Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Vetenskap; forskning; teorier

Väderkänslighet - myt eller verklighet?

2016-09-30 10:13 #0 av: Magi-cat

Det finns ett tvärvetenskapligt forskningsfält som kallas biometeorologi där man undersöker sambandet mellan väder och hälsa.

Många hävdar att de känner sig olustiga när ett oväder nalkas, får huvudvärk av åskväder, får dålig nattsömn och på olika sätt "känner det i kroppen".

Det avfärdas ibland som myter och inbillning, men det ligger faktiskt något i det. 

Lufttryck

Det finns bl.a. teorier om att vind och lufttrycksförändringar i ett lågtryck skapar ett ohörbart ultraljud som kan ge huvudvärk och migrän hos känsliga personer.
Omkring 30 % uppger sig må sämre vid förändringar i vädret.

Frivilliga försökspersoner fick sitta i en tryckkammare med extremt lågt lufttryck som sedan fick stiga. Man noterade då en ökning av signalsubstansen dopamin, men lustigt nog bara hos personer på 30 år eller yngre. Hos de äldre märktes ingen sådan skillnad. (Undrar varför?)
Dopamin är viktigt för vårt välbefinnande.

Joner

Men det är antagligen inte bara lufttryck som spelar roll utan även joner. Positivt resp. negativt laddade joner finns överallt omkring oss. Det råder lite delade meningar om vad vi mår bäst av, men den allmänna meningen verkar vara att vi mår bäst av ett överskott av negativa joner.

Forskare har funnit att de celler som bygger upp vävnader efter skador kan ge smärtsignaler till hjärnan om de utsätts för positiv elektrisk laddning. Det kan i så fall vara förklaringen till att många känner av gamla eller nya skador vid väderförändringar. 

"Vår hjärna som arbetar med elektriska signaler är också känslig för elektromagnetisk påverkan och det kan förklara att en del människor mår psykiskt dåligt när ett lågtryck närmar sig och då det är överskott på positiva joner i luften. "

Före ett åskväder byggs det upp stora mängder med positiv laddning och efteråt sänker sig lugnet med ett överskott av negativ laddning - vi mår bättre. (Naturligtvis kan också rädsla för åskvädret och dessa naturens urladdningar påverkar måendet.)

Vind

De torra och varma föhnvindarna i bergstrakter är kända för att orsaka obehag hos många. 

" Torra och varma vindar anses ha stark psykisk påverkan och orsaka bland annat irritation, depression och nervositet, tillstånd som ger upphov till ökat antal olyckor, självmord och ökad brottsfrekvens. Särskilt omtalade är föhnvindarna som kan ge stora och snabba väderförändringar i lä av bergstrakter.  "

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/vadret-och-halsan

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-kan-vadret-paverka-hur-du-mar

bild från publicdomainpictures.net

Hjärta "Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den." (Tage D.)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2016-09-30 11:47 #1 av: Maria

Ja g personligen tycker att det finns "huvudvärksväder". Jag brukar få huvudvärk när det är tryckande ute. Kvalmigt och oväder på gång.

Jag vet inte om det bara är slumpen men det känns som det är mer vanligt än ovanligt hos mig i alla fall.

/Maria

Anmäl
2016-09-30 12:03 #2 av: Maleficum

Jag känner mig dunnsig i huvudet när det är lågtryck.

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2016-09-30 12:06 #3 av: Magi-cat

Jag får "åskhuvudvärk". Det är en speciell huvudvärk som gör mig dåsig och olustig, förutom värken.

Blåst får mig på dåligt humör och inte kan jag sova heller. 

Men lustigt nog kan ett hastigt väderomslag från lågtryck till en strålande vacker sommardag också ge riktigt dundrande huvudvärk! Jag antar att det är den snabba omställningen.

Hjärta "Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den." (Tage D.)

Anmäl
2016-11-02 13:15 #4 av: Magi-cat

Idag är det riktigt höst rusk. Blåst, regn, snö på sina håll. Undrar hur lufttrycket är?

Och så undrar jag: ni som känner av vädret, har ni känt av det här?

Anmäl
2018-06-23 07:13 #5 av: Magi-cat

Puttar upp tråden. BallongNu är det sommar och vi hoppas på odramatiskt väder.Glad Det är just omslagen till annan väderlek som brukar ställa till det.

Anmäl
2018-06-27 20:03 #6 av: Scintilla

#1 min mor får också huvudvärk eller känner av när det blir lågtryck och regnet nalkas.

Anmäl
2018-07-23 22:37 #7 av: Dioramabyggare

Jag mår också jättedåligt när det blir lågtryck och åska.

Tack Magi-cat för att du startade tråden! 

Anmäl
2018-07-24 07:44 #8 av: Magi-cat

Blomma

Anmäl
2018-07-24 09:34 #9 av: Dioramabyggare

#2: vad betyder "dunnsig"?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.