Annons:
Etikettfobier
Läst 4658 ggr
Magi-cat
2016-10-28 19:00

Clownskräck

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns ett annat ord för Clownskräck, nämligen coulrofobi. Ordet kommer från engelskans coulrophobia, antagligen från 1980-talet. (1)
När man i detta sammanhang talar om Clownskräck menar man skräck för alla clowner, även de normala, vänliga och roliga.
Hur Clownskräck uppkommer kan man inte veta säkert, men en orsak kan vara att en neutral stimulus, som en clown, förknippas med obehag. Obehaget kommer senare att väckas vid åsynen av en clown utan att man kommer ihåg det ursprungliga stimulus som väckte obehaget. (3)

Clownens historia går jag inte närmare in på, men företeelsen är troligen gammal. I de europeiska hoven förr i tiden motsvaras han av den gycklande narren som skulle hålla kungen med sällskap på gott humör, ibland med livet som insats. (2)

Vanligen förknippar de allra flesta av oss clownen med någon som roar publiken med sina dråpliga upptåg.
På sjukhusen har sjukhusclowner lockat sjuka barn, inte nödvändigtvis till skratt, men till en gemensam stund att fokusera på det friska.

"En sjukhusclown vill överraska, roa och försöker ta vara på det friska hos barnet. Förhoppningen är att kunna bryta passivitet och negativa tankar. På så sätt kan en inre process starta. Den underlättar för barnet att bearbeta sin sjukdom och sina känslor.

Inte minst när det finns språksvårigheter kan clownen hjälpa till. Clownen kan öppna dörrar och fungerar som en bro mellan personal, föräldrar och barn." (4)
Som det beskrivs i länken är det något behjärtansvärt och positivt, men hur går det med den verksamheten i framtiden, undrar man?

För nu kommer vi till den "clownskräck" som media dagligen rapporterar om, en "skräck" som sprids även i annars lugna samhällen och ryktena om vad "clownerna" kan ta sig till är fler än själva personerna som ligger bakom. Analyserna duggar ungefär lika tätt. "Varför är vi så rädda för clowner", "clownskräck är inget nytt" osv.

Jag tänker inte ge mig in på någon vidare analys av "varför vi är så rädda för clowner". Det räcker bra med att konstatera att rädsla är en helt adekvat reaktion på en maskerad utklädd typ som plötsligt hoppar fram i avsikt att skrämmas! Det vore konstigt att INTE bli rädd!
Sedan spelar det ingen roll om de här typerna är utklädda till clowner eller vad som…

Sedan måste man tänka på att det är en människa bakom den där masken och inte låta primitiva rädslor som hämndbegär ta över. Och att "hysterin" som det talas om sannolikt är överdriven.

1. https://sv.wikipedia.org/wiki/Coulrofobi

2. http://spiritworld.se/p/varfor-ar-vi-sa-radda-for-clownen/

(äckliga bilder, nedan:)

3. http://illvet.se/kultur/beteende/darfor-ar-vi-radda-for-clowner?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2016_10_23_women_nonabo&utm_content=artikel

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2022-10-24 08:50 av Magi-cat
Annons:
AnneN
2016-10-28 19:49
#1

Jag har Fobi för människor som har mask eller är så sminkade att de lika gärna hade kunnat ha mask (tex clowner). För mig tror jag att det kan ha att göra med att jag inte kan avläsa ansiktsmimiken på dessa personer och har därför svårare att "läsa mellan raderna" i kommunikationen. Jag har även mycket svårt för att prata i telefonen av samma orsak.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Magi-cat
2016-10-28 19:50
#2

#1 Det ligger säkert något i det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-11-04 13:57
#3

"Clownpanik" är veckans nyord, enligt Språktidningen.

Vad säger man om det? 😜😮

http://spraktidningen.se/blogg/veckans-nyord-clownpanik


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2016-11-07 09:19
#4

Clowner är äckliga.
🤮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Denna kommentar har tagits bort.
[NeferNefer]
2017-02-27 02:07
#6

Jag lurar på om det här med Clownskräck startade i samband med Stephen Kings "Det". 

Själv är jag inte rädd för clowner. Men jag kan inte påstå att jag är speciellt road av dem heller.

Annons:
Magi-cat
2017-10-15 09:30
#7

Puttar upp tråden.

Det är tydligen aktuellt med en ny "det"-film som späder på ev. Clownskräck. Med mera. 😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-10-15 09:38
#8

Jag tänker inte se nya "Det". Jag tycker inte om den trista sexismen i Hollywoodfilmer, och en av de saker jag tycker speciellt illa om är scener där killar, män, gubbar spanar in (halv)nakna tjejer till burkskratt eller underförstått burkskratt. 🤮Inte bara trist utan också söndertjatat. I det här fallet är det extra sorgligt.

https://www.etc.se/kronika/sexismen-i-det-ar-den-riktiga-skracken

"Scenen börjar med att vi ser hela killgänget som sitter i bara kallingar då de precis badat. Med öppna munnar glor de på någonting. När kameran flyttar sig ser vi att det som fångat deras uppmärksamhet till den milda grad är Beverly (det ska vara en komisk effekt att de stirrar så – det skrattades i biosalongen) som med slutna ögon ligger och njuter i solen efter badet. Hon har bara  underkläder på sig.

Alltså kom igen? Du är en ensam tjej i yngre tonåren med en otäck pappa (det antyds att han begår sexuella övergrepp) som enda familj, och när du äntligen hittar vänner så sitter de och slickar sig om munnen vid åsynen av din prepubertala kropp?

Jag vill helst inte använda vissa uttryck som tönt-föräldra-censur-maffian brukar använda, men nu gör jag det ändå: vad sänder det här för signaler?

Jo, signalen att det här är en film för killar. Det är helt klart dem, sköningar allihopa på olika sätt, som man ska identifiera sig med. Den säger också att det är helt okej att objektifiera tjejer och ogenerat stirra på deras kroppar, oavsett om de är bekväma med det eller inte. Beverly ligger och blundar, så det ger också signalen att om du tittar i smyg, ja då går det bra, för hon vet inte om det.

Och tyvärr ger ju det här Beverlys vidriga pappa rätt! Hennes nya vänner är mycket riktigt fascinerade av hennes (avklädda) kropp."

[NeferNefer]
2017-10-15 09:40
#9

För att inte tala om …

"På slutet blir Beverly tagen av Pennywise, hamnar i ett slags magisk koma och kan inte väckas. Till slut går en av de förälskade killarna, en kille som hon inte har några romantiska känslor för alls, fram och kysser den medvetslösa Beverly som i gammal god Snövit/Törnrosa-tradition vaknar.

Ja men fräscht! Så då är hon inte bara ett sexobjekt utan även en prinsessa som man kan passa på att kyssa medan hon inte vet vad som händer. Det är ju dessutom av en snäll kille, och då vet vi ju att det inte spelar någon roll.

Föga förvånande regisserades, fotades, klipptes och producerades filmen ”Det” av 100 procent män.

Av killar, för killar och med killar.

Att man ska behöva se sådant här 2017 – det är den verkliga skräcken."

Magi-cat
2017-10-15 09:45
#10

#8, #9 Otroligt dåligt. 😕😡


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-10-16 12:03
#11

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: