Annons:
Etikettermaximera-hjärnanklurigheter
Läst 1269 ggr
Magi-cat
2016-07-22 08:14

10 sätt att boosta minnet

Det handlar mycket om att använda sinnena och kombinera dem och att utmana hjärnan, inte bara låta den gå på tomgång.

Räkna i huvudet, gör en hjärnkarta på var du gått under dagen, spela ett instrument, lär ett språk. Börja med en hobby där motorisk färdighet behövs. Och så var det det där med att röra på sig…

http://www.everydayhealth.com/longevity/mental-fitness/brain-exercises-for-memory.aspx

Vad har ni för klurigheter för att träna minnet och utmana hjärnan?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[VSK]
2016-07-22 08:18
#1

Jag som trodde tråden handlade om datorn eller mobilen 😃

Nåväl, såg ju vart jag hamnade när jag tryckte på "nya inlägg".

Tyvärr så har jag inte kommit på nåt sätt att varken boosta minnet eller komma ihåg vad det var för nåt jag boostade 🤪

Maria
2016-07-22 08:30
#2

Jag läser mycket men jag måste läsa en bok ganska så fort för annars tappar jag tråden helt.

Jag spelar spel på telefonen som wordfeud t.ex och så löser jag korsord.

Det här med kroppslig träning däremot är jag dålig på. 

Jag är evigt tacksam för min mobil där jag använder anteckningar mycket. Kalendern är guld värd också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2016-07-22 08:37
#3

#1 Haha, så tänkte ju aldrig jag förstås…😃

Nä, det är lätt hänt att förlägga minnet ibland….🤪

#2 Jag wordfeudar också. 🙂 Måste bekänna det där med kroppslig träning också. 😓 Det blir sällan "tid" till det….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2016-07-22 08:42
#4

Ett bra sätt att träna hjärnan är att hålla på med kreativ problemlösning. Hjärnan skapar nya "motorvägar" men om detta hjälper till att förbättra minnet kommer jag inte ihåg 🙂

Maria
2016-07-22 08:50
#5

#4 Har du gjort någon minnesutredning?

Jag har gjort det och det var ganska trist. Jag har själv utfört en del minnestester på "patienter" i de studier jag arbetat så jag trodde att jag skulle klara det bra med tanke på att jag vet upplägget och hur man ska fokusera till viss del.

Mitt resultat var väl som jag själv befarade men ändå ganska ledsamt att få det på "papper" så att säga.😕

Min stora svårighet är att försöka få andra att förstå. När jag ska berätta om mitt minne så har alla andra precis lika dåligt minne och kommer med en massa exempel och jag vet inte hur många gånger jag har fått en klapp på axeln och någon sagt "välkommen i gänget"

Jag har alltid varit en virrpanna men ändå haft kontroll över min vardag och stenkoll på mitt arbete. Det är skillnad på att vara disträ och ha problem med minnet så att det faktiskt påverkar vardagen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
2016-07-22 09:02
#6

#5

Jo det har jag gjort men nu är det en del år sen. Jag fick väldigt bra värden på de testerna (märkligt nog). Men då hade jag inte lika mkt smärtproblematik som nu samt även bättre sömn än nu och betydligt mindre sönderstressad.

Ett exempel på hur nåt som är förberett massor med ggr, är tex om jag är på ett förutbestämt läkarbesök. Jag har gått igenom allt viktigt ett flertal ggr och kan allt i huvudet. Sen på plats så räcker det att man blir stressad av att en läkare tittar på klockan så är det kört. -har självklart provat att ta med minnesanteckning men det skär sig ändå.

Då vill min hjärna säga två saker medans munnen säger en sak. Sen är det rökt.

Jag har varit väldigt väldigt stresstålig när jag var yngre. Idag tål jag ingen stress alls. 

På tal om disträ. Det ordet fick jag lära mig av min lärare när jag gick i sjuan.

Annons:
Maria
2016-07-22 09:13
#7

Jag blir också blockerad när det kommer stress in i bilden.

Vi är ibland många som har rast samtidigt på mitt jobb.  Ett drygt 20-tal kanske men jag sitter alltid för mig själv i ett hörn trots att jag är oerhört social.

Jag kan inte hänga med i samtal i större grupper. Det blir så mycket surr och jag kan inte ta in vad som sägs.

Nu vet de flesta på mitt jobb varför jag är sådan eremit men jag kan sakna mitt gamla jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
2016-07-22 09:49
#8

#7

Det blir tyvärr fler och fler som får samma eller liknande problem som vi har när det kommer till stress.

Just nu sen ett tag tillbaka så är det stressavslappning som gäller hos sjukgymnasten. Får se om det hjälper inom sinom tid. 

När jag var "korvgubbe" i yngre dagar, så när det var som värst (kvällar ons, fre och lör) så sålde jag ca tre korvar per minut i snitt.

Då skall man grilla korv och vända på den så klart, fixa med kokkorven, fylla på, ta fram dricka, senap och ketchup, rostad lök, växla pengar, tvätta händerna, tjafsa med fulla människor, värma korvbröd och ibland byta gasolflaska mm.

Jag vet att folk undrade om jag inte blev stressad, och hur tusan jag kunde hinna med allt.

Ibland så brukar jag se tillbaka på tiden och tänka på hur det var förr när allt funkade 😃

Magi-cat
2016-07-22 10:37
#9

Några tankar när jag läst vad ni skrivit…

STRESS är ett elände som förvärrar och fördärvar…Är det en allt stressigare tid vi lever i över lag? 

Det är sant att det är skillnad på glömska och att vara disträ virrpanna. Att prestera på minnestest men aldrig komma ihåg var man lagt nyckeln. Och att bli allt känsligare för stress med åren, som att man fått sitt mått fullt av det och orkar inte med mer.

Och så tänker jag lite på alla de här goda råden om att boosta minnet….Visst, det finns studier, men hur mycket kan man egentligen påverka själv? Spela instrument när fingrarna värker och kroknar, skaffa nya hobbies när man inte orkar med det man måste etc. Det är inte så lätt för alla och råden kan upplevas som lite klämkäcka och hurtiga.

Vad jag är "rädd" för är att det blir ännu ett måste, ännu ett "skylla sig själv" för något man "borde" ha gjort men inte kunde orkade, kunde eller ville….

Hur det går är ändå individuellt och mycket kan vi inte rå över. Ensamhet är t.ex. en av de största riskfaktorerna. 

Å andra sidan är det ett viktigt botemedel mot "allt" att ha roligt, bli stimulerad och att lära sig nytt är roligt. Så vad man än gör, vilka käcka "metoder" man än anammar: ha roligt!Sol


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Agafia
2016-07-22 10:48
#10

Mitt minne är ett minne blott 😳 förr hade jag örnkoll på " allt " . Min utmattningsdepression pga. Stress har gjort att jag lever med listor , kom-ihåg lappar osv. Omgivningen har lärt sig att påminna mig , inte bli irriterade när jag glömt 😉 Hjärnjympan för mig är rutiner , korsord , vila och ett gott skratt.

[VSK]
2016-07-22 10:49
#11

#9

Allting "nytt" man kan göra som inte påverkar det negativa (kan vara smärtor mm) är av godo. Sen beror det ju på så klart vad det handlar om. Mår man psykiskt dåligt pga fysiska smärtor, så kan det hjälpa psykiskt om man lyckas göra nånting litet enkelt fysiskt. 

Allt är ju relativt. Det som funkar ena dagen kan vara rena döden andra dagen. Såna här saker har många friska människor svårt att förstå. Om de ser mig spika in en spik så tror de att jag kan bygga en hel lada.

Ser de mig bära två lätta matkassar så ser de min fysiska möjlighet och inga hinder. De ser inte mig när jag kan vara liggandes i smärtor två dagar efteråt.

Ibland så kan jag bli så stressad så jag får utslag på handrygg och i ansiktet.

[VSK]
2016-07-22 10:54
#12

Kan ta ett exempel.

Nån gång på 90-talet så var jag två veckor vid riksförsäkringsverkets sjukhus (tror jag det hette) i Nynäshamn.

Där fick man göra två st arbetsprover (resten dötid). Jag fick så ont av smärtorna så jag låg på golvet efter 5 minuter. Jag kunde inte stå på benen. I mina papper så står det att jag inte har några arbetshinder (för jag kunde ju skruva skruvar).

Magi-cat
2016-07-22 10:56
#13

#12 Så okänsligt…😕 Det var verkligen dåliga tester.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[VSK]
2016-07-22 11:10
#14

#13

Ja det var hemskt. Väldigt många andra patienter fick liknande utlåtande. 

Ändå blev jag varnad av min handläggare på f-kassan innan jag åkte dit att jag inte skulle förvänta mig nåt (trots mina röntgenplåtar och annat) och att 95% av alla som sjukskrivs av f-kassan sjukskrivs pga psykiska orsaker (även om det är fysiska problem).

Detta fick hon egentligen inte säga men sa det ändå då hon tyckte så synd om mig. Hade haft henne i många år så vi kände varandra ganska bra på det planet.

Det är många år sen jag lessnade på att höra hur mkt psyket har med fysiska smärtor att göra. Det enda jag till slut sa var att ja det stämmer, för vore jag hjärndöd så skulle jag inte ha ont. Får man höra detta femtioelva tusen ggr, och bli idiotförklarad typ som man skulle hitta på smärtorna, så lessnar man ur till slut. Ungefär som: lös ett barnkorsord så kommer du bli så glad att du klarade det så dina smärtor kommer försvinna.. -ja nåt liknande idiotiskt.

2006 låg jag ju på sömnlab 5 dagar på Akademiska där de mätte hjärnans signaler. Mina kroniska sömnproblem beror på smärtor. Så inget snack om att skruva skruvar nå mer efter det. 

Två väldigt viktiga saker man skall vårda som sitt barn, är att försöka sova så bra som möjligt och inte stressa. 

Sviktar man på nån eller båda av dessa viktiga ting, så kommer det till slut inte behövas speciellt mkt i banal väg för att det skall krascha.

Jösses, skrev jag nyss en roman 🤪

Agafia
2016-07-22 11:13
#15

#12. Håller med #13 .till 100 % Låter helt absurt men så fungerar det tyvärr även idag .

Magi-cat
2016-07-22 11:18
#16

#14 Det låter som att du fått kämpa. Tack för att du berättar! 🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2016-07-22 11:28
#17

Jag tror att jag har haft väldigt stor tur när det gäller kontakt med vården och försäkringskassan.

Ibland gissar jag att det beror på min diagnos. Det finns ingen som säger emot en elak hjärncancer. Det är vad det är, så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
2016-07-22 11:35
#18

#15

Skrämmande att det är så fortfarande.

#16

Jag har ju inte haft så mkt till val än att försöka kämpa. 

Det är ju lite som akvarieväxter kan man säga. När du planterat de så sitter det i DNA (om nu växter har DNA men det borde de väl) att växa på sig och leva gott. Men är vattnet undernärt så spelar det ingen roll vad växterna vill.

Man kan byta ut växter till människa och näring till god sömn och ingen stress om man vill. 

#10

Om du upplever att du har god koll på dagen (oavsett "krämpor") och du får 2-3 måsten du bara måste göra samma dag. Jag chansar stort på att du kan bli utslagen 2-3 dagar efteråt av detta, och det känns som man skulle ha både hög feber och influensa gällande orken. 

Så har jag haft det snart 4 år. Tänk om man ändå kunde sova när man är så trött och sliten.

[VSK]
2016-07-22 11:37
#19

#17

Jag tycker det är synd att det måste gå "så långt" (om du förstår hur jag menar) att få den hjälp och förståelse man behöver för att funka någorlunda iaf. Men sen så är det som du skriver en enorm tur om man "klickar" med den/de läkare mm man träffar genom åren.

Maria
2016-07-22 12:54
#20

#19 Javisst är det synd.

Jag var med i en studiegrupp efter min operation och det var upplagt så att det var en samtalsgrupp på 6 eller åtta personer (minns inte)

Det handlade om kontakten med försäkringskassan och bemötande därifrån.

Det var skrämmande att höra de andras berättelser och jag var den enda som var positiv till FK.

De andras diagnoser var : utbrändhet, fibromyalgi och MS. Det är de jag kommer ihåg.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[VSK]
2016-07-22 13:47
#21

#20

Jag har aldrig varit med om en sån studiegrupp, men jag vet ju ändå hur folk blir blivit bemötta av f-kassan.

Agafia
2016-07-22 15:25
#22

När jag bodde på Gotland fanns det en patientkontakt på Vårdcentralen för oss Långtidssjukskrivna som hjälpte till att ha kontakt med F - kassan när man själv inte orkade bråka .

Annielle
2016-07-23 09:28
#23

Sömn och stress ja, har levt med ett jättebegränsat liv sen jag kraschade i allvarlig utmattning för nästan 13 år sedan.

Lever dock med en hög inre stress (bland annat komplex PTSD på grund av diverse trauman jag har varit med om)och sömnen är verkligen inte som jag behöver den att vara, sover fem timmar per dygn som regel, men runt 3 timmar i perioder när det är som krisigast! 😕😮

Ständig värk och väldigt spänd är jag för jämnan också, så att klara av det som vissa tar som en självklarhet (hålla ordning hemma, duscha o.sv.) tar liksom så mycket energi att det är svårt att orka annat, skulle väl framför allt behöva lära kä'nna nya människor, hitta åtminstone en vän jag mår bra av och trivs med, men hur orkar man det när det tar en oerhörd energi att lära känna någon? (att ens hitta någon att trivas med är ju svårt, i alla fall för mig) 

Känns så hopplöst allting! I princip handlar livet om att välja mellan pest eller kolera hela tiden och bara må dåligt när man sitter fast.

Sömnen blir ju usel när man mår dåligt hela tiden och känner att livet bara går förbi en.

Skulle sömnen vara bättre klarar man ju av livet mycket bättre och minskar även stressen  och ger självklart bättre minne dessutom.

Ekorrhjul liksom.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[VSK]
2016-07-23 12:28
#24

Utan sömnmedicin så sover jag ca 1.15 - 1.30 Tim nåt sånt. Med sömnmedicin upp till 4-5 Tim eller när värken blir för stor. Behöver runt nio timmar oavbruten sömn för att ladda batterierna. Sömn orsakad av sömnmedicin har dålig kvalitet. Men vad göra. Har under ett år ungefär provat utan sömnmedicin utan positivt resultat, då det är smärtor jag vaknar av. Väldigt synd detta då sömnen är oerhört viktig.

Agafia
2016-07-23 12:51
#25

Har du fått någon hjälp för dina smärtor tex via smärtmottagningen ? Låter olidligt att inte få sova klokt 😳

Upp till toppen
Annons: