Annons:
Etikettpsykologi
Läst 3460 ggr
Magi-cat
2016-07-14 12:00

Narcissism

(Till sajtens lexikon) 😎

Beskrivning

Narcissism eller narcissistisk personlighetsstörning kännetecknas av att personen har ett extremt självhävdelsebehov, bristande självkännedom, en överskattad självbild och stort behov av att befinna sig i centrum. Narcissisten tror sig vara speciell och unik och är ofta manipulerande, dvs utnyttjar andra för att nå sina mål. Där kan också finnas brist på empati och oförmåga att sätta sig in i andras känslor och behov.

Störningen kan också innehålla drag av antisocial eller borderlinekaraktär.

Narcissistiska drag finns hos många, men som fullt utvecklad personlighetsstörning  endast hos någon procent av befolkningen.

Narcissisten styrs av sin uppblåsta självbild och strävan efter makt och berömmelse. Kombinerat med överdriven kritikkänslighet kan det förstås ge upphov till problem i alla vardagssituationer och leda till depression.

Behandling

Diagnos ställs efter intervju och observation efter vissa listade diagnoskriterier.

En narcissistisk personlighetsstörning behandlas med psykoterapi. Till bilden här dock att personen själv inte söker hjälp för sin störning utan är fast övertygad om att det är omgivningen som behöver förändras i sitt bemötande.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Narcissistisk_personlighetsst%C3%B6rning

http://www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/symtom-och-besvar/personlighetsstorningar/narcissism


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-07-17 08:36
#1

Jag har inte lyssnat på det här själv, men det är en diskussion om narcissism i vardagslivet.

"Narcissistisk personlighetsstörning kännetecknas av personens extrema känsla av självhävdelse, bristande verklighetsuppfattning, sitt stora behov av att befinna sig i centrum och brist på empati. Denna patologiska narcissism skiljer sig från den naturliga narcissismen vi alla bär på, känslan av att vilja vara omtyckt. Narcissistiska personlighetsdrag har de flesta av oss, påpekar Gustav Schulman.

Personer med denna störning utmärker sig genom krocken mellan två motsatta självbilder - den idealistiska bilden av sig själv som storslagen och grandios, och samtidigt känslor av skam och självhat."

https://svenska.yle.fi/artikel/2010/02/03/om-narcissistisk-personlighetsstorning#media=66512


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-10-28 10:15
#2

Kort TED-lektion (ca 5 min, lättförståelig engelska) om narcissism och narcissistisk personlighetsstörning. (Tyckte jag såg Trump på en bild 😮)

Möjliga orsaker tar man upp mot slutet. Det finns en genetisk komponent, men man vet inte från vilken gen. Vidare är miljön väldigt viktig, både hemmet och samhället.

Narcissism går att bli av med så personen får en mer normal självbild. Men det är inte så lätt.

http://ed.ted.com/lessons/the-psychology-of-narcissism-w-keith-campbell?utm_campaign=social&utm_medium=referral&utm_source=facebook.com&utm_content=lesson&utm_term=social-science


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Magick_]
2016-10-29 17:55
#3

Hello! OM en person är fullt medveten om sitt tillstånd, har accepterat det själv. kan den då i teorin bota sitt tillstånd? 

Tycker det är svårt de där med psykiatri överlag alltså. I min erfarenhet så är dom som ger psykoterapi de som har mest problem, är absolut inga super människor. Rätt vad det är så sitter man och pratar med en narcissist som lärt sig manipulera att det aldrig blir problem.

Magi-cat
2016-10-30 07:39
#4

#3 Psykologi och psykiatri ÄR svårt. Människor är inga enkla apparater med bifogade instruktionsblad. 🙂 Men fascinerande och ofta underbara. Framför allt så behöver vi alla varandra.

Din första fråga går nog inte att svara på generellt, är jag rädd för. Det beror ju också på vad det handlar om vad som menas med bota. Men jag tror att att man behöver ett socialt sammanhang som berikar och ger positiva impulser. 

Tråkigt att du har fått dåliga erfarenheter. 😢 Försök med någon annan, är det enda jag kan säga. Hoppas det blir bättre!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-04-11 07:54
#5

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-07-28 21:30
#6

5 fraser som sociopater och narcissister brukar begagna för att undergräva någons självförtroende:

https://simplecapacity.com/2017/07/sociopaths-and-narcissists-use-these-5-phrases-to-undermine-your-confidence/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: