Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 1299 ggr
Magi-cat
8/25/16, 9:59 PM

Stoppar epileptiskt anfall där det uppstår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte mindre än 6 % av jordens befolkning lider av någon neurologisk sjukdom som Epilepsi eller Parkinson.

Man har ännu inte någon bra behandlingsmetod att erbjuda patienterna och de mediciner som finns ger ofta biverkningar. Läkemedel intas via munnen eller injiceras i blodet, vilket gör att medicinen även hamnar på andra ställen i kroppen än där den behövs och kan då ställa till skada.

Den här lilla nyheten som forskarna vid LiU tagit fram är bara i storlek 20x20 my. Med den ska man i framtiden kunna fånga upp signaler och även stoppa dem, exakt i det område av nervceller där de uppstår!
Anordningen har en sensor som fångar upp nervsignalen och en jonpump som doserar exakt rätt mängd av en neurotransmittor, GABA, ett kroppseget ämne för att hämma retningar i CNS.

Det blir alltså möjligt att hitta terapier som är så snabba och effektiva att patienten inte ens märker av anfallen.

Än så länge har man bara gjort laboratorieförsök med skivor av en mushjärna.

http://liu.se/forskning/forskningsnyheter/1.691931/?l=sv


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
greenseng
8/25/16, 11:22 PM
#1

  Ett kort kanske opassande inlägg nu men… kan helt enkelt inte låta bli. 😜

Jag var en gång ihop med en kvinna som led av Epilepsi. Och hon fick vanligtvis svåra anfall.

Men… jag kom på att om jag gav henne en kram när jag såg att anfallet var på gång så försvann det direkt. Som ett mirakel faktiskt. Och hon var själv ytterligt förvånad. Kramen var tvungen att vara en äkta ärlig öm och varm kram annars fungerade det inte. Men det var inga som helst problem med det eftersom vi var nyförälskade.

Lite märkligt kanske. 🤔

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Magi-cat
8/26/16, 7:28 AM
#2

#1 Det var ju en underbar, biverkningsfri medicin! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: