Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 1404 ggr
Magi-cat
10/23/16, 9:00 AM

Fysisk motion kan reparera skadade hjärnceller

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att fysisk aktivitet är bra för kroppen och den mentala hälsan anses välbelagt. Med ny forskning om hjärnan och frivillig motion tillfogas nu ytterligare en pusselbit till kunskapen .

Forskare vid New York University School of Medicine har visat att frivillig motion t.o.m. kan göra att vissa hjärnskador repareras. Åtminstone hos möss. 😐

Möss med en viss typ av hjärnskada delades in i två grupper. Skadan gjorde att mössen hade dåligt balanssinne och svårt att gå samt gav dem kortare förväntad livstid än andra möss.

Den ena gruppen möss fick möjlighet att roa sig i motionshjul. Den andra gruppen fick ingenting.

Resultatet blev att de motionerande mössen fick bättre balans samt betydligt längre livstid jämfört med gruppen utan möjlighet att roa sig i motionshjul.

Obduktionerna visade senare att skadorna i organen åtminstone delvis hade reparerats och att produktionen av Myelin stimulerats.

"Slutsatsen var alltså att frivillig fysisk motion, i detta fall löpning, inte bara var bra för den fysiska hälsan utan även hjärnan, och till viss del även kunde läka hjärnskador.

– Den här forskningen visar även de molekylära mekanismerna, att fysisk aktivitet omvandlas till medicin för hjärnan. Nu kan man inte bara veta att det är bra med fysiskt aktivitet utan också varför, säger Anders Hansen"

Studien är publicerad i tidskriften Cell.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/frivillig-motion-kan-reparera-hjarnskador?utm_source=twitterfeed&utm_medium=facebook

http://www.cell.com/cell-reports/fulltext/S2211-1247(16)31252-9

Nu återstår att sluta plåga möss och att visa, antar jag, att det samma gäller för människor.

Det hade vidare varit roligt att jämföra olika aktiviteter. De mer långlivade mössen hade stimulans, de andra mössen fick inte det. Vilken roll spelar stimulansen i det hela, att ha något att roa sig med där i den torftiga miljön….?

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
setfree
1/24/17, 10:28 AM
#2

#0 Nu återstår att sluta plåga möss och att visa, antar jag, att det samma gäller för människor.

OK är du med och provar Magi-cat. Jag ska på nån form av boxersice eller liknande idag. Något med boxning. Vi får se. Nått nytt att prova. 🥵

Det är ju bra för hjärnan.

Magi-cat
1/24/17, 10:50 AM
#3

#2 Akta huvudet! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
1/24/17, 11:00 AM
#4

#3 Det är mest kvinnliga deltagare och vi slår mot stora vadderade skydd, så ingen blir träffad.

All right jag får väl köra själv då. Vi är nog gjorda för hård belastning, inte sitta still för mycket. Styrketräning för riktigt gamla var ju bra för dem mentala hälsan visade det sig. (tidigare avsnitt av vetenskapens värld)

Magi-cat
1/25/17, 3:01 PM
#5

I veckans avsnitt av Vetenskapens värld framhölls vikten av motion, inte bara för hälsan i stort, utan för minne och kognition. Två grupper jämfördes, en som fick spela bordtennis och en som fick promenera några km två gånger i veckan. Båda grupperna uppnådde förbättringar och deltagarna verkade vara nöjda och skulle fortsätta med aktiviteterna. Inte minst betonades den sociala vinsten, att träffa andra och umgås.

http://www.svtplay.se/video/12063866/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-avsnitt-2-3?start=auto

Så, vad är vad? Hur mycket gör den sociala biten och hur mycket är själva "flåset"?

(Jag kommer att till varje pris vägra spela bordtennis.🤐)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
1/25/17, 3:15 PM
#6

#5 Jag såg det också. Men de sa nog att just flåset är bra för att det ökar blodflödet i hjärnan. Eller kommer jag ihåg rätt. Mest för att det var vad jag ville höra kanske.🙂

Nej Magi-cat bollsport är väldigt kul.  Att utöva alltså, inte titta på.

De sa ju att prova nya saker är bra för hjärnan. Så vad vill du göra istället?😃

Annons:
Magi-cat
1/25/17, 3:31 PM
#7

#6 Haha, jag kanske försöker minska "flåsets" betydelse istället. 😃

Pröva nya saker är alltid bra! 👍Att lära sig ett nytt språk kanske?

Den 104-åriga damen (Dagny, tror jag hon hette) skulle skaffa sig en ny modern mobil så hon kunde sitta så där och peta som alla andra gör….😃 Hon är helt underbar, tycker jag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: