Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 913 ggr
Magi-cat
2016-07-15 09:22

Tidig Alzheimers kan spåras i ögonen

Tanken med denna metod är att använda sig av retina (näthinnan) i ögat som en del av nervsystemet. Man avbildar näthinnan med s.k. hyperspectral imaging, då ljus skickas till näthinnan och reflekteras tillbaka till apparaten. Man kan då, om det finns en Alzheimer-prognos, finna mikroskopiska bitar amyloid-plack på avbildningen.

Metoden, som forskats fram på möss, är fortfarande på ett tidigt forskningsstadium, men förhoppningen är att den ska kunna användas för att tidigt spåra Alzheimers sjukdom, så tidigt att inga fysiska symptom ännu uppenbarat sig.

Teoretiskt kan patienten då få en mycket tidig behandling - i den mån behandling finns att ge. Åtminstone kan personen och dennes familj förbereda sig, så gott det går.

Inom kort ska man göra försök på frivilliga människor.

http://www.medicaldaily.com/eye-test-early-alzheimers-human-clinical-trials-391648


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2016-07-15 09:30
#1

Åh, det var verkligen intressant!! 👍(Stackars möss, iofs, jag tycker inte att vi ska plåga djur för människors skull. Dessutom slår det oftast fel ändå, jag förstår inte att de fortsätter med djurförsök).

Hoppas försöken på frivilliga går bra och det här visar sig vara en tillförlitlig och användbar metod!

Upp till toppen
Annons: