Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 1615 ggr
Magi-cat
2016-09-07 12:34

Kan vi koncentrera oss på flera saker samtidigt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjärnan bygger en helhetsbild av de sinnesintryck den mottar, men forskning visar att den gärna favoriserar ett sinne i taget. När vi koncentrerar oss visuellt dämpas således hörseln, hjärnan filtrerar helt enkelt bort hörselintryck.
Detta har betydelse för diskussionen om mobilanvändning vid bilkörning, eftersom uppmärksamheten på trafiken troligen blir sämre när man samtidigt använder mobilen.

I den aktuella studien vid Linköpings Universitet fick försökspersonerna en visuell uppgift att lösa, antingen med eller utan störande pip i bakgrunden samtidigt som hjärnan avbildades med kamera. Även arbetsminnet testades.

Man fann då att ljudet inte färdades särskilt långt i hjärnan innan det helt enkelt sorterades bort.
Även andra områden påverkas, som Amygdala.

Mycket talar för att även det omvända gäller, att synintrycken dämpas av koncentration på hörseln, som vid mobiltelefoni.

edit: Studien har publicerats i Frontiers in Human Neuroscience.

Nu ska man forska vidare på hur personer med ADHD koncentrerar sig på en uppgift.

http://www.corren.se/nyheter/hur-mycket-kan-vi-gora-samtidigt-om4282912.aspx

Man talar om signal kontra brus, inom psykologin bl.a. Bruset "hör" man inte, men om ens eget namn uttalas i en surrig folksamling uppmärksammar man det, det blir signal. Liksom man troligen skulle höra ett utryckningsfordon under mobilsamtal.
Signalen går då igenom bruset.

Hur som helst bör man stanna för att tala i telefon. Att skicka eller läsa SMS under bilkörning är givetvis helt uteslutet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2016-09-08 15:37
#1

På mitt jobb så delar jag rum med två andra och ibland tappar jag koncentrationen helt.

De dagar jag sitter ensam däremot fungerar det utmärkt men samtidigt är det ju väldigt trevligt med social samvaro också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2016-09-08 20:14
#2

Samma nyhet men lite utförligare presenterad i LiU-nytt:

"– Hjärnan är så smart att den hjälper oss att koncentrera oss på det vi behöver göra. Samtidigt stänger den ute distraktioner som inte hör till uppgiften. Däremot klarar inte hjärnan av för många uppgifter, bara ett sinne är på topp åt gången. Att köra bil och samtidigt tala i telefonen är därför ingen bra idé, säger Jerker Rönnberg vid Linköpings universitet,"

"Resultatet visar att när vi utsätts för enbart ljud går hjärnans aktivitet i hörselbarken utan ansträngning. Men när hjärnan istället ställs inför en visuell uppgift, som ett skriftligt prov, minskar nervernas svar i hörselbarken och vi hör ljud sämre."

http://liu.se/forskning/forskningsnyheter/1.694442/?l=sv


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-10-19 21:52
#3

Fenomenet kallas uppmärksamhetsblindhet eller Distraktionsblindhet, eng; inattentional blindness, där det klassiska experimentet med studenterna och gorillan  är det mest kända.

Om normalt uppmärksamma människor utan vidare kan missa flera hundra kg gorilla, hur kan man då tro att man ska kunna köra bil (med ständigt uppdykande distraktionselement) och prata i telefon samtidigt?'

"Ett av de mest provokativa rönen presenterades av psykologiprofessorn Frank Drews vid University of Utah, rapporterar den amerikanska affärstidningen Wall Street Journal. 

Han hade låtit 48 studenter köra bil i en simulator. Hälften fick prata med kompisar i mobilen via ett head-set, hälften fick prata med kompisar i baksätet på bilen. Sedan fick alla köra en runda i simulatorn utan varken kompisar eller mobiltelefon. 

Passagerarprat säkrare än mobilprat 

Resultatet blev överraskande. 12 av de 24 förarna som pratade i mobilen missade de avtagsvägar som de var instruerade att svänga av vid. Bara 3 av de förare som pratade med kompisarna i baksätet missade avfarterna. När alla körde helt ensamma var det ingen som missade skyltarna. 

Slutsatsen är att mobilprat tar uppmärksamhet från bilkörningen medan prat med passagerare inte alls är lika farligt. Tvärtom kan passagerarna fungera som hjälp när det gäller uppmärksamhet, konstater professor Frank Drews. "

http://www.nyteknik.se/digitalisering/mobiltelefonen-gor-bilforaren-blind-6443785


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-03-28 08:46
#4

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: