Annons:
Etiketterforskningteoriervetenskapartikel-hjärnan
Läst 10494 ggr
Magi-cat
2016-09-30 10:13

Väderkänslighet - myt eller verklighet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns ett tvärvetenskapligt forskningsfält som kallas biometeorologi där man undersöker sambandet mellan väder och hälsa.

Många hävdar att de känner sig olustiga när ett oväder nalkas, får huvudvärk av åskväder, får dålig nattsömn och på olika sätt "känner det i kroppen".

Det avfärdas ibland som myter och inbillning, men det ligger faktiskt något i det. 

Lufttryck

Det finns bl.a. teorier om att vind och lufttrycksförändringar i ett lågtryck skapar ett ohörbart ultraljud som kan ge huvudvärk och migrän hos känsliga personer.
Omkring 30 % uppger sig må sämre vid förändringar i vädret.

Frivilliga försökspersoner fick sitta i en tryckkammare med extremt lågt lufttryck som sedan fick stiga. Man noterade då en ökning av signalsubstansen Dopamin, men lustigt nog bara hos personer på 30 år eller yngre. Hos de äldre märktes ingen sådan skillnad. (Undrar varför?)
Dopamin är viktigt för vårt välbefinnande.

Joner

Men det är antagligen inte bara lufttryck som spelar roll utan även joner. Positivt resp. negativt laddade joner finns överallt omkring oss. Det råder lite delade meningar om vad vi mår bäst av, men den allmänna meningen verkar vara att vi mår bäst av ett överskott av negativa joner.

Forskare har funnit att de celler som bygger upp vävnader efter skador kan ge smärtsignaler till hjärnan om de utsätts för positiv elektrisk laddning. Det kan i så fall vara förklaringen till att många känner av gamla eller nya skador vid väderförändringar. 

"Vår hjärna som arbetar med elektriska signaler är också känslig för elektromagnetisk påverkan och det kan förklara att en del människor mår psykiskt dåligt när ett lågtryck närmar sig och då det är överskott på positiva joner i luften. "

Före ett åskväder byggs det upp stora mängder med positiv laddning och efteråt sänker sig lugnet med ett överskott av negativ laddning - vi mår bättre. (Naturligtvis kan också rädsla för åskvädret och dessa naturens urladdningar påverkar måendet.)

Vind

De torra och varma föhnvindarna i bergstrakter är kända för att orsaka obehag hos många. 

" Torra och varma vindar anses ha stark psykisk påverkan och orsaka bland annat irritation, depression och nervositet, tillstånd som ger upphov till ökat antal olyckor, självmord och ökad brottsfrekvens. Särskilt omtalade är föhnvindarna som kan ge stora och snabba väderförändringar i lä av bergstrakter.  "

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/vadret-och-halsan

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-kan-vadret-paverka-hur-du-mar

bild från publicdomainpictures.net


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2024-03-11 09:47 av Magi-cat
Annons:
Maria
2016-09-30 11:47
#1

Ja g personligen tycker att det finns "huvudvärksväder". Jag brukar få huvudvärk när det är tryckande ute. Kvalmigt och oväder på gång.

Jag vet inte om det bara är slumpen men det känns som det är mer vanligt än ovanligt hos mig i alla fall.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maleficum
2016-09-30 12:03
#2

Jag känner mig dunnsig i huvudet när det är lågtryck.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Magi-cat
2016-09-30 12:06
#3

Jag får "åskhuvudvärk". Det är en speciell huvudvärk som gör mig dåsig och olustig, förutom värken.

Blåst får mig på dåligt humör och inte kan jag sova heller. 

Men lustigt nog kan ett hastigt väderomslag från lågtryck till en strålande vacker sommardag också ge riktigt dundrande huvudvärk! Jag antar att det är den snabba omställningen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-11-02 13:15
#4

Idag är det riktigt höst rusk. Blåst, regn, snö på sina håll. Undrar hur lufttrycket är?

Och så undrar jag: ni som känner av vädret, har ni känt av det här?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-06-23 07:13
#5

Puttar upp tråden. 🎈Nu är det sommar och vi hoppas på odramatiskt väder.🙂 Det är just omslagen till annan väderlek som brukar ställa till det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Scintilla
2018-06-27 20:03
#6

#1 min mor får också huvudvärk eller känner av när det blir lågtryck och regnet nalkas.

Annons:
Dioramabyggare
2018-07-23 22:37
#7

Jag mår också jättedåligt när det blir lågtryck och åska.

Tack Magi-cat för att du startade tråden!

Magi-cat
2018-07-24 07:44
#8

🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dioramabyggare
2018-07-24 09:34
#9

#2: vad betyder "dunnsig"?

Tant Grön
2018-07-29 11:32
#10

Förr fick jag åskhuvudvärk men inte nu längre. brukar få värk i nacken när ett regnområde närmar sig.

Har lagt märke till att om ovanligt många pratar i sin mobil, så börjar det snart regna. Stämmer varje gång. Så folk känner nog av det undermedvetet på något sätt.

Magi-cat
2020-06-27 09:21
#11

Nu är det tufft i värmen. 🤪


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

flocken
2020-06-27 13:59
#12

Jag som har kronisk värk känner av alla väder slag. Blir direkt sämre

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Magi-cat
2021-06-22 08:57
#13

Hoppas ni har det bra i värmen. 🌺🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maleficum
2021-06-22 11:23
#14

#13: Jag gillar absolut inte värmen! Kan inte sova och matlusten försvinner helt vilket slutar i att jag glömmer äta och mår sen superdåligt på kvällen!

Nu har det börjat mullra så hoppas åskvädret tar med sig en stor dos regn så det kan bli lite svalare ute så jag kan vädra.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Magi-cat
2021-06-22 11:27
#15

#14 Usch ja, förstår dig, det har varit alldeles för varmt! Nu är det lite svalare och lättare att andas. Det åskade ordentligt i natt och rensade upp lite.

Hoppas det känns bättre nu!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maleficum
2021-06-22 11:34
#16

#15: Fortfarande lite för varmt här men det börjar krypa nedåt och nu har det precis börjat regna lite smått. :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Magi-cat
2022-06-24 20:07
#17

Hur har ni det i årets midsommarvärme? 😎🙂

Själv skulle jag önska mig ett lite mer "lagom" väder, jag är rätt så väderkänslig även om det avtagit betydligt med åren.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maleficum
2022-06-24 21:24
#18

#17: Olidligt varmt för både mig och kaninen (duvan däremot bryr sig inte ett dugg om värmen).
Moira (kaninen) har varit så förbannad idag pga värmen och har främst legat "död" på de svalaste platserna hon kunnat hitta.
Själv har jag inte gjort många knop heller, lagt färdigt mitt pussel och sen suttit och degat i soffan. Nu börjar det äntligen bli svalt nog att vädra och låta Moira gå ut på gräsmattan igen (hon han vara ute en kortis i morse innan hon flydde in från värmen).

Ser inte fram emot kommande dagars värme.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Soligajag1
2022-06-30 08:17
#19

#1:

Det är samma för mig , igår tex kände jag innan detta väder att det skulle bli kvalmigt och då kom huvudvärken.
Först tar jag en kopp svart kaffe , då brukar det lätta lite , men igår va jag tvungen att ta ett piller ( försöker och inte ta för många huvudvärkstabletter , tycker inte att det är bra)
Sedan när jag hade vilat flera timmar avtog huvudvärken, så skönt.

HH 🙂

Soligajag1
2022-06-30 08:22
#20

#5:

Precis!!

Omslaget för mig med!

HH 🙂

Annons:
Magi-cat
2022-06-30 09:03
#21

Ibland hjälper kaffe, har jag märkt, om man lyckas träffa rätt ögonblick. ☕Ibland inte.
Skönt att det är lite mindre kvalmigt nu!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2022-07-06 19:31
#22

Är det "huvudvärksväder" den här sommaren! 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2022-07-06 19:48
#23

#22:

Det är det verkligen !!!

HH 🙂

johan
2022-07-27 13:46
#24

Min dotter får nästan alltid mer klåda och värre eksem någon dag innan det är större väderomslag. Det tog rätt lång tid innan vi la märke till det sambandet, men det är skrämmande ofta som vi kan ha henne som en barometer.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Magi-cat
2022-07-27 13:54
#25

#24 Det var intressant! Bra att ni lagt märke till det!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2022-07-27 18:03
#26

#24:

Det är ju perfekt .
Kan inte bli bättre ! Tacka henne för denna !

HH 🙂

Maria
2022-07-27 18:10
#27

#24 Undra om det kan bero på fukt/torka i luften som skiftar snabbt? Bara en fundering…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
johan
2022-07-27 18:13
#28

#27: Ja, det är min tolkning också. Skillnaden i luftfuktighet är triggern. Men gissar mest så klart.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Magi-cat
2022-07-27 20:32
#29

Eller lufttrycksförändringar. Eller joner … Eller så är det individuellt och flera faktorer samtidigt.

"Inom biometeorologin i Tyskland väger man samman mätningar av temperatur, fuktighet, vindar samt även om luften är elektriskt laddad. När vissa värden överskrids kan man se en ökad risk för till exempel huvudvärk, ledbesvär och hjärtproblem.

– Undersökningar i Tyskland visar att 60 procent av invånarna känner sig påverkade på ett eller annat sätt av vädret, berättar Deana.

I Sydtyskland kan plötsligt varma vindar svepa in. Varm och torr luft. På några timmar kan temperaturen stiga 15–20 grader. /…/

I de varma vindarna har de positivt laddade jonerna ökat. Det här har väckt intresse bland hjärnforskare som vill ta reda på mer hur nervbanorna i våra hjärnor påverkas av mycket positivt eller negativt laddade joner i luften."

https://www.allas.se/halsa/vaderkanslighet-sa-paverkar-vadret-hur-vi-mar/142461

Artikeln från 2019.

Kanske kommer intresset för ämnet att öka i och med att det blir vanligare med extremväder?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Värme, kyla och hög luftfuktighet. Olika sorters väder kan leda till huvudvärk, ledbesvär och hjärtproblem. Läs mer om väderkänslighet här!
Magi-cat
2022-08-18 18:32
#30

Idag märkte jag omisskännliga tecken på att det var åska i luften: "åskhuvudvärk". SMHI höll inte med, inga åskväder syntes på väderkartan.
Men se där, plötsligt bara drog åskan in …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2022-08-21 10:56
#31

#30:

Du ser .
Du kände av denna åska som va på väg. .

Åska och dunder kom hit med .
Idag är det lite regn och "tung luft" ,

HH 🙂

Magi-cat
2023-07-17 20:27
#32

Idag blev det åskväder och jag blev jättetrött … 🥱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2023-07-20 04:58
#33

#32:

Du ser , vädret påverkar din kropp / huvud , dem flesta jag pratar med tycker inte om när det regnar ☔️ för mycket , duggar det lite är ok .
Humöret förändras . .
Det är precis som sol 🌞 en gör oss ’hela’ 😊

HH 🙂

Mia-45
2023-08-08 12:21
#34

Vid lågt Lufttryck under 1000 så blir jag konstig i huvet.
Lite mer yrsel, mer pip och sus i öron/huvudet.
Lättare huvudvärk.

Annons:
Emo
2024-03-11 07:17
#35

När jag känner mig extra orkeslös tittar jag på barometern och då visar den att det är lågtryck, så då vet jag vad tröttheten beror på.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maleficum
2024-03-11 07:30
#36

Har känt extra tydligt i år hur mycket temperatur skillnaderna påverkar och gör mig jättetrött (när vädret skiftar mellan flera minusgrader enda dagen och sen plusgrader nästa).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Magi-cat
2024-03-11 09:46
#37

#36 Förstår dig!

Känner du av vind och blåst också?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maleficum
2024-03-11 09:52
#38

#37: Tror inte jag påverkas av vinden på samma vis. Har inte märkt något tydligt med det mer än att det är lite jobbigt att vara ute i mycket vind speciellt för öronen då jag lätt får ont i dem om jag inte har skydd för dem, men det får min pappa också så är troligen något jag ärvt av honom.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Carmarino
2024-03-14 10:54
#39

Får mer värk när vädret skiftar. Det har ingen betydelse om barometern stiger eller faller, det är skiftet som utlöser värken.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2024-03-14 12:31
#40

#39 Så känner jag också, att det är skiftet som utlöser förändringen. Det spelar ingen roll om det plötsligt blir högre lufttryck och "bra" väder eller om det snabbt sjunker.
Det är nog många som har den erfarenheten.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2024-03-19 09:50
#41

#39:

Det är likadant för mig , , fasiken vilken värk idag i lederna , , stel och öm överallt. Nu har jag värmt min vete kudde , lindar den runt halsen , tar min stora halsduk lindat runt halsen.

Smörjt in med Voltaren ,

Vila och mer vila, ,

HH 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: