Annons:
Etikettsinnen
Läst 1671 ggr
Magi-cat
9/26/16, 10:14 PM

Vilka ljud känns obehagliga?

Finns det ljud som generellt känns obehagliga för människor?

Ja, det verkar så.

Enligt forskning finns det två kategorier av ljud som nästan alla människor reagerar på och vill ska upphöra. I den ena kategorin finner vi ljudet av skrikande bebisar och kräkningar.
Bebisen vill vi av psykologiska skäl trösta så den blir nöjd. Kräkningar ger en annan typ av varningssignal, att här finns något att undvika.

Den andra kategorin innehåller skärande, gälla högfrekventa ljud. T.ex kritan på tavlan  eller bestick mot tallriken. Det är ljud som sticker ut från bruset.
Ett annat exempel är ormars väsande som det är klart evolutionärt fördelaktigt att genast reagera på.
Plötsliga och starka ljud i mellanfrekvensområdet kan också uppfattas som varningssignal, t.ex. en kvist som bryts i naturen.

http://ki.se/forskning/fraga-forskaren


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
9/26/16, 10:35 PM
#1

Det fanns en hel del andra intressanta frågor och svar. 👍

Det finns en del ljud som inte är direkt obehagliga, men jobbiga och många gånger svåra att upptäcka. Tänker exempelvis på det ständiga bruset som ventilation i en del lokaler kan göra. De är svåra att lägga märke till och det är först när det tystnar som man upptäcker hur jobbigt och ansträngande det var. Undrar hur det påverkar hjärnan, koncentrationen och annat. 🤔

Magi-cat
9/27/16, 7:41 AM
#2

#1 Det där ventilationsbruset har jag svårt att stå ut med ibland. 🤪

Det är brus och hanteras av hjärnan som brus. Och visst påverkar det.
De obehagliga exemplen ovan var på "signal" som sticker ut från bruset.

(Det kommer en tråd om brus. 🎧)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
9/27/16, 8:58 AM
#3

När jag är på jobbet så för min dator ofta ett dovt morrande ljud. Jag märker det ofta inte utan jobbar på men så helt plötsligt kommer jag på det och det brukar funka med att göra ett bankande med handen och så blir det såååå tyst. Först då märker man hur skön tystnaden blir.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
3/10/17, 5:14 PM
#4

"De får oss att rysa och känna obehag. Forskare har listat de tio mest obehagliga ljuden - och kommit fram till varför vi hatar dem.

/…/

Vi har samlat de irriterande ljuden i en video. Testa om du kan se den ända till slutet."

_http://illvet.se/manniskan/hjarnan/10-obehagliga-ljud-darfor-hatar-du-dem
_

Magi-cat
3/10/17, 5:54 PM
#5

#4 Tror inte jag lyssnar på de där (o)ljuden. 🎧🙂

Fast gnissel på tavlan och sånt är bara skärande obehagligt men man vet samtidigt att det inte är farligt.

Men bebisgråt och skrikande kvinna är ju inte obehagligt som ljud utan signalerar fara och att man måste ingripa.

Undrar vilka ljud inom samma frekvensområde som inte är obehagliga? Jag tror inte det är så enkelt..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
3/10/17, 5:59 PM
#6

Det enda jag upplever läskigt av ljuden på listan är nagel mot svartatavla. Det känns t.om obehagligt i magen när har hör ljudet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Magi-cat
3/10/17, 6:01 PM
#7

#6 Jag behöver bara tänka på det…🤫

Och så gaffel som gnisslar mot tallriken…Brr!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
3/10/17, 6:01 PM
#8

#7 Ja precis. Man kan nästan framkalla känslan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: