Embryologi; Den unga hjärnan

Barn, skärmtid och vår 40 000 år gamla hjärna

2016-11-15 08:17 #0 av: Magi-cat

edit: Såg ett inslag på TV4 med hjärnforskaren Katarina Gospic.

Det var mycket intressant och lärorikt, som alltid när Katarina Gospic är med.
Ämnet det gällde den här gången var huruvida användande av surfplattor påverkar barnens hjärnor. Det gör den, menar hon och hänvisar till forskning.
Våra hjärnor är ungefär 40 000 år gamla. Våra surfplattor och surfvanor är inte riktigt lika gamla, något årtionde bara. Därför finns det inte några longitudinella studier, men det finns forskning man kan använda. 

Gospic menar att skärmtiden för små barn ska vara så kort som möjligt, helst inte alls för de allra minsta. Här finns det rekommendationer. Men - rekommendationerna ändrades för en tid sedan, vilket kan vara beroende på kommersiella intressen, säger hon. (Vilket inte låter förvånande tyvärr, men allvarligt om det går ut över våra barn.)

Synliga tecken från ökad skärmanvändning är mindre rörelse och ökad vikt, samt kanske allvarligare, minskad empati. Empatin har gått ner de senaste åren. (Jag minns inte säkert procentsiffran, men den var hög.)

Barnens hjärnor lär sig genom att observera och härma, genom deltagande och interaktion med föräldern. Språkanvändningen tränas genom att föräldern läser för barnet och betonar vissa ord, genom beröring som skapar god kontakt och ger oxytocinutsöndring. Det får man inte av skärmen.

Barn som fått "Einstein-program" från skärmar har t.ex. inte fått någon fördel i språkanvändning, tvärtom.

Gospic hänvisade också till nestorn inom barnmedicin, Hugo Lagercrantz, som satt upp ett varningens finger för små barn och skärmanvändning.

Några barn intervjuades i inslaget, där de alla sade att deras föräldrar kikar för mycket i mobilen (eller skärmen). De ville att föräldrarna skulle vara mer med dem istället.

Våra samtal med vuxna, en partner eller en kollega, blir också mer ytliga om vi har en mobil liggandes på bordet under tiden. Vår uppmärksamhet splittras.
Barnen behöver hela vår uppmärksamhet och de behöver tid att interagera med människor och att låta sina hjärnor utvecklas.

(Kanske någon av er kan hitta inslaget på TV4-play?)

Mer i ämnet:

"Barnläkaren Hugo Lagercrantz varnade idag för att små barns språkutveckling kan försenas och krävt rekommendationer." (Artikelfrån 2012)

Längre ner i artikeln säger andra lite diffust att det inte är någon större fara. Men vet man det? Ingen vill verka bakåtsträvande och få vågar tala emot. Men vem tycker och vem har forskning med sig? Det kan vara bra att hålla skillnad på.

Något man ofta hör är att "ny teknik är alltid skrämmande för vissa" - som om det var det de gällde. Katarina Gospic och Hugo Lagercrantz talar inte av rädsla utan av gedigen kunskap och omtanke.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6130764

Barn under två år ska inte titta på skärm alls, säger Hugo Lagercrantz. (artikel från 2015)

"– Barn under två år ska inte titta på skärm alls. Barn behöver den direkta kontakten, det kan man aldrig förmedla med skärm, säger Hugo Lagercrantz "

På slutet kommer av andra tugget om "moralpanik"...Tänk om man kunde hålla sådana floskler borta och titta på forskning och fakta istället!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20553628.ab

Till slut: Hugo Lagercrantz, senior professor vid KI:

"Min uppfattning är att man bör tillämpa en försiktighetsprincip, som alltid när det kommer något nytt larm om exempelvis en skadlig kemikalie. Tills vidare förordas den amerikans­ka barnläkarakademins rekommendationer [2] i modifierad form:

Barn under 2 år ska inte titta på tv/dvd/surfplatta över huvud taget. För barn mellan 2 och 3 år bör skärmtittande minimeras."

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=19078

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-11-15 08:39 #1 av: setfree

Katarina Gospic är alltid intressant och kunnig.

Mina barn är helt skärmberoende. Det är mitt eget fel. Det var jag som introducerade dataspel. De klarar knappt att duscha utan mobilen. När batteriet är slut sitter de på golvet med mobilen med laddaren i. Någon kan ju skriva något kul.

De har vänner och klarar sig socialt, men jag tror inte att de har större ordförråd eller har lärt sig speciellt mycket av skärmen. Nu är det för sent att påverka dem. De gör som de vill.

Som vanligt läser jag dina inlägg med stort intresse Magi-cat.  

Anmäl
2016-11-16 08:52 #2 av: Magi-cat

Här har vi klippet!

http://www.tv4.se/efter-tio/klipp/s%C3%A5-p%C3%A5verkas-ditt-barns-hj%C3%A4rna-av-surfplattor-och-mobiler-3631872

Anmäl
2017-08-03 07:37 #5 av: Magi-cat

Angående barn, skärmtid, kommersiella intressen och förskolorna:

https://www.etc.se/kultur-noje/mer-skarmtid-en-quick-fix-som-gar-emot-forskningen

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.