Annons:
Etikettinlärning
Läst 1078 ggr
Magi-cat
2016-08-29 07:00

Långsam läsning bäst i längden

Det finns snabbläsningsappar och det finns snabbläsningskurser som påstår att man kan lära sig läsa, eller i varje fall ta in, hela sidor åt gången!

Förespråkarna för snabbläsningsmetoderna hävdar att möjligheterna att tillgodogöra sig själva innehållet i texten inte försämras av snabbläsningen.

Men fördelarna med snabbläsningen ifrågasätts i en ny rapport där man menar att det man vinner i fart förlorar man i förståelse. Det finns nämligen ingen mirakelkur…

En process där man tar in en hel sida åt gången är varken biologiskt eller psykologiskt möjlig, säger forskarna.

Så var det med det…Bara bra att fortsätta läsa som vanligt alltså.😎

källa: "Svensk bokhandel" 2016:03


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
DesK
2016-08-29 07:09
#1

Då kan jag äntligen andas ut! 😃 Jag har ofta fått höra att jag läser långsamt. Hen som häcklade mig mest ang detta läste en och samma bok flera gånger inom samma år. Jag kunde aldrig förstå att hen hade någon behållning av det. För min del är det ingen mening med att läsa om en bok inom 5 år, för då kommer jag ihåg för mycket och boken blir tråkig och förutsägbar. (Detta handlar om skönlitteratur och deckare)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Veda
2016-08-29 07:47
#2

Jag läser ofta om böcker, men brukar vänta nåt år i alla fall. Även om jag kan handlingen utantill så gillar jag det. Jag liksom väntar på att "nu snart händer det" och "sen blir det så". Men det är visst så att jag som läser rätt fort missar en del i boken och andra och tredje gången jag läser den brukar jag hitta något nytt 😉.

starhawk
2016-08-29 08:01
#3

Jag läser också om som du Veda. Däremot missar jag oftast inget när jag läser den för första gången, det är väl lite till skälet att jag studsade till när jag läste om slaget på Pellenors slätt i det engelska orginalet av Tolkiens trilogi. Jag hade ju tidigare läst Olhlmarks översättning och han hade ju skrivit om historien för att dölja sin visserligen förklarliga översättningsmiss i Silmarrillion.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Maria
2016-08-29 19:25
#4

Jag är en snabbläsare och min man tvärtom.

Innan jag opererade skallen så tror jag inte det påverkade mig så mycket för vi diskuterade böcker vi läst med samma känsla för innehåll och handling men nu måste jag läsa långsammare för att fatta och jag måste dessutom läsa en bok utan mer uppehåll än en dag. Jag måste alltså läsa varje dag för att inte tappa tråden helt men det är OK om man vänjer sig.

Jag ska visa detta för min man då blir han glad😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: