Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 2430 ggr
Magi-cat
10/24/16, 4:25 PM

Gurkmeja mot Alzheimers sjukdom?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alzheimers sjukdom och andra demenssjukdomar är med rätta fruktade. De är långvariga, de följer bara en väg - utför -  och det finns inget bot. Dessutom tar de ifrån oss vår personlighet. Inte ens våra minnen får vi behålla.

Det är naturligt att vi griper alla halmstrån vi bara kan hitta för att underlätta och lindra för de drabbade, helst också förebygga. Något enkelt och idiotsäkert "Sesam öppna dig" som fungerar för alla, finns inte.  Sjukvården kan endast tillhandahålla bromsmediciner. Allt annat, som vaccin, är på förhoppningarnas forskningsstadium.

Men det finns kanske något som vi utan risk kan tillföra till kosten, något billigt, enkelt, naturligt, vackert och gott som kan hjälpa och förebygga.
Som gurkmeja.

I följande artikel från 2014 skrev SVT om ett genombrott i Alzheimerforskningen vid LTU och Luleå Universitet. För första gången hade man lyckats bestämma strukturen på det ämne i hjärnan som leder till den plackbildning som kännetecknar Alzheimers.

Men skrev också i artikeln: (min markering i texten)

I väntan på ett botemedel så är rekommendationen, från Oleg Antzutkin, att äta Gurkmeja.

-Det finns flera studier som visar att Gurkmeja är bra, både mot Cancer och Alzheimers.

-Det är även intressant att i Indien där kryddan är en vanlig del av matlagningen så är det betydligt mer ovanligt med Alzheimers sjukdom än här i Sverige, avslutar Oleg Antzutkin." (Oleg Antzutkin är professor vid LTU)

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/genombrott-i-alzheimersforskningen

2012 skrev SVT Vetenskap en artikel med rubriken "Gurkmeja gav effekt mot Alzheimers" om en studie vid Linköpings Universitet om gurkmeja. (min markering i texten)

"Gurkmejan både förlänger livet och ökar aktiviteten hos flugorna och studien pekar på att det är förstadiet till de amyloidfiber som bildas i hjärnan vid Alzheimers sjukdom, som är de mest skadliga för nervcellerna.

På senare år har det kommit flera studier där kurkumin visats ha en rad positiva medicinska egenskaper. Det forskas idag jorden runt på kurkuminets effekter mot olika former av cancer, psoriasis, stressymptom och Alzheimer, och nu fogar forskare från Linköping ännu en bit till detta medicinska pussel." (Kurkumin är det ämne i gurkmejan som ger dess gula färg)

Forskningen visade att bananflugor levde 75 % längre och mer aktivt än andra bananflugor om de fick gurkmeja.

Det förefaller som om medlet inte minskade den för Alzheimers typiska plackbildningen, utan istället minskade oligomererna som är föregångare till amyloidfibrerna.

"– Resultaten stärker vår uppfattning att det är oligomererna som är mest skadliga för nervcellerna. Inkapsling av oligomerer är så vitt vi vet en ny och spännande behandlingsstrategi, säger professor Per Hammarström som lett studien."

Resultaten publicerades i tidskriften PLosOne

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/gurkmeja-gav-effekt-mot-alzheimers

Det verkar vara en allt igenom god idé att använda gurkmeja. T.o.m. lite bättre än ett halmstrå. 

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
10/24/16, 4:37 PM
#1

Artikel från Luleå Tekniska Universitet om kurkumin-forskningen:

"Gurkmeja kan ha effekt

Forskningsresultatet om oligomerernas struktur gör det nu möjligt att på ett helt annat sätt utveckla effektiva mediciner mot Alzheimer. Nu vet man vad en förgörare ska angripa för typ av fiende. Forskningssamarbetet mellan ovan nämnda universitet kommer att fortsätta i den aspekten. Nu ska forskarna testa bland annat effekten av – helt vanlig – gurkmeja.

– Vi kommer nu att testa hur curcumin och curcuminliknande molekyler som finns i den indiska kryddväxten gurkmeja, binder sig till dessa oligomerer och bromsar deras toxicitet innan de skadar hjärnans nervceller. Det finns forskning som tyder på att curcumin har effekt mot Alzheimer. Liknande forskning fast med andra former av amyloidbetans aggregat, exempelvis amyloidtrådar och curcumin, pågår i flera forskningsgrupper i världen ibland annat Indien, Schweiz och USA, säger Oleg Anzutkin."

http://www.ltu.se/ltu/media/Viktigt-steg-for-botemedel-mot-Alzheimer-1.123801


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
10/24/16, 4:37 PM
#2

👍

Kyllan56
10/24/16, 4:42 PM
#3

Jag äter gurkmeja varje dag, tillsammans med nymald svartpeppar som ska öka upptaget i kroppen. 

Min mamma dog i Alzheimers så jag chansar inte! Gurkmeja är dessutom starkt antiinflammatoriskt och hjälper mot alla sjukdomar som orsakas av inflammation i kroppen.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Magi-cat
10/24/16, 4:44 PM
#4

#3 Det har du rätt i, bra att du påminde om det, lite svart peppar är tydligen bra för att förbättra upptaget! 

Hur mycket tar du om dagen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kyllan56
10/24/16, 4:49 PM
#5

#4 Två kryddmått av nymalen svartpeppar. Piperin i svartpeppar ökar överhuvud taget tarmens upptag av mineraler och vitaminer. Enligt en studie gjord i Indien 1998 ökar upptaget av Gurkmeja med 2000 %.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9619120

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Magi-cat
10/24/16, 4:51 PM
#6

#5 Tack! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Kyllan56
10/24/16, 5:28 PM
#7

#6 Tack själv!🌺

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Niklas
10/25/16, 11:35 AM
#8

Går det att köpa gurkmeja i vanliga butiker eller var får man tag på det?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
10/25/16, 11:43 AM
#9

#8 Det finns att köpa i kryddhyllan i vanliga butiker!

Jag brukar köpa lite större påsar från Råvarubutiken på nätet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
10/25/16, 11:45 AM
#10

Jaha, så det är en torrvara, inte en färsk grönsak? Jag såg bilden ovan och tänkte att det gällde färsk gurkmeja.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
10/25/16, 11:48 AM
#11

Ok! Det finns kanske som färskvara i större matvaruaffärer. (Måste undersöka det…)

Men pulver är lite lättare att få tag i…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/25/16, 11:49 AM
#12

Jupp, googlade lite och det finns färskt lite här och där, bl.a. ICA Maxi. Samt Asien-affärer.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
10/25/16, 12:07 PM
#13

Aha, undrar om den färska är effektivare och hur mycket man behöver äta. Det är väl främst en krydda, inget man äter som bananer?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Kyllan56
10/25/16, 12:13 PM
#14

De flesta butiker har färsk gurkmeja! Jag skulle inte köpa butikernas gurkmeja i kryddburk, då den kan vara bestrålad. I så fall ekologisk gurkmeja. 

Men för att det ska vara potent behöver man två msk om dagen, så det blir dyrt. I de flesta olika sorter av gurkmeja finns mycket lite av det aktiva ämnet  curcumin. De flesta man köper som hälsokost innehåller 4-5%

"Minst en studie har funnit att currypulver tenderar att innehålla mycket lite curcumin jämfört med finmald gurkmeja. Gurkmeja finns även tillgängligt i form av kosttillskott och för många är detta en enklare metod att få dessa hälsovinster som diskuterats ovan, speciellt om de är från en högkvalitativ ekolog-isk källa, och om man inte är särskilt förtjust i currysmaken."

http://alt-halsa.adante.se/gurkmeja.htm

Här köper jag mitt som är ekologiskt och innehåller 10%  curcumin .  

https://www.halsokosthuset.se/sv/halsoprodukter/207-gurkmeja-i-pulverform.html

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Niklas
10/25/16, 12:16 PM
#15

Intressant. Vad smakar gurkmeja?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
10/25/16, 12:24 PM
#16

I de affärer jag handlar i finns ingen färsk gurkmeja. 😃

Här brukar jag handla ekologisk gurkmeja:

https://www.ravarubutiken.se/?gclid=Cj0KEQjwhbzABRDHw_i4q6fXoLIBEiQANZKGW-rtc2rdmmF26P0qodWhSZBL1x_GXtz_iqpd0Kh0LScaAj078P8HAQ

#15 Den smakar lite "strävt". Den måste blandas i mat för att komma till sin rätt. (Man blir glad bara av att se den gula färgen,) Med ris är det jättegott, kanske lite ingefära också. Och, som sagt, svartpeppar.

Förresten får man passa sig för att få det på kläderna. Det sitter rätt bra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
10/25/16, 12:25 PM
#17

Tack!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Kyllan56
10/25/16, 2:40 PM
#18

#16 Jag har nog tur att bo på ett såpass stort ställe där folk efterfrågar färsk Gurkmeja. 😉

Jag ringde Råvarubutiken och frågade hur mycket curcumin, deras gurkmeja innehåller. Den innehåller 5%. Där jag köper innehåller 10%.  Men var och en handlar ju där den känner sig trygg.

Råvarubutiken - efter vad jag kan se - verkar vara en bra butik med gedigna och bra ekologiska produkter.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

aneri
10/25/16, 3:05 PM
#19

Färsk gurkmeja kommer mestadels, nästan alltid  från Kina, även den ekologiska  och de flesta torkade produkter kommer även de från Kina. Det varnas allvarligt att köpa de som kommer från Kina eftersom  de är fulla av gift från deras giftiga jord, vatten  och atmosfär. Råvarubutikens gurkmeja är unik eftersom den inte kommer  från Kina. Så synd att den inte innehåller mer curcumin.  Då måste man alltså äta två matskedar av den om dagen för full effekt. Synd att den ekologiska färska alltid är från Kina.

Magi-cat
10/25/16, 3:42 PM
#20

#19 Även om det är som du säger att i princip all färsk gurkmeja kommer från Kina, så tänker jag mig att Kina är ganska stort och det måste skilja oerhört mycket på olika odlingar.

Vet du om man tagit några prover i Sverige?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
10/25/16, 5:07 PM
#21

Jag har nog aldrig sett eller ens letat efter färsk gurkmeja.

Det torkade tycker jag inte har någon större smak alls. Jag brukar använda torkad i curryrätter för att få en fin gul färg.

Även förr när jag bakade lussebullar hade jag i lite gurkmeja istället för saffran som jag inte gillar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

aneri
10/25/16, 7:59 PM
#22

#20  Ja det har tagits prover och alla prover var fulla av giftrester. Tyvärr så var det cirka ett år sedan  som jag läste om det så jag kan inte hitta några länkar eller källor.  Där man kan odla gurkmeja i Kina har de förstört både jord och luft.  De bryr sig inte om ren miljö där.  Jag skulle personligen aldrig köpa något från det landet.

Upp till toppen
Annons: