Annons:
Etiketterövrigtavslappningmeditation
Läst 1379 ggr
Magi-cat
2016-10-12 15:28

Tystnad - en bristvara

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I en värld av ständigt brus lägger vi knappt märke till den: tystnaden. Det där mellanrummet, utrymmet där de egna tankarna och känslorna kan ta plats. Det är ett så sällsynt tillstånd att vi inte märker att det så gott som aldrig är tyst förrän vi upplever det någonstans i naturen, i fjällvärlden eller en höstdag i skärgården när måsarna flyttat och bara en och annan and hörs kvacka i vassen då tystnaden närmast förstärks. Den trycker på trumhinnorna. Var det så här det kändes?

ur länken nedan:

" Det märkliga är att ju tystare det blir omkring en, desto mera hör man. Och det är i stillheten som de mest kreativa idéerna kan uppstå."

Musiken vill få oss att uppleva spännvidden mellan toner och mellanrum där innehåll skapas med hjälp av tystnad.

John Cage skrev ett pianostycke som är ett extremt exempel på upplevelse av ett enda långt mellanrum: "4'33". 
"Ytligt sett är det fråga om 4 minuter och 33 sekunder tystnad eftersom pianisten inte spelar en enda ton. I en konsertsituation blir ”stycket” allt det (o)ljud som uppkommer under den tid (4’33) då pianisten tyst sitter vid flygeln och publiken väntar på att någonting ska hända. I tystnaden vill Cage få oss att uppleva och ta in alla de små ljud som omger oss." (ur länken nedan)

Brus finns överallt omkring oss, bakgrundsmusik, datorns surr, ventilationen, trafiken.  Hjärnan arbetar med att filtrera bort bruset. Behöver vi mer tystnad för att vidga utrymmet för skapande och idéer?

Jag så ett TV-program en gång om några forskare som klurade på epokgörande upptäckter. När de körde fast i sina tankegångar tillbringade de inte mer tid på labbet eller mer tid på möten utan de for ut till havet för att sitta med blicken mot horisonten. Där, i tystnaden, lade sig mycket till rätta. 
Kanske något att tänka på i skolans värld? 

Läs mer:

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/10/02/tystnad-ar-en-bristvara

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bertil Blom lyfter fram tystnaden i naturen och i musiken.
  • Redigerat 2024-02-05 09:42 av Magi-cat
Annons:
Niklas
2016-10-13 10:01
#1

Jag har precis köpt nya hörlurar. De stänger av merparten av allt ljud runtomkring. I stället hör jag min andning, ljudet av mina steg när det fortplantar sig genom kroppen och luften som susar runt lurarna. Det är ganska ovant. En fördel är att jag kan ha volymen på musik lägre än vanligt eftersom den inte behöver överrösta omgivningen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2016-10-13 10:30
#2

#1 Det låter underbart! 🙂🎧

(Tror jag ska skaffa sådana lurar…)

.

När jag kom ut i skärgården i början på hösten var det precis knäpptyst. Det var nästan så tystnaden dunkade till i huvudet. Helt TYST!

Efter en stund började jag höra de små ljuden som fanns där hela tiden men som nu tycktes förstärkta…Snart var det som om andra sinnen också blev mer alerta.
Så där måste det ha varit förr, innan vi dränktes av brus….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
2016-10-13 10:39
#3

Det är lite obehagligt att ta av lurarna. Då dränks jag i sorl och olika ljud. Man hör även ljud som man inte ens vet finns annars.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2017-11-05 08:38
#4

Mer om tystnadens goda effekter…🤐

Hjärnan får välbehövlig vila i en tyst miljö, utan alla de ljud som kräver uppmärksamhet eller måste filtreras bort.

Två timmars tystnad om dagen gör att celler nybildas i Hippocampus och vår kognitiva förmåga blir bättre. Främst borde det ha en gynnsam effekt på minnet.

Men redan efter bara två minuter i tystnad minskar anspänningar och stresshormonerna går ned.

Dessutom blir vi mer kreativa.

Det kanske inte är så dumt med en retreat då och då, eller bara en stund för sig själv utan krav på att prestera?

http://www.land.se/halsa/spannande-hjarnforskning-darfor-ar-tystnad-viktig-for-dig-2/

Jag undrar vilken ljudnivå de utgick ifrån när de fann att bara 2 minuters tystnad gör skillnad?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-11-05 15:14
#5

❤️Mer tystnad åt folket ❤️

Lisabet
2017-11-05 16:09
#6

Jag bor på landet och här är väldigt tyst. Så tyst att jag hör min Tinnitus lite för bra. Men annars är det i och för sig skönt med tystnad.

Annons:
Annielle
2017-11-07 21:34
#7

Ja tystnad är verkligen underskattat.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
2024-02-05 09:33
#8

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NeferNefer
2024-02-05 09:36
#9

Helt klart är tystnad underskattat.

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

Maria
2024-02-05 09:46
#10

Jag minns förr när vi hade sommarstugan som vi tillbringade varje helg i. Stugan låg för sig själv.

På fredagar när vi packat upp och slagit oss till ro då infann sig tystnaden. Så märklig och ovan att det nästan kändes obehagligt innan man sakta omfamnade den.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2024-02-05 10:44
#11

#10 Känner igen känslan. 🙂 Sedan bara längtar man … 💚


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
2024-02-07 14:38
#12

Alla borde ha minst ett sånt ställe.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: