Annons:
Etiketterneurologiska-sjukdomarpsykiska-sjukdomar
Läst 712 ggr
Magi-cat
2016-08-07 21:47

Ny metod ger hopp för MS-drabbade

Kanadensiska läkare har genom att använda stamceller tänt ett hopp om möjligheten att få MS att gå tillbaka.

"Of the patients, 70 per cent saw the progression of their disease halted or reversed as their symptoms began to diminish. While Molson could barely walk or feed herself pre-trial, she now drives, kayaks, runs and skis, and hasn’t experienced any symptoms of the disease for 14 years.

It’s been hailed as remarkable by industry professionals, as the trial seems to “cure” people of their symptoms.

The experience of the cohort was documented in a paper published this week in The Lancet. It’s being called the first to describe any MS treatment that fully stops the disease over the long-term without MS medication. “This is the first treatment to produce this level of disease control or neurological recovery” from MS, said The Lancet in a news release."

http://notable.ca/canadian-doctors-have-successfully-reversed-the-effects-of-ms-in-a-patient-using-stem-cells/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Niklas
2016-08-08 06:08
#1

Vad spännande.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[NeferNefer]
2016-08-08 10:52
#2

Mycket goda nyheter 👍

Maria
2016-08-09 09:09
#3

Vill bara påpeka att metoden i sig är inte ny utan det som är nytt är att man använt metoden vid MS med gott resultat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2016-08-26 17:47
#4

Jag har varit och lyssnat på en föreläsning om ämnet av Jan Lycke.

Vi har ungefär 20.000 MS patienter i Sverige. MS drabbar oftast människor i nordligare länder, nära ekvatorn är det mycket färre diagnoser.  Intressant var att flyttade man som ex iranier till Sverige så ökade risken. D-vitaminet spelar säkert en roll. Det är vanligare hos kvinnor. Rökning var en riskfaktor.

Bäst lämpade för transplantation verkar vara patienter i aggressiv sjukdom medan det funkar sämst för progressiv sjukdom om jag fattade det hela rätt.

2004 var den första transplantationen i Uppsala.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2016-08-26 19:10
#5

#4 Tack, det var intressant!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2016-08-26 19:16
#6

#5 Jag kom ändå bara ihåg en bråkdel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: