Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 879 ggr
Magi-cat
2016-07-26 20:04

Läskeblask skadar hjärnan!

Någon som häller i sig läsk i sommarvärmen? Inte bra i så fall, vilket säkert är föga förvånande eller någon större nyhet…

Enligt en artikel i Illustrerad Vetenskap visar en studie på råttor att 

"En ny studie visar att de läskande sockerbomberna också har en negativ inverkan på hjärnan. Sockervattnet ändrar helt enkelt kodningen i vår biologiska superdator, så att det blir svårare att hantera stress och trauman."

http://illvet.se/manniskan/halsa/lask-kan-skada-din-hjarna?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2016_7_26_women_nonabo&utm_content=artikel&cxense_hash=b307fb9e8b74f3452fb66d956f8be7d93f589e1b


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2016-07-26 20:09
#1

Det anade jag … läsk är skadligt 🤓

Maria
2016-07-26 20:31
#2

Tur att jag inte gillar läsk😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2016-07-26 20:35
#3

#1 Trodde nästan det också. 🤓 Nu vet vi säkert.

#2 Smart! 😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

aneri
2016-07-27 09:23
#4

Forskarna kom fram till att det är inte endast sockervatten utan socker som  skadar utvecklingen av hjärnan hos möss.  Tråkigt att man måste plåga djur för att forska över huvud taget. 😕

[NeferNefer]
2016-07-27 10:25
#5

😕Ja, det är verkligen tråkigt … Men det är ju omdiskuterat om djurförsök ens gör någon nytta. Resultaten gäller ofta inte ens för människor.

Magi-cat
2016-07-27 22:15
#6

Det verkar verkligen helt onödigt att utsätta råttor för trauman på detta sätt - för att visa att sockerblask inte är bra….Det måste finnas en uppsjö av sådana studier redan. Och tillräckligt många människor som druckit sådant att man vet att det är förkastligt och helt onödigt att sätta i sig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2016-07-28 06:09
#7

Ja, men precis …

Annielle
2016-07-31 09:38
#8

Inte oväntat alls, tur att jag inte heller gillar läsk eller söta drycker över huvud taget!

Men, har ju tyvärr en kamp med socker nästan var eviga dag, så jag får ju i mig alldeles för mycket av den varan för ofta ändå och lever med hög stress och trauman (komplex ptsd) så usch det känns verkligen inte bra att det förstör för mig ännu mer med sockret, fast det har jag ju redan märkt…

Vill så gärna vara fri från socker, men lyckas inte! 😕

Sen djurförsöken, Usch!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: