Annons:
Etiketterneurologiska-sjukdomarpsykiska-sjukdomar
Läst 2135 ggr
Magi-cat
7/14/16, 12:01 PM

Är chefen narcissist?

Det är vanligare med narcissistiska drag hos chefspersoner än hos andra, enligt en ny doktorsavhandling av Hanna Peltokangas vid Vasa Universitet.

I hennes undersökning visade 27 % av ledarna drag av Narcissism och hon förordar att företagen använder personlighetstester när de anställer personal.

96 chefer och 203 anställda deltog i studien. Cheferna gjorde personlighetstest och de anställda utvärderade deras prestationer.

De chefer som visade sig ha narcissistiska drag fick bra betyg av de anställda. Det låter kanske motsägelsefullt, men Peltokangas noterade också att de omtyckta cheferna med narcissistiska drag varit kortare tid på sin post. Narcissister ger ofta ett bra första intryck och blir omtyckta i början, men sedan försvinner charmen, menar hon.

En annan egenhet var att chefer med narcissistiska drag verkar klara sig bättre när det gäller utbrändhet, där däremot kreativa och innovativa chefer ligger i riskzonen. Varför vet inte Peltokangas riktigt, enligt artikeln.

Studien visar också att ledare bedöms prestera bättre om de har väldigt annorlunda personlighet än de underordnade, vilket kan bero på att kraven är annorlunda.

Källa: Vasabladet 30 juni 2016

Det vore intressant att veta vad hon utgick ifrån som narcissistiska drag som skilde ut de 27 % mot de andra. Många har "drag" men det är skillnad på det och personlighetsstörning.

edithttp://www.uva.fi/en/events/pkangas/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Tibonnanj]
7/14/16, 12:26 PM
#1

Det framgår inte vad Hanna Peltokangas har för titel men många narcissistiska drag kan va tecken på psykopati. Även om begreppet psykopat inte är erkänt som en vetenskaplig term enligt vissa.

Jag sa upp mig från ett jobb för att chefen troligen är psykopat. Har även varit i kontakt med andra som haft honom som chef, som har sagt upp sig och bytt jobb och vi har alla liknande berättelser om honom och alla har oberoende av varandra haft samma uppfattning om hans psykiska "diagnos", redan innan vi pratade med varandra.

En narcissist eller psykopat ser ju alltid till sitt eget bästa och är riktigt duktiga på att manipulera andra. Det är inte fören man står i deras väg eller konfronterar dom som de visar sitt "rätta jag" och då är de duktiga på att hitta personen svaga punkter och trycka ner och få dom att känna sig värdelösa.

En anledning till att innovativa och kreativa chefer klarar av utbrändhet sämre är kanske för att de är känsligare och har ett öppet sinne. Kreativa människor har generellt lättare för att gå in i en depression. Medans narcissister inte har samma känslospektrum och ser till sitt eget välmående före andras.

Magi-cat
7/17/16, 8:25 AM
#2

#1 Hej!

Beklagar dina erfarenheter av psykopat-chefen. Bra att du sade upp dig och kom därifrån!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Agafia
11/1/16, 9:47 AM
#3

Någon som vet hur Narcissism yttrar sig hos barn i förpuberteten ?

Magi-cat
11/1/16, 1:19 PM
#4

#3 Störningen här gäller vuxna, inte barn.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Agafia
11/1/16, 5:16 PM
#5

Ok , tänkte att den vuxna har ju varit barn 🤔

Magi-cat
1/7/18, 9:32 AM
#6

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: