Annons:
Etikettertumörerskador
Läst 1653 ggr
Maria
2016-08-26 18:45

Yrsel eller balans?

Jag undrar om det är någon kunnig härinne som eventuellt kan reda ut mitt problem.

Jag har opererats för en elak tumör i fjärde ventrikeln och blivit strålbehandlad efteråt.

Jag har besvär med balans eller yrsel men jag kan inte riktigt sätta fingret på vilket det är.

Jag ingår som patient i "praktiska prov" på neurologen för blivande läkare och varje gång jag ska beskriva mitt tillstånd blir jag lite ställd. Jag mår inte illa när besvären sätter in och de är mer eller mindre konstanta så jag brukar skylla på balans men är det rätt?

Någon som har en fundering?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
DesK
2016-08-26 19:00
#1

Jag tror att din yrsel ger dålig balans, enkelt uttryckt, men jag kan ingenting om just ditt problem. Minns bara vagt hur det var när jag lärde mig att gå, för andra gången. Då hade jag svår yrsel och stora problem med balansen. Detta förklarade vårdpersonalen med at det ena så att säga gav det andra.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Liena
2016-08-26 19:02
#2

Yrsel är väl en upplevelse av att "det snurrar" Balansproblem får man först, när man får svårigheter med att gå utan att falla. Så man kan ha balansproblem utan att vara yr, men är man yr, så har man nästan helt säkert problem med balansen….

Maria
2016-08-26 19:08
#3

Jag upplevde yrsel/balansproblem efter operationen och då blev jag väldigt illamående, ofta med kräkningar men numera så blir jag helsnurrig när det rör sig runt omkring mig  såsom trafik, stora folksamlingar, starka ljuspunkter osv. men jag mår inte illa.

Det känns ju som jag vill ge korrekt information till läkarkandidaterna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2016-08-26 19:27
#4

Den här länken kanske passar in?

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1039


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2016-08-26 19:40
#5

#4 Tack jag har läst länken men blir ändå inte riktigt klokare?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2016-08-27 07:25
#6

Yrsel är en balansstörning så de hör ihop.

Men yrsel kan man få när som helst, sittande, gående, liggande.

Balansproblem får man vid förflyttning, som gående. 

Så det är en skillnad, men båda involverar balansorganet, innerörats båggångar, och kan ge illamående etc.

Har man yrsel av inre orsaker får man ofta även balansproblem eftersom världen snurrar, som det känns i alla fall.

Om världen faktiskt är ostadig, som vid sjögång, blir det kaos i kommunikationen mellan sinnesintryck och balansorgan så man blir illamående. Det kallas då rörelsesjuka.

Men det finns olika symptom och orsaker.

(Nej nu måste jag sluta 🤦‍♂️🤪🌊🤢 Jag ska åka båt idag och kan inte ens tänka på det…)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Agafia
2016-08-27 08:48
#7

Jag har ibland balansproblem , då jag inte riktigt vet var jag har kroppen . Men ingen yrsel i samband med detta . Inget jag pratat med min Läkare om än.

Maria
2016-08-27 08:51
#8

Jag läste denna länken och jag har enligt min läkare uttalad bålataxi och har falltendens vid Romberg så det är säkert något sådant som spökar i mitt fall och inte balansorganet i öronen.

http://www.medinsikt.se/neurologi/neurologiska-symptom/3

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Denna kommentar har tagits bort.
Maria
2016-08-31 17:58
#10

Haha, dåligt minne har jag också fått diagnos på och när jag googlade hittade jag denna tråden där jag redan skrivit pm Ataxi uppenbarligen🤫

http://hjarnan.ifokus.se/discussions/56b5d69a8e0e74599000116b-ataxi

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2016-09-01 09:07
#11

Vad jag egentligen ville med denna tråd (igen) är väl att det förmodligen är balansproblem men att det ibland känns som yrsel utan illamående.

När jag ska förklara för någon så använder jag båda orden eftersom jag inte kan urskilja riktigt och det är väl kanske det mest korrekta.

Jag tänker framförallt när jag ska förklara för de blivande läkarna under deras praktiska prov.

Jag får ju inte säga vad jag har för diagnos utan bara mina symtom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2016-09-06 15:51
#12

#10 Mitt fel, jag svarade fast jag hade för bråttom. 🙂

Återkommer i ämnet yrsel senare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2023-05-16 12:35
#13

Det mesta om yrsel i nedanstående länk!

https://www.yrsel.com/ywp/synutlost-yrsel/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

När synen lurar oss. Christian Geisler leg läkare spec. Hörsel- och Balansrubbningar spec. ÖNH-sjukdomar Yrselcenter StockholmÖgonen är intimt sammankopplade med balanssystemet. Vi orienterar oss delvis med hjälp av synintryck. Men ögonens rörelser är också ihopkopplade med impulserna från balansorganen. Rubbade synintryck och situationer när synintryck inte överensstämmer med annan balansinformation är en vanlig orsak till att uppleva yrsel.
Annons:
Upp till toppen
Annons: