Annons:
Etikettövrigt
Läst 528 ggr
Magi-cat
11/2/16, 7:45 AM

Behåll sommartiden?

Som alla märkt har vi ställt om klockorna igen, till "vintertid". Mörkret kommer tidigare men som kompensation får vi lite mer dagsljus på morgonen.⏰😴 Åt det här hållet, när vi får sova en timme längre (åtminstone teoretiskt) är det vanligen lättare att ställa om sig.

Många menar att vi skulle avskaffa tidsomställningen. Orsaken skulle vara att det skapar stress för människor och djur att ställa om sig. Andra menar att det finns ingen säker forskning som tyder på nämnvärd stress och en timme hit eller dit är en så pass kort tid att man snabbt vänjer sig.

De flesta som vill ändra på tidsomställningen vill då att vi skulle behålla sommartiden året om, för de ljusa kvällarnas skull.

Vad tycker ni? Ska vi avskaffa tidsomställningen och behålla samma "tid" hela året?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
11/2/16, 8:00 AM
#1

Jag bryr mig faktiskt inte, valde jag. Egentligen är det väl så att jag skulle föredra att vi hade sommartid året om. Men samtidig att ställa om sig tar ungefär två dagar (för mig) och sen är allt som vanligt igen. Jag påverkas varken av det ena eller det andra nämnvärt.

Sommarek
11/2/16, 9:10 AM
#2

Vintertiden är väl det ursprungliga, så varför man ska hålla på och krångla fattar jag inte. Dagen blir ju varken längre eller kortare oavsett vad man påstår att klockan är.

Problemet med att byta tid är ju de som jobbar natt och som får en nio timmars arbets"dag" helt plötsligt, till exempel.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
11/2/16, 9:15 AM
#3

#2 Ja, vintertid är alltså "normaltid", men det är det ingen som brukar kalla den, så jag skrev "vintertid" med citationstecken…..hoppas ni förstår ändå hur jag menar….🤦‍♂️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
11/2/16, 9:23 AM
#4

#3 Ja då.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: