Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 1365 ggr
Magi-cat
2016-09-11 09:00

Unika nerver för njutning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns en speciell sorts Nerver i huden som kallas CT-nerver. De reagerar på en speciell typ av beröring.

Beröringen ska vara på ett visst sätt och upplevs då som en behaglig känsla, som njutning. Den får inte vara för snabb eller för långsam, inte för varm eller för kall - utan lagom.

Den här typen av Nerver är en svensk upptäckt ända från 30-talet, faktiskt. De upptäcktes då via försök på katt. 😕
På 90-talet upptäckte man njutningsnerverna även på människan, men fann dem bara i ansiktet.

Senare forskning visar att de finns i huden över hela kroppen, utom faktiskt i handflatorna.

Den här forskningen har betydelse för omhändertagandet av både barn och gamla, eftersom den visar att långsamma smekningar ger trygghetskänsla, lugn och dämpar t.o.m. smärta.

Man forskar också vidare på hur autistiska personer och ungdomar med självskadebeteende reagerar på beröring. De tycker oftast inte om beröring och genom att lära sig mer om hur det här systemet fungerar kan man kanske också komma fram till en behandlingsstrategi.

http://liu.se/medfak/nyheter/Nyhetsarkiv/1.694714/?l=sv


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-09-11 09:01
#1

Föreläsning om Nerver för njutning den 15 september 2016:

"15 september – Nerver för njutning

Att blir varligt smekt är något de flesta tycker om. Mycket talar för att det är en speciell sorts nervtrådar som står för just "behaglighetskänslorna". Håkan Olausson kommer att berätta om elektrofysiologiska registreringar från hudnerver, speciella sjukdomar som drabbar hudkänseln och resultat från hjärnavbildningsförsök på spädbarn och vuxna. Få också reda på mer kring pågående undersökningar av beröringskänseln vid psykiatriska sjukdomar.

Föreläsare: Håkan Olausson, professor i klinisk neurovetenskap
Tid: Torsdag den 15 september, klockan 16.30-17.30
Plats: Hugo Theorell-salen, Norra entrén (ingång 7), Universitetssjukhuset i Linköping

Läs mer på http://liu.se/medfak/forskning-i-framkant?l=sv och se tidigare föreläsningar påYoutube."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2016-09-11 09:09
#2

Spännande.

Det hänger väl ihop med taktil massage som visat sig vara så bra för svårt sjuka patienter.

Jag minns att min mamma uppskattade detta mycket när hon var på hospice sista dagarna i livet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2016-09-12 08:24
#3

#2 Tänkte också på taktil massage! Det brukar vara uppskattat.

Så skönt för din mamma och tänk så bra att känna att man kan göra något för dem.🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-09-13 18:36
#4

I Forskning och Framsteg 2016:04 finns en längre artikel om nervcellerna för njutning.

Ett hudvarmt föremål som stryker mot huden med en hastighet av mellan 1 och 10 cm per sekund utlöser signaler som färdas långsamt genom tunna (omyeliniserade) nervtrådar.

Nervsignaler från huden går till den somatosensoriska hjärnbarken. Smekningar aktiverar dessutom Insula, ett djupt liggande veck som ingår i känslohjärnan.

När handen däremot undersöker ett föremål aktiveras en annan hudkänsel. Då går signalen snabbt via myeliniserade nervtrådar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-09-23 11:54
#5

Web-TV: "Nerver för njutning". ca 40 min.

https://liu.se/medfak/nyheter/Nyhetsarkiv/1.696275?l=sv


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: