Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Smärta; stress

Glasshuvudvärk

2016-07-16 17:48 #0 av: Magi-cat

Har ni drabbats av någon av sommarens avigsidor, såsom glasshuvudvärk?

Ja, det heter faktiskt så och är ett etablerat begrepp...Brain freeze på engelska, Sphenopalatine Ganglioneuralgia på latin. (se bild)

Ungefär var tredje person, (oftare personer som också lider av migrän), verkar vara drabbad av glasshuvudvärk då det känns som om hjärnan fryser till is. Det gör den nu lyckligtvis inte,  men fenomenet beror på att kroppen/hjärnan i vissa fall har svårt att placera smärta på rätt ställe. (jämför hjärtproblem som visar sig genom smärta i armen.)

De smärtcentra i hjärnan som kontrollerar svalg och panna ligger nära varandra i hjärnstammen som då gör en feltolkning och "tror" att smärtan/avkylningen sitter i pannan. (1)
En viktig nerv som påverkas i gommen är trillingnerven, nervus trigeminus.

Varför det är så vet man inte riktigt, men det föreslås att evolutionen inte "tränat bort" fenomenet eftersom det inte har någon större betydelse. (1)

En delvis annan och mer detaljerad förklaring hittar vi i Wikipedia: (2)

"Enligt en grupp forskare vid Harvard Medical School är det inte kylan som orsakar smärtan, utan värme. När det kalla når gommen sänds signaler som ökar blodflödet i den artär som förser hjärnan med syre. Hjärnan överhettas då för att kompensera för kylan, och det är denna överhettning som orsakar smärtan. Efter en liten stund drar sig blodkärlensamman igen och smärtan försvinner.[1]"

Vill man slippa att drabbas av glasshuvudvärk är det bra om man äter lååångsamt...

1. http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-underviker-du-glasshuvudvark

2. https://sv.wikipedia.org/wiki/Glasshuvudv%C3%A4rk

bild från pixabay.com

”Hej, sa Sniff. Jag har hittat en alldeles egen väg. Den ser farlig ut.” ”Hur farlig”, frågade mumintrollet. ”Jag skulle närmast säga enormt farlig”, sa Sniff. ”Då måste vi ha smörgåsar med oss”, sa mumintrollet. ”Och saft.”

Anmäl
2017-05-29 08:25 #1 av: Magi-cat

Dags igen? Glasshuvudvärk? BallongTårta

”Hej, sa Sniff. Jag har hittat en alldeles egen väg. Den ser farlig ut.” ”Hur farlig”, frågade mumintrollet. ”Jag skulle närmast säga enormt farlig”, sa Sniff. ”Då måste vi ha smörgåsar med oss”, sa mumintrollet. ”Och saft.”

Anmäl
2017-05-31 07:45 #2 av: starhawk

Aldrig hört talas om detta tidigare, har aldrig själv drabbats. Tydligen ett fenomen som evolutionen rensat bort hos mig.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2017-05-31 15:22 #3 av: Maria

Min man brukar råka ut för det men jag har aldrig varit med om företeelsen.

Jag har för mig att även djur kan få samma reaktioner av kylan.

/Maria

Anmäl
2017-05-31 15:22 #4 av: Maria

Meeen nu ser jag ju att det är en katt på bildenSkrattar

/Maria

Anmäl
2017-06-02 06:34 #5 av: Farwuq

När jag var något yngre än i dag, så kunde det inträffa,
Men det är säker 30 år sedan senast.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2017-06-02 08:56 #6 av: Magi-cat

#4 Så klart det är en katt. Skrattar Jag visste inte att djur kunde få det, men de är ju i stort lika oss så det är ju mer troligt än motsatsen. (Hoppas man inte börjar forska på det nu bara.)

#5 Det kanske försvinner med åren. Kan ju vara skönt, i det här fallet. Glad

Anmäl
2017-06-03 20:17 #7 av: Farwuq

Idag käka jag glass, och fick vissa smygkänningar.
Tyst

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2017-06-03 21:30 #8 av: [NeferNefer]

Jag brukar också drabbas av det här obehagliga fenomenet. Fryser

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2019-07-27 10:29 #9 av: Magi-cat

Ballong

Anmäl
2019-07-27 10:42 #10 av: Maria

Min man får det fortfarande. 

Framförallt när han äter glassen för fort.

/Maria

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.