Annons:
Etiketterbelöningssystemetberoenden
Läst 2401 ggr
Magi-cat
2016-11-04 12:00

Läs en bok! Gör hjärnan glad!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är något speciellt med böcker…Att förlora sig in i litteraturens värld är att finna en skatt.
Men vad händer egentligen i hjärnan när vi lever oss in i litteraturen, känner saknad när en bok är slut, rörs till tårar över ett gripande slut eller när vi bara stiger in i en annan värld och flyter med i berättelsen?

Läsrus

Robin Dunbar, antropolog och evolutionspsykolog, talar t.o.m. om en likhet med "runners high", (det endorfinpåslag en löpare när det vill sig väl kan uppleva under ett träningspass ) när vi läser en bok som berör oss djupt. Vi skulle alltså uppleva ett "readers high" - ett läsrus. Det beror i så fall på att hjärnans endorfinsystem som är en del av smärtcentrum aktiveras när vi engageras av litteraturen. Enligt Dunbar sorterar hjärnan in psykologisk och fysisk smärta i samma fack.

"I medicinsk mening var alltså Karin Boye mer träffsäker än hon kanske anade när hon diktade att det gör ont när knoppar brister."

Så varför dras vi då till tragedin, till sorgliga berättelser som får oss att gråta? Det har, menar Dunbar, med endorfinpåslaget att göra, att det ger oss ett "ljuvt lidande". Det kan t.om. skapa ett psykologiskt beroende, så att vi upplever som en typ av abstinensbesvär, en tomhet när en riktigt bra bok är slut. 

Studie med magnetkamera

Neurovetenskap i förhållande till litteratur är ett relativt nytt forskningsområde. För bara några år sedan gjordes de första neurolitterära experimenten. Föga förvånande visar resultaten att läsning av litteratur påverkar och t.o.m. förändrar hjärnan. 

I en studie fick försökspersonerna läsa en historisk roman, samtidigt som deras hjärnor var kopplade till en kamera som kunde avbilda vad som hände inuti hjärnan.
Aktiviteten ökade i det områden som behandlar språkförmågan. Men mer anmärkningsvärt var kanske att försökspersonerna fick ökad aktivitet i områden som kontrollerar frivilliga muskelrörelser, s.k. kroppslig kognition då neuroner reagerar som om vi gör något fast vi inte upplever det själva.
Detta tolkar forskarna som att engagerande läsning förbättrar vår förmåga att sätta oss in i andra människors situation.

Läsning stimulerar inlevelse och abstrakt tänkande

Professorn i engelska Paul B. Armstrong har skrivit boken: ”How literature plays with the brain: the neuroscience of reading and art” där han framhåller den paradoxala inlevelsen med personerna i boken då vi läser någon annans tankar som om de vore våra egna. Vi får en känsla av att vi delar världen med andra människor.
TV-tittande är mer passivt och vi blir inte medskapande i samma utsträckning som när vi lever oss in i en bok. 

Martin Ingvar, som forskat på läsning och analfabetism, framhåller att en betydelsefull vinst med läsning är att den stimulerar utvecklingen av abstrakt tänkande. Världens 750 miljoner analfabeter skulle således ha problem med just abstrakt tänkande…

Något som jag undrat själv över är om läsning av bok med ögonen skiljer sig åt i hjärnan jämfört med att lyssna på en ljudbok.
Martin Ingvar menar att där är en skillnad på så sätt att när någon läser för oss måste vi anpassa oss till den personens takt. När vi läser själva håller vi vår egen kognitiva takt. Han medger dock att han inte sett några studier på detta, men kan tänka sig att den som läser själv kommer djupare in i texten.

"Avslutningsvis kan man fråga sig om det finns någon anledning för författare att studera neurovetenskap. Finns det så att säga en kod som kan knäckas och som sedan ger tillgång till våra medvetanden? Paul B Armstrong är tveksam.

– Skrivande är en intuitiv process, precis som läsning. Det inträffar på ett privat och individuellt plan. Så nej, det är inget som kan frammanas med hjälp av vetenskap." 

http://www.dn.se/dnbok/darfor-blir-du-hog-pa-bocker/?forceScript=1&variantType=large

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2024-02-02 17:40 av Magi-cat
Annons:
Magi-cat
2016-11-04 12:17
#1

Läsningen bland unga, i alla fall i vissa åldrar, går ned.

Men det finns saker man kan göra för att stimulera läsningen hos barn och unga, inte bara under läslovet. Dialogisk läsning är ett sätt, då man samtalar med barnen om boken.
Och naturligtvis ska det vara lustfyllt att läsa, inte ett tvång…

Här är några boktips för olika åldrar:

http://www.dn.se/dnbok/lasmys-pa-hostlovet-sa-far-du-barn-att-alska-bocker/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
2016-11-07 14:30
#2

Jag klarar verkligen inte av ljudböcker över huvudtaget just för det där med att man måste anpassa sig efter uppläsarens takt, klarar inte av att skapa min inre värld av boken alls då och blir bara stressad och tappar koncentrationen av att höra på någon som läser upp boken för mig så.

Tror definitivt att man kommer djupare in i texten om man läser själv,

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
2016-11-21 08:08
#3

"Läsning öppnar dina ögon, aktiverar sinnet och får ditt hjärta att vibrera." Entusiastisk läsare skriver om läsningens fördelar.

http://utforskasinnet.se/lasning-ger-mening-at-min-existens/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-11-03 09:27
#4

Nu är det läslov igen! 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2021-11-30 08:45 av Magi-cat
Annielle
2017-11-03 11:35
#5

Ska försöka "tvinga" mig till att läsa den första boken av Elena ferrante så fort som möjligt, min hjärna behöver verkligen göras glad. Tack för påminnelsen!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
2018-03-27 20:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Inte nog med att hjärnan blir glad. En god bok förlänger livet…

Enligt en studie vid Yale University hade även så lite som en halvtimmes bokläsning i veckan en positiv inverkan på livslängden.

Effekten ska vara oberoende av inkomst och utbildning.

"– Personer som läser så lite som en halvtimme om dagen hade en påtagligt högre chans att leva längre än de som inte läste alls, säger Becca R Levy, professor i epidemiologi på Yale, till tidngingen.

3635 personer över 50 deltog i studien, som visar att de som läser upp till 3,5 timmar i veckan hade 17 procent lägre sannolikhet att ha avlidit vid uppföljningen 12 år senare, medan de som läste mer än så hade hela 23 procent lägre sannolikhet."

https://www.svt.se/kultur/bok/las-bocker-lev-langre

https://www.dn.se/kultur-noje/boklasare-lever-langre-enligt-ny-studie/?utm_source=facebook&utm_medium=page&utm_campaign=dn


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[broderbob]
2018-03-28 16:55
#7

Jag håller på med lite "hjärngympa" har satt igång med Platons skrifter Bok 1 och har nu snart gjort klart Gästabudet, riktigt intressant och stundtals år man dra på smilbanden - fast ibland känns det tungt

Hälsningar Bobby

Lona
2018-03-29 08:39
#8

#2, Samma här! Jag vill kunna grotta in mig i vissa delar av texten och läsa på mitt eget sätt. Enda gången jag lyssnar på ljudböcker är vid långkörning med bilen, då kan jag lyssna lite halvengagerat. Jag tror att det är jätteviktigt att man läser för sina barn! Jag lärde mig läsa tidigt men mina föräldrar läste ändå "godnattsaga" rätt länge. Det är synd att böcker är så dyra numera, även om barndomens böcker numera är älskade klenoder här hemma. Biblioteken är en underskattad resurs, likaså secondhand. Jag går ofta ner till välgörenhetsaffären här, köper ett gäng böcker, 5:- /pocket och 10:- /inbunden. Sist fick man fylla en stor plastpåse för 25:- :-) Jag behåller de jag riktigt gillar, de andra åker på retur för ny försäljning. Magi-cat, du kan väl dela detta inlägget på Litteratur.ifokus också? :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2018-03-29 08:54
#9

#8 En del barnböcker håller verkligen i flera generationer! Som "Historien om någon" (från 1951) t.ex. läses fortfarande…

Secondhand är bra. Det kan vara riktiga guldgruvor där man hittar böcker man inte annars skulle få tag på. Sedan kan man göra som du gör, skicka vidare igen. 🙂

Biblioteken måste vi värna om! Förutom att de är en mötesplats och tillhandahåller böcker och tidskrifter att läsa gratis är de viktiga för att utveckla barnens språk, läsförmåga- och intresse.

Om du tycker det kan jag dela inlägget. :-)🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-11-30 08:45
#10

Som sagt, läs en bok! 🙂📖


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: