Annons:
Etikettövrigt
Läst 3137 ggr
Sollar
2016-11-22 18:39

Från höger till vänsterhänt, går det?

Går det att lära om sig? Jag tänker inte på att skriva, det gör man så lite nu för tiden så det är inget problem. Men att använda vänsterhanden mer när man alltid har varit väldigt högerhänt, kommer det med tiden bli så att det känns mer naturligt att göra saker med vänsterhanden, bli mer stabil och få bättre grepp, eller är det kört?

Annons:
Surpan
2016-11-22 18:48
#1

Du kan öva upp din motorik så att du får i princip likadant grepp men du kan aldrig byta dominant hand.

/Surpan

Magi-cat
2016-11-22 18:49
#2

Det går att lära upp sig, det anses t.o.m. vara bra träning för hjärnan att göra det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Nomen Nescio]
2016-11-22 18:50
#3

#0 Ett exempel på lyckosamt byte från höger till vänster hand är konstnären Carl Fredrik Reuterswärd, skaparen av det världsberömda verket "Non Violence". Efter en stroke tvingades han byta från höger till vänster hand och fick "en andra karriär" med den handen.

Aleya
2016-11-22 18:56
#4

Jag är dubbelhänt. Men skriver oftast med höger om är vänsterfotad. Ja du kan lära dig bli bättre på att använda vänster och tvärtom. Men det kan ta tid och vissa kan inte alls göra det. Men du kan ju försöka.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

TjockaBerta
2016-11-22 18:58
#5

Jag har övat upp vänster hand så att jag tex. arbetar vid datorn med båda. Jag vet inte vilken hand jag använder om jag inte tänker efter för jag växlar hela tiden mellan höger och vänster.  Klipper och skriver gör jag dock med höger. Sjukgymnasterna brukar fråga om jag är vänsterhänt eftersom jag är starkare i vänster sida.

>>>Malum domesticum<<<

Sollar
2016-11-22 19:05
#6

#1 #2 Vad bra, efter 5 månader kämpar jag fortfarande med att använda vänsterhanden istället men får väl ge det lite tid.

#3 Wow, det var ju upplyftande att läsa, jag har ju lite funktion i högerarmen iaf, beror på dagsformen, så borde väl antagligen sluta gnälla.

Annons:
Sollar
2016-11-22 19:10
#7

#4 Nu har jag ju inget val, min högerarm är skadad så jag måste använda vänsterhanden.

#5 Hur lång tid tog det?

Aleya
2016-11-22 19:12
#8

#7 det går. Men det kan ta tid. Men försök använda båda säger jag. För du kommer bli trött av att försöka byta arm. Och du kommer få svära.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sollar
2016-11-22 19:40
#9

#8 Jo jag använder höger så mycket det går men den är väldigt svag och vill än så länge inte bättra sig tyvärr, det är inte kört än men jag vill förbereda mig.

Aleya
2016-11-22 19:51
#10

#9 det är bara öva och öva. Det kommer säkert gå. Om än kanske knaggligt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sollar
2016-11-22 20:55
#11

#10 Ja då vet jag ju nu iaf att det går.🙂

TjockaBerta
2016-11-22 21:14
#12

#7

Det gick ganska fort för jag var tvungen då jag inte kunde använda höger arm under tre år. Har man ont ökar motivationen att använda den arm som inte gör ont.

>>>Malum domesticum<<<

Magi-cat
2016-11-22 22:02
#13

Passar på att lägga in en gammal länk från Vetenskap, om "hänthet". Det finns en del länkar i den att gå vidare med i sin tur…

http://vetenskap.ifokus.se/discussions/5187ee42ce12c45b61001319-vansterhanthet

Läs också gärna om Ambidextri i vårt Lexikon. (klicka på länken)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2016-11-23 09:39
#14

Jag har en situation nu som gör att det är jobbigt med båda armarna för mig. Jag är högerhänt.

Jag är sedan tidigare svag i min vänsterarm efter en hjärntumör och nu i september så ramlade jag och har skadat min högerarm vilket är väldigt besvärligt.

 Armen har visserligen blivit bättre men fortfarande kan jag inte få ut den i sidled. Jag kan böja den såpas att jag kan nå hakan men jag får t.ex. äta med vänster hand.

När jag skriver här på datorn så funkar det bra men ska jag flytta handen i sidled så får jag ta hjälp av vänsterhanden.

Det allra värsta är att ta på kläder upptill. Jag blir så arg😡

Men jag märker att man vänjer sig så småningom. Att borsta tänderna med vänster han känns nu ganska ok.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sollar
2016-11-24 17:40
#15

#12 Jag får ju inte låta bli högerarmen trots smärtan, så det lilla som går måste jag göra, typ lyfta ett glas och trycka på lysknappar.

#13 Tack, ska kolla in det.

#14 Jag är ju lite före dig då, jag skadade mig i Juni. Men jag har också alltid haft lite svårt med vänster efter att jag bröt den när jag var yngre, men nu är det plötsligt min bra arm. Så borsta tänder och sånt fixar jag såklart. Men hur går det för dig? Kommer du få tillbaka din högerarm? Min vänsterarm borde ju iaf gå att träna upp mer så det borde ju vara värre för dig att förlora högerarmen.

Maria
2016-11-24 19:50
#16

#15 Jag vet inte riktigt. Jag har gjort en undersökning där man kollat skadade Nerver och har fått en tid hos neurologen nu 19 december så då får jag väl svar på vad det är för skada och om det kommer bli bättre.

Det var ju synd att det inte var vänsterarmen som redan är svag så att säga men ibland har man otur😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sollar
2016-11-24 20:40
#17

#16 Det är ju jobbigt, jag tyckte det var supersvårt att leva i ovisshet länge men nu när jag fått reda på mer om skadan och sett röntgenbilderna efter operationen så känns det bättre iaf. Fast det känns såklart surt att armen blev såhär, på ett ögonblick förändrades livet liksom. Har också tänkt många gånger om det bara vore vänster istället. Men men, hoppas de kan ge dig lite klarhet snart.

Upp till toppen
Annons: