Vetenskap; forskning; teorier

Seg i hjärnan efter semestern?

2016-08-05 08:55 #0 av: Magi-cat

Visst kan det ibland kännas trögt första dagen på jobbet efter semestern, men så pass illa att IQ sjunkit med 20 poäng? 
Det hävdar i alla fall tysk forskning. Två veckor av livets lata dagar vid poolen och IQ sjunker som en sten. Poff.SolVåg
Det skulle bero på att hjärnan får syrebrist av för lite motion och utmaningar. (Undrar om det inte kan vara beroende på lite annat också, vad man stoppar i sig t.ex.)

Men hav tröst, snart är allt som vanligt igen...Cool

Läst i Illustrerad Vetenskap 2016: 12

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-08-05 13:38 #1 av: morten.dynamite

Stämde på mig, var en vandrande zombie på jobbet den dagen.

Anmäl
2016-08-05 13:45 #2 av: Loris M

Åh vad jag skrattade när jag såg den här tråden. Den verkar ha skrivits till/om mig. GapskrattarJag kan intyga att tyska forskare har rätt i mitt fall i alla fall. Har precis kommit tillbaka efter tre veckors utlandssemester och har inte gjort annat än latat mig, badat, solat, shoppat, ätit god (och ofta onyttig) mat.... Hjärnan har fått noll stimulans om jag ska vara riktigt ärlig. Förutom att jag läst en skönlitterär bok har jag inte gjort så mycket mer när det gäller intellektuellt arbete. Förlägen

Det var riktigt skönt att inte läsa eller titta på nyheter,  att inte ha koll på veckodagar eller hur mycket klockan var. Men när jag nu kommit tillbaka och försökt läsa på Ifokus, märkte jag att även det gick trögt när det kommer till förståelse. 

Tror också på att det är en kombination av olika faktorer som spelar in men mest är det för att hjärnan får för lite stimulans. Precis som vi kan träna upp hjärnan och förbättra IQ på väldigt kort tid, kan vi också göra tvärtom om hjärnan blir understimulerad. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-08-05 20:32 #3 av: Magi-cat

Skrattar

(Jag har också haft semester. Men jag kom i alla fall ihåg alla lösenord när jag kom tillbaka. PustarDen här gången...)

Å andra sidan mår hjärnan bra av att vila och ombyte är också en sorts stimulans, så...Kanske är det lite frågan om vilka saker man testar.

Att inte röra sig alls under semestern är förstås inte bra för hjärnan. (heller) Men många rör faktiskt på sig mer under semestern, vandrar och cyklar. Det måste ju vara bättre än att sitta still vid jobbdatorn.

Och så tänkte jag på: om poolsemestern innebär ett ansenligt intag av starka drycker är det klart hjärnan degar ihop....Så det finns många parametrar.

På det hela taget är det ändå positivt med semester....SolBlommaVåg Om den är frivillig och inte för lång...

Anmäl
2017-07-12 12:36 #4 av: Magi-cat

Dags igen för semester! Skrattar

(Min hjänra häslar att den ä' piggrae änn på lägne. OskyldigSolSkrattar

Så - ha en skön semester allihop!

Anmäl
2017-07-27 07:23 #5 av: Magi-cat

Trodde jag skulle vara mer alert än på länge, men nog är det rostigt i gängorna och tnagneterna gör inte som jag vill.YrarSkrattar

Anmäl
2017-07-27 13:35 #6 av: Loris M

Det är rätt så obehagligt kan jag tycka hur trög man blir direkt efter semestern. Jag brukar inte underhålla hjärnan direkt (som jag skrivit ovan för ett år sedan Skrattar), i bästa fall läser jag kanske skönlitterära böcker men i övrigt undviker nyheter, TV, politik .... när jag ska "tillbaka till verkligheten" och läsa texter jag brukar läsa blir det som att mötas av ett främmande språk. Som tur är brukar det inte dröja längre än ett par dagar så är jag tillbaka på banan igen. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.