Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 926 ggr
Magi-cat
10/27/16, 12:00 PM

Om lögner och hjärnan

"Små lögner härdar hjärnan" säger rubriken i länken nedan. Det låter ju inte alltför uppmuntrande. Är det så att små lögner banar vägen för allt större lögner?

Forskare vid University College London använde i den här studien (publicerad i Nature) en teknik som gjorde det möjligt att se vad som händer inuti hjärnan när försökspersonerna ljuger på någon annans bekostnad.

80 frivilliga försökspersoner fick uppskatta antalet mynt i en skål. Den skattningen skickades sedan vidare till en annan försöksperson.

Försöket varierades så att deltagarna ibland tjänade på att vara ärliga mot varandra, ibland på att över- eller underskatta antalet mynt - men då på de andra deltagarnas bekostnad.

Hela tiden övervakades aktiviteten i Amygdala, en del av hjärnan som är delaktig i att reagera på känslor som obehag och hot bl.a.

Det visade sig att deltagarna till en början inte ljög så mycket men vart efter spelet pågick ljög de allt mer. Amygdala reagerade först på lögnerna, men aktiviteten sjönk gradvis, vilket öppnade vägen för allt grövre lögner.

Till slut härdas hjärnan som på ett sluttande plan där en liten lögn banar vägen för allt större.

"”När vi ljuger för vår egen vinnings skull producerar Amygdala en negativ känsla som begränsar till vilken grad vi är beredda att ljuga. Men denna respons förbleknar när vi fortsätter att ljuga. Och ju mer responsen förbleknar, desto större blir lögnerna”, säger en av forskarna bakom studien, Tali Sharot, i en kommentar."

Inte nog med det, forskarna tror också att det kan förhålla sig på liknande sätt vid risktagande och våldsamt beteende.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sma-logner-hardar-hjarnan

Det låter lite som talesättet "det börjar med en knappnål och slutar med en silverskål."

Jag tror säkert att vi reagerar med obehag på att vara oärliga mot våra medmänniskor, det finns andra studier som visar att vi faktiskt mår bra av att hjälpa varandra. Det var bra att man faktiskt kunde se vad som sker i hjärnan, eller åtminstone Amygdala, i det här experimentet och att den aktiveras. Det visar ju att den inte vill ljuga.

I en konstlad miljö som i detta experiment är det möjligt att ett lögnaktigt beteende under kort tid belönar och härdar, lite som om det var ett pokerspel där man reser sig och går därifrån när det är klart.
Men i verkliga livet har vi miljöfaktorer som - förhoppningsvis - innebär en rikare belöning för ett gott beteende i längden. Ingen litar t.ex. på någon som alltid ljuger.
Vi vill ju inte bara må bra själva, utan att alla ska göra det.

Det vore också roligt att veta lite om försökspersonernas upplevelse av experimentet, samt om det fanns uppenbara individuella skillnader.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
11/2/16, 10:06 AM
#1

Här fick jag lite vatten på min kvarn för idén om att det är en skillnad mellan en konstlad situation som ett experiment, kontra verkligheten.

I nedanstående länk visar man just att människor tenderar att döma olika i en experimentsituation kontra i en verklig situation. (Jag lägger in exemplet endast för att belysa skillnaden och att man helt säkra slutsatser utifrån icke verklighetsbaserade experiment, som jag tycker man gör i exemplet i #0)

"– De visar hur de icke-verklighetsbaserade experimenten har svagheter, och att vi måste ut i verkligheten för att ta reda på hur folk förhåller sig till sådana här företeelser, säger Pontus Strimling, forskare på Institutet för Framtidsstudier."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/liknande-straff-for-olika-brott


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: