Annons:
Etikettövrigt
Läst 920 ggr
[Nickname]
10/6/16, 7:39 PM

Vara helt utan stimulans

Att vara helt utan stimulanter. 

Endast ha en telefon för att ringa med och smsa nödvändigt. Ingen dator eller tv. (Inga nöjen? som tex en stor umgängeskrets?). Inga droger. Minimalt med sexuell stimulans. Inget socker eller saker man njuter av i munnen. Få i sig RDI av alla vitaminer och mineraler från naturligt ursprung. Inget gluten, mjölk eller ägg. Bara 100% ekologisk mat. Rena statsvattnet från t.ex. läkemedelsrester. 

 Vad skulle det potentiellt göra med en hjärna under en längre tid?

Annons:
Magi-cat
10/6/16, 8:39 PM
#1

Bra fråga med många bottnar. Jag antar att du har några idéer?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Nickname]
10/6/16, 9:37 PM
#2

#1 

Stimulanter ska det stå högst upp.

Och massor av motion glömde jag lägga till.

För det första kan jag tänka mig mycket blir glasklart för en.

Hjärnan skulle få ställa om sig till sin naturliga rytm och personen skulle aldrig kunna droga ner sin hjärna igen, då den fått uppleva denna glasklarhet. 

Är det på ett sätt en nackdel att göra på detta sätt jag beskrev i start inlägget? 

Är det inte i människans natur att droga ner sin hjärna för att orka med vardagens stress och då man inte kommer överens med andra människor.

Maria
10/7/16, 8:40 AM
#3

Jag bara gissar men jag är övertygad om att människan behöver stimulans. Man behöver också kroppskontakt och kärlek.

Jag tänker på de stackars apatiska barn man sett på TV som ligger på barnhem i sina sängar utan någon egentlig mänsklig kontakt alls.

En totalt perfekt kropp både vad det gäller muskler, kroppsfett och friska inre organ utan någon påverkan utifrån behöver ju inte betyda välmående eller livskvalitet…tror jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
10/19/16, 8:53 AM
#4

#0 Hej!

Hjärnan kan inte vara helt utan stimulans. Den är "gjord" för rörelse. Om du läser på Sensorisk deprivation t.ex. så ser du att om hjärnan berövas stimuli så börjar den leva sitt eget liv och får utrymme att hitta på själv. Den får hallucinationer som då inte har någon motsvarighet i yttre omständigheter, i verkligheten.

När vi ser träffas näthinnan av mängder av stimuli men bara en bråkdel av dem tolkas av hjärnan till en sammanhängande bild. Det fungerar uppenbarligen fullt väl för oss.

Så visst behöver vi stimulans. Bara att tolka världen omkring oss är stimulans. Som tystnaden som verkar kompakt när vi är ovana vid den, men som blir full av hörselintryck när vi lär oss urskilja dem.
Eller som gräset vi går på. Om vi betraktar det allt närmare upptäcker vi spår av djur som gått där, insekter som letar byte och blommor som är så små att de försvinner i mängden så snart vi inte stannar upp.

Så visst finns det stimulans.🙂

Jag antar att du menar att man skulle bli så "ren" från allt yttre bjäfs och leva så optimalt hälsosamt som möjligt? Det måste vara positivt och hjärnan skulle säkert gilla det. Med ett uppnått inre lugn skulle vi inte reta oss så ohyggligt på småsaker eller andra människor.
 Skulle vi söka utmaningar? Ja, högst troligt. Människan har alltid vandrat vidare. Men vi behöver ingen konstgjord stimulans.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: