Annons:
Etiketterneurologiska-sjukdomarpsykiska-sjukdomar
Läst 3094 ggr
Magi-cat
2016-08-12 08:26

Narkolepsi

(Till sajtens lexikon 😎)

Symptom

Narkolepsi är ett tillstånd av obetvinglig sömnighet utan föregående sömnbrist. Den drabbade kan somna när som helst under dagen. Det sker okontrollerbart.

Narkolepsi uppstår när ett lite område hjärnan är skadat och det blir brist på signalhormoner som reglerar sömn och vakenhet men även kroppstonus. (kroppen blir slapp)

Nattsömnen kan också vara uppsplittrad.

Det är också vanligt med Kataplexi, att man tillfälligt tappar all muskelkraft, särskilt vid starka känsloyttringar.

Hallucinationer vid insomning och uppvaknande förekommer.

Viktuppgång är ett annat symptom. Det beror på ändrad ämnesomsättning och brist på orexin, ett ämne som reglerar sömn och vakenhet men också fettförbränning. (3)

Orsak

Narkolepsi är ovanligt och man räknar med att 1 på 2000 lider av narkolepsi. (1)

Orsaken till sjukdomen är inte helt fastställd men det verkar som om en yttre faktor  utlöser en inflammationsreaktion som angriper den aktuella nervcellsgruppen.

Narkolepsi är inte ärftlig, men det kan finnas en underliggande förutsättning i immunförsvaret, s.k. HL-A-typ.

För några år sedan drabbades ca 300 personer, (uppgifterna varierar), mest unga, av narkolepsi i samband med massvaccinationer mot svininfluensa. De ska nu få ersättning av staten, med ett maxtak på 10 miljoner kr per person.

Diagnos

En neurolog ställer diagnos utifrån sömnvanor och sjukdomshistoria. Sedan gör man ett sömntest.
Det kan också bli aktuellt med ett prov på ryggmärgsvätskan där man söker efter brist på signalämnet hypokretin.

Behandling

Tyvärr går inte narkolepsi att bota, men det finns medicin som dämpar symptomen, av typen vakenhetshöjande. Det finns också medicin mot kataplexiattackerna.

1. http://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/narkolepsi/?gclid=Cj0KEQjwxLC9BRDb1dP8o7Op68IBEiQAwWggQFf_L83DJ5nISQsMMV8Tm-s6GZU2JdYMlIai2y6EmXkaAsBH8P8HAQ

2. http://www.1177.se/Ostergotland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Narkolepsi/

3. https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2016/augusti/unga-med-narkolepsi-anvander-hjarnan-pa-annat-satt/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-08-12 08:29
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2016-08-12 14:37
#2

Usch det måste vara fruktansvärt jobbigt att drabbas av😕

Jag minns bara min hjärtrötthet (asteno emotionellt syndrome) efter operationen i skallen och det var sååå jobbigt. Jag är fortfarande inte helt OK men det är numera hanterbart.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
2016-08-14 10:53
#3

Jag har det delvis som en bieffekt av min MS, jag medicinerar även mot narkolepsi.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2017-05-14 22:06
#4

I artikeln berättas om en kille som fick narkolepsi efter svininfluensavaccineringen. Nu nekas han ersättning. (Det här är i Finland)

Hos honom kom symptomen smygande. (Andra har kraftiga och typiska symptom tidigt.) Eftersom han inte blev utredd i ett tidigt skede har hans sjukdom inte berättigats till ersättning.

Se statistiken över narkolepsidrabbade och ersättningar:

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/05/14/aboforskaren-som-valde-bort-mobiltelefonen-jag-kunde-inte-langre-lasa-en-bok


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2017-05-15 06:21
#5

Fy fanken…
Jag stoppar i mig bl.a. centralstimulerande och opiater på daglig basis.
Det är ett elände och likväl bara ett av mina bekymmer.
Det är inte bara "sömnighet" det är också problem med sömnparalyser och annat i den gruppen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2017-05-15 07:05
#6

#5 Det låter inget vidare, Draken. 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Annielle
2017-05-16 18:12
#7

Jag hade en läkare inom psykiatrin en gång som hade narkolepsi, han verkade inte bry sig eller hänga med alls när jag pratade med honom, fick sedan reda på det via en samtalskontakt där och det visade sig också att han var med mycket mer än det såg ut (såg nästan ut som om han sov på mötet) vilket tack och lov syntes på journalanteckningarna sen.

M men, måste vara jobbigt att ha! 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Farwuq
2017-05-18 15:50
#8

Ja, det är ett sant elände.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2018-05-20 17:56
#9

Inte lätt att få ersättning för alla drabbade om de faller utanför tidsramarna. 😕 (gäller Finland, vet ej hur det är här)

"Som Svenska Yle har rapporterat gäller de nekande besluten åtminstone 47 personer med narkolepsi.

De drabbade behandlas ojämlikt, säger Svenska folkpartiets ordförande Anna-Maja Henriksson.

- Vi har människor i Finland som har drabbats av narkolepsi på grund av vaccinet mot svininfluensa som gavs 2009, men på grund av att diagnosen har kommit för sent ur myndigheternas synvinkel har de blivit utan ersättning."

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/05/19/svenska-riksdagsgruppen-vadjar-for-narkolepsipatienter-om-man-har-haft-markliga


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-05-24 15:52
#10

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: