Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning

Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Medlemsberättelser Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Inlärning

Långsam läsning bäst i längden

2016-08-29 07:00 #0 av: Magi-cat

Det finns snabbläsningsappar och det finns snabbläsningskurser som påstår att man kan lära sig läsa, eller i varje fall ta in, hela sidor åt gången!

Förespråkarna för snabbläsningsmetoderna hävdar att möjligheterna att tillgodogöra sig själva innehållet i texten inte försämras av snabbläsningen.

Men fördelarna med snabbläsningen ifrågasätts i en ny rapport där man menar att det man vinner i fart förlorar man i förståelse. Det finns nämligen ingen mirakelkur...

En process där man tar in en hel sida åt gången är varken biologiskt eller psykologiskt möjlig, säger forskarna.

Så var det med det...Bara bra att fortsätta läsa som vanligt alltså.Cool

källa: "Svensk bokhandel" 2016:03

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2016-08-29 07:09 #1 av: DesK

Då kan jag äntligen andas ut! Skrattar Jag har ofta fått höra att jag läser långsamt. Hen som häcklade mig mest ang detta läste en och samma bok flera gånger inom samma år. Jag kunde aldrig förstå att hen hade någon behållning av det. För min del är det ingen mening med att läsa om en bok inom 5 år, för då kommer jag ihåg för mycket och boken blir tråkig och förutsägbar. (Detta handlar om skönlitteratur och deckare)

Désirée

Anmäl
2016-08-29 07:47 #2 av: Veda

Jag läser ofta om böcker, men brukar vänta nåt år i alla fall. Även om jag kan handlingen utantill så gillar jag det. Jag liksom väntar på att "nu snart händer det" och "sen blir det så". Men det är visst så att jag som läser rätt fort missar en del i boken och andra och tredje gången jag läser den brukar jag hitta något nytt Skämtar.

Anmäl
2016-08-29 08:01 #3 av: starhawk

Jag läser också om som du Veda. Däremot missar jag oftast inget när jag läser den för första gången, det är väl lite till skälet att jag studsade till när jag läste om slaget på Pellenors slätt i det engelska orginalet av Tolkiens trilogi. Jag hade ju tidigare läst Olhlmarks översättning och han hade ju skrivit om historien för att dölja sin visserligen förklarliga översättningsmiss i Silmarrillion.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2016-08-29 19:25 #4 av: Maria

Jag är en snabbläsare och min man tvärtom.

Innan jag opererade skallen så tror jag inte det påverkade mig så mycket för vi diskuterade böcker vi läst med samma känsla för innehåll och handling men nu måste jag läsa långsammare för att fatta och jag måste dessutom läsa en bok utan mer uppehåll än en dag. Jag måste alltså läsa varje dag för att inte tappa tråden helt men det är OK om man vänjer sig.

Jag ska visa detta för min man då blir han gladSkämtar

/Maria

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.