Annons:
Etikettsinnen
Läst 3726 ggr
Magi-cat
7/1/16, 7:00 AM

Varför andas man växelvis genom vardera näsborren?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingen stor eller jätteviktig fråga kanske, men det är alltid roligt att lära sig mer om hur allt fungerar…

Det sägs ofta att man under dagens lopp växlar mellan att andas mest via höger och vänster näsborre. (Märks förstås mest när man är täppt i ena näsborren.)

Det stämmer att det är så och det är en "nasal-cykel" som kontrolleras av Autonoma nervsystemet så att andningen ska fungera så effektivt som möjligt! 

Det hjälper oss också att känna lukter bättre. Vissa lukter plockas upp bättre av luft som rör sig snabbt, medan andra behöver mer tid och  gynnas av långsamt flödande luftström.

""Increased blood flow causes congestion in one nostril for about 3 to 6 hours before switching to the other side. There is also increased congestion when one is lying down, which can be especially noticeable when the head is turned to one side," Jennifer Shu reports for CNN."

http://www.sciencealert.com/why-does-your-nose-get-stuffy-in-only-one-side-at-a-time

Jag undrar, hur påverkas nasal-cykeln och luktsinnet hos människor som är konstant täppta i ena näsborren?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Jaguar_
7/1/16, 8:06 AM
#1

Jag såg någon dokumentär någon gång som handlade om att ibland andades man genom högra och ibland vänstra. Där konstaterade man att det beror på vilken del av hjärnan man använder just då. De kollade nämligen hjärnans aktivitet under hela dagens lopp plus hur personen andades medan de utförde test. Spännande! Tyvärr minns jag inte vad dokumentären hette, det var ett tag sen jag såg den. Men det sitter kvar hos mig i minnet iaf! 😃

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Niklas
7/2/16, 9:17 AM
#2

Jag är ganska täppt jämt och mitt luktsinne är dåligt. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: