Annons:
Etiketterillusionerhallucinationerfelslut
Läst 925 ggr
Magi-cat
2016-08-19 09:36

Ser du den senaste illusionen?

Lite som Rubins vas, men inte riktigt…

Ser du hur ansiktena skiftar efter en stund, beroende på var du har fokus?

http://opticalillusions.sfglobe.com/2016/05/23/which-way-is-he-facing/?src=fbfan_52107&t=fbsfg

Hjärnan gör den här vändningen för att tolka bilden och bli klar över vad som är bild respektive bakgrund.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Inkanyezi
2016-08-19 10:18
#1

Jag gissar att jag är alldeles för van att analysera bilder för att helt fångas av illusionen, även om den är ganska skickligt utförd. Själva idén att låta mun och näsa representeras på ett sätt som gör att de kan uppfattas både som framifrån och i profil är ju rätt kreativt.

Men det som gör att profilbilden faller är ögat, som inte alls passar i profilen, och då blir hela bilden plötsligt klarare. Någonting har gjorts med håret, för att stärka illusionen av profil, jag gissar att en tofs är inshoppad där. Men käklinjen, ögat och andra mer subtila detaljer som definitivt är framifrån gör att profilen ganska tydligt ser utskuren ut. Det intressanta är att näsan och munnen kan uppfattas som att de är i profil, men ögat kan min hjärna inte tolka som från sidan.

Magi-cat
2016-08-19 10:30
#2

Jag får inte heller ögat till en profil…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
2016-08-22 08:46
#3

Samma här; det går inte att komma ifrån den delen av ögat som är närmast näsan, tycker jag. Ögat ser ju inte likadant ut på höger respektive vänster sida.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: