Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Embryologi; Den unga hjärnan

Barn, skärmtid och vår 40 000 år gamla hjärna

2016-11-15 08:17 #0 av: Magi-cat

edit: Såg ett inslag på TV4 med hjärnforskaren Katarina Gospic.

Det var mycket intressant och lärorikt, som alltid när Katarina Gospic är med.
Ämnet det gällde den här gången var huruvida användande av surfplattor påverkar barnens hjärnor. Det gör den, menar hon och hänvisar till forskning.
Våra hjärnor är ungefär 40 000 år gamla. Våra surfplattor och surfvanor är inte riktigt lika gamla, något årtionde bara. Därför finns det inte några longitudinella studier, men det finns forskning man kan använda. 

Gospic menar att skärmtiden för små barn ska vara så kort som möjligt, helst inte alls för de allra minsta. Här finns det rekommendationer. Men - rekommendationerna ändrades för en tid sedan, vilket kan vara beroende på kommersiella intressen, säger hon. (Vilket inte låter förvånande tyvärr, men allvarligt om det går ut över våra barn.)

Synliga tecken från ökad skärmanvändning är mindre rörelse och ökad vikt, samt kanske allvarligare, minskad empati. Empatin har gått ner de senaste åren. (Jag minns inte säkert procentsiffran, men den var hög.)

Barnens hjärnor lär sig genom att observera och härma, genom deltagande och interaktion med föräldern. Språkanvändningen tränas genom att föräldern läser för barnet och betonar vissa ord, genom beröring som skapar god kontakt och ger oxytocinutsöndring. Det får man inte av skärmen.

Barn som fått "Einstein-program" från skärmar har t.ex. inte fått någon fördel i språkanvändning, tvärtom.

Gospic hänvisade också till nestorn inom barnmedicin, Hugo Lagercrantz, som satt upp ett varningens finger för små barn och skärmanvändning.

Några barn intervjuades i inslaget, där de alla sade att deras föräldrar kikar för mycket i mobilen (eller skärmen). De ville att föräldrarna skulle vara mer med dem istället.

Våra samtal med vuxna, en partner eller en kollega, blir också mer ytliga om vi har en mobil liggandes på bordet under tiden. Vår uppmärksamhet splittras.
Barnen behöver hela vår uppmärksamhet och de behöver tid att interagera med människor och att låta sina hjärnor utvecklas.

(Kanske någon av er kan hitta inslaget på TV4-play?)

Mer i ämnet:

"Barnläkaren Hugo Lagercrantz varnade idag för att små barns språkutveckling kan försenas och krävt rekommendationer." (Artikelfrån 2012)

Längre ner i artikeln säger andra lite diffust att det inte är någon större fara. Men vet man det? Ingen vill verka bakåtsträvande och få vågar tala emot. Men vem tycker och vem har forskning med sig? Det kan vara bra att hålla skillnad på.

Något man ofta hör är att "ny teknik är alltid skrämmande för vissa" - som om det var det de gällde. Katarina Gospic och Hugo Lagercrantz talar inte av rädsla utan av gedigen kunskap och omtanke.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6130764

Barn under två år ska inte titta på skärm alls, säger Hugo Lagercrantz. (artikel från 2015)

"– Barn under två år ska inte titta på skärm alls. Barn behöver den direkta kontakten, det kan man aldrig förmedla med skärm, säger Hugo Lagercrantz "

På slutet kommer av andra tugget om "moralpanik"...Tänk om man kunde hålla sådana floskler borta och titta på forskning och fakta istället!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20553628.ab

Till slut: Hugo Lagercrantz, senior professor vid KI:

"Min uppfattning är att man bör tillämpa en försiktighetsprincip, som alltid när det kommer något nytt larm om exempelvis en skadlig kemikalie. Tills vidare förordas den amerikans­ka barnläkarakademins rekommendationer [2] i modifierad form:

Barn under 2 år ska inte titta på tv/dvd/surfplatta över huvud taget. För barn mellan 2 och 3 år bör skärmtittande minimeras."

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=19078


Hjärta "No nation can be free if it oppresses other nations" (F. Engels)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2016-11-15 08:39 #1 av: setfree

Katarina Gospic är alltid intressant och kunnig.

Mina barn är helt skärmberoende. Det är mitt eget fel. Det var jag som introducerade dataspel. De klarar knappt att duscha utan mobilen. När batteriet är slut sitter de på golvet med mobilen med laddaren i. Någon kan ju skriva något kul.

De har vänner och klarar sig socialt, men jag tror inte att de har större ordförråd eller har lärt sig speciellt mycket av skärmen. Nu är det för sent att påverka dem. De gör som de vill.

Som vanligt läser jag dina inlägg med stort intresse Magi-cat.  

Anmäl
2016-11-16 08:52 #2 av: Magi-cat

Här har vi klippet!

http://www.tv4.se/efter-tio/klipp/s%C3%A5-p%C3%A5verkas-ditt-barns-hj%C3%A4rna-av-surfplattor-och-mobiler-3631872

Hjärta "No nation can be free if it oppresses other nations" (F. Engels)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2017-08-03 07:37 #5 av: Magi-cat

Angående barn, skärmtid, kommersiella intressen och förskolorna:

https://www.etc.se/kultur-noje/mer-skarmtid-en-quick-fix-som-gar-emot-forskningen

Hjärta "No nation can be free if it oppresses other nations" (F. Engels)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2018-02-05 18:54 #7 av: Magi-cat

Det finns barn som ägnar så mycket tid åt mobilerna att skolresultaten blir minst sagt lidande.

"Under sina över 30 år som lärare har Andersson aldrig sett något som har stört elevernas koncentration i samma utsträckning som mobiltelefonen gör i dag."

Läraren som uttalar sig så kom på den lysande idén att begränsa användningen av mobil under skoltid. Få se hur det utfaller.

Det här är i Finland, men jag gissar att problemet kan återfinnas även här.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/02/05/mobiltelefonerna-stor-elevernas-fokus-under-lektionerna-alarmerande-provresultat

Hjärta "No nation can be free if it oppresses other nations" (F. Engels)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2018-02-07 08:29 #8 av: Magi-cat

Varför gillar vi mobilen?

"Mobiltelefonerna och deras appar är beroendeframkallande, även om det alltså inte är en officiell medicinsk diagnos.

De är kommersiella produkter som är designade för att vi ska använda dem i hög utsträckning - i vissa fall, till och med så mycket som möjligt. Det är något som gynnar tillverkarna i form av mer intäkter.

De mest framgångsrika teknikföretagen använder insikter från beteendevetenskapen för att öka våra dopaminnivåer och får oss att återvända till mobilen gång på gång."

Paradoxalt nog, kan man tycka, minskar "lyckligheten" trots  denna massiva input till belöningssystemet. Eller till följd av?

Rena fördelar man kan se är att unga mindre ofta råkar ut för olyckor.

"De hamnar också i färre olyckor, börjar sällskapa senare, har sex senare och använder alkohol senare än föregående generationer."

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/02/07/mobiler-ar-gjorda-for-att-skapa-beroende-vi-anvander-dem-mycket-och-det-verkar

Hjärta "No nation can be free if it oppresses other nations" (F. Engels)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2018-02-08 08:21 #9 av: Magi-cat

Hur gick det då med (det partiella) mobilförbudet på gymnasiet i Finland?

Först verkade eleverna bli upprörda, men nu tycker de att de följer med bättre på lektionerna. (!) Och det kan ju vara bra.

Under grupparbetet får de använda mobilerna. Säkert blir grupparbeten efterlängtade hädanefter. Glad

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/02/07/provocerande-men-bra-sager-elever-om-mobilstopp-i-gymnasiet-jag-har-aldrig

Hjärta "No nation can be free if it oppresses other nations" (F. Engels)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2018-02-13 11:35 #10 av: Magi-cat

Mobilberoende, inte bra...

https://hjarnan.ifokus.se/discussions/59c5151e8e0e744a640002e4-deprimerad-av-mobilberoende

Hjärta "No nation can be free if it oppresses other nations" (F. Engels)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2018-03-24 15:54 #12 av: [broderbob]

Då är det tur att jag inte har en mobiltelefon med appar - jag är väl alltför gammal modig men tiden kommer säkert hinna i fatt så jag sitter där en dag hemma / på bussen etc och glömmer bort omgivningen - blir man inte mer "låst" till sin telefon, med internet, mail facebook och alla andra sociala forum ??? För mig går allt väldigt fort - eller så är det att jag är långsam

Hälsningar Bobby

Anmäl
2018-09-25 09:52 #13 av: Magi-cat

Katarina Gospic liknar mobilen vid en godispåse:

Snabba kickar, hela tiden.

https://www.jp.se/article/hjarnforskaren-din-mobil-ar-som-en-godispase/

Hjärta "No nation can be free if it oppresses other nations" (F. Engels)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2018-09-28 16:15 #14 av: Pyttelite

Visst har vi haft vår andra organ i 40 000 år också. Varje gång det kommer nya saker på marknaden blir det samma visa.

På 1800-talet trodde man att hjärnan skulle förstöras av höga hastigheter när det gällde järnvägens uppbyggnad - tankegångarna då var säkert att dagens höghastighetståg var en säker död för mänskligheten. 

Våra motionsvanor idag med flera timmars utövande i form av Vätternrundor, Vasalopp och Lidingölopp. Hur går det de med våra 40 000 år gamla muskelkonstruktioner när de utsätts för denna påfrestning? 

Vad är farligt? Jo ensidig aktivitet! Vare sig det gäller en arbetssituation, fysisk träning, mobiler, datorspel eller kostvanor. 

Det är brist på vila som bryter ner och avsaknad av balans i livet oavsett om det handlar om arbete eller fritid, barn såväl vuxna. Det är det som skadar. 

Mår våra hjärnor dåligt av mobiler eller datorspel i stort?Jag kan lugna er för det är snarare så att datorspelen är en hjälp i träning både av finmotorik och olika kognitiva färdigheter. 

Däremot ska träning vara allsidig precis som alla aktiviteter i livet - ensidighet ger en ökad skadefrekvens oavsett vad det gäller.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2018-09-28 16:39 #15 av: Magi-cat

#14 Det spelar egentligen ingen roll i det här sammanhanget att man drog fel slutsatser förr om en del helt andra saker eftersom det i sig inte säger något om idag. Det är ju dagens frågor vi måste analysera som de de facto är, vilken jag tycker t.ex. Katarina Gospic gör på ett bra sätt.

Jag håller egentligen inte med om att alltid det blir "samma visa" med nya saker. Vi behöver bara titta tillbaka ett par årtionden för att upptäcka vilken remarkabel skillnad det är i våra levnadsmönster vad gäller teknik och innovationer. Så snabbt har det nog aldrig gått.
Från stapplande internetuppkoppling med långsamma datorer till avancerade manicker i varje persons hand, ständigt, är tiden egentligen väldigt kort och det utan protester. Snarare efterfrågar "vi" snabbare, smartare, bättre, mer effektivt, hela tiden...

Så det där med protester, bara-för-att-vara-emot, håller inte.

Muskelkonstruktionerna kontra Vätternrundan? Jaadu, det har jag också undrat.Glad De verkar ju uthärda rätt så bra, om de bara får vila och återhämtning. Det kanske är där det brister, många gånger.

Datorer, spel och mobiler kan naturligtvis vara till stor hjälp för alla och envar, det är det ingen som förnekar.
Kruxet är det där med återhämtningen här också, att kunna lägga ifrån sig apparaten. Hjärnan vill ha mer likes. Ständigt mer.

Se #0 igen. Och #7 och #8, så slipper jag upprepa mig.

Hjärta "No nation can be free if it oppresses other nations" (F. Engels)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2018-10-01 06:29 #16 av: Loris M

Sen tycker jag att vi borde prata/forska mer om vuxna och deras mobilvanor och hur det påverkar deras barn och relationer. Så många föräldrar som knappt pratar med sina barn när de är ute och går t.ex. eller sitter hemma utan alla glor i sina mobiler. Vi pratar ofta att mobiler och spel och att barn tillbringar för mycket vid skärmar men hur är det med oss? Eller när vi begränsar våra barns skärmtid (pratar om äldre skolbarn och inte små som jag tycker borde ha begränsad eller ingen alls tid vid skärmar) men själva sitter oavbrutet med mobilen i handen. Det är väldigt mycket dubbelmoral. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2018-10-01 06:32 #17 av: Loris M

#15 Det du skriver om att den tekniska utvecklingen gått för snabbt, det är sant och det är också något som vi inte riktigt vill kännas vid. Visst har tekniken revolutionerat, förändrat och förbättrat våra liv men vi har en förmåga att se bara det positiva när det kommer till ny teknik.  Men allt är inte positivt med tekniken och vi borde parata mer om det. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.