frukten och det är helt ok, men saft och juice är sockervatten som kroppen får  jobba mer med att åtgärda, och en överansträngd lever protesterar inte förräns den är riktigt utsatt. 

Filmen är ca 13 min lång och på engelska men ganska lätt att förstå. 

https://youtu.be/Tet5HsstGXA

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: