Annons:
Etiketterdjurhjärnorevolution
Läst 1022 ggr
Magi-cat
2016-11-28 18:05

Ser du djuret på bilden? Evolutionens förtjänst!

Hur är det, kan du se ett djur gömt i de blurriga bilderna i länken?

Försökspersoner vid Nagoya University fick i en studie se en serie oskarpa bilder på djur. Bilderna i serien blev mindre oskarpa för varje steg och försökspersonerna fick ange på vilket steg de kunde identifiera djuret.

Det visade sig att majoriteten av försökspersonerna mycket snabbare kunde identifiera ormar än andra djur som fåglar, hundar och katter.
Redan på steg 7 kunde 80 % identifiera en orm på bilden, medan andra djur fick vänta till steg 9 eller 10.

Resultatet sägs stärka "Snake Detection Theory" som säger att våra förfäder utvecklade ett visuellt system som snabbt kunde upptäcka den farligaste predatorn.

Tidigare studier har visat att barn och apor reagerar snabbare när de ser en orm än andra djur.

http://www.sciencealert.com/humans-might-have-evolved-to-spot-an-animal-hidden-in-this-picture

Det låter väl rimligt att våra förfäders synradar reagerade snabbare på ormar än fåglar.

Men vad gäller bilderna i testet ovan tänker jag lite på att en ormform är läggare att få syn på och svårare att ta fel på än om det är ett annat djur med större variationer.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-11-28 18:07
#1

Vi är bra på att känna igen ansikten också. Så bra att vi ser dem där de inte finns.

http://hjarnan.ifokus.se/discussions/56810a79ce12c455ec000d1a-pareidoli


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kalli
2016-11-28 18:29
#2

Jag såg fisken och ormen absolut sist. Jag skulle helt klart dö i det vilda. :)

Magi-cat
2016-11-28 18:30
#3

#2 Jag fixade inte heller ormen så där lätt som det står. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2016-11-28 20:31
#4

Jag var urkass på att se något alls😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2016-11-28 21:28
#5

Med tanke på att vi är "programmerade" att se ansikten, och däggdjur och fåglar har ansikten, borde de vara lättare att reagera på än slangarna. Men kanske ormarna har något som ger signal snabbare till de flesta.

Hästar kanske har det här starkt i sig? De brukar i alla fall reagera på ormliknande saker i gräset.🙂(Vattenslangen till trädgården och sånt kan vara livsfarlig. 😃)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2016-11-29 08:39
#6

En lång slingrande orm blir ju en helt annorlunda bild än en hopslingrad "boll" Den långa är nog lättare att se tror jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Magi-cat
2016-11-29 09:12
#7

36 Det är nog slangmodellen som triggar, inte "bollen".🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2016-11-29 09:13
#8

Ja jag tror det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
2016-12-02 15:41
#9

Jag var också urkass på att se något, men såg ormen senare än annat.

Tyckte mest hela tiden att det var en massa ruggiga spökansikten på bilderna!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Loris M
2016-12-02 15:58
#10

Undrar vad det är som göra att vissa (som jag) inte ser ett dugg. 🤔

Maria
2016-12-02 16:00
#11

#10 Det undrar jag också.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
2016-12-02 16:04
#12

#11 Just nu sitter jag tänker: "Vad är det för fel på mig?" 😃

Maria
2016-12-02 16:09
#13

#12 Oss😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Loris M
2016-12-02 16:20
#14

#13 Just ja. 😃 Skönt att vi är två åtminstone. 

Det blir ju lite pinsamt när jag tittar på bilden med fågeln så blir det step 1, step 2….. och när jag kommer till steg 9 så ser jag att något är där men fattar fortfarande inte vad. Vid steg 13 börjar jag se att det är en fågel. 😂

Magi-cat
2016-12-02 17:08
#15

Det kanske är lättare i verkligheten. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
2016-12-05 08:54
#16

#15 Jag hoppas det för jag var verkligen usel på att se djuren.

Och så är jag tacksam för att det inte finns så många farliga djur i vårt land som man måste undvika. Eller att jag behöver jaga/fiska för att vi ska få mat på bordet. Då skulle vi nog få svälta ibland. 🤔

Annielle
2016-12-05 09:39
#17

Jag tror absolut att det är lättare i verkligheten, man ser ju inte djuren platt som på en bild då utan tredimensionellt, ofta rör de ju på sig dessutom….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Scorpio97
2016-12-06 23:29
#18

Jag har hört att vi har utvecklats så att vi känner igen/upptäcker en pistol eller liknande vapen ännu snabbare än ett farligt djur. Vet dock inte om det bara är en myt eller om det är sant. Någon som också har hört det eller vet mer om det? :)

Jag var väldigt dålig på att upptäcka djuren på bilderna.


//Jessie

Effie
2016-12-09 12:19
#19

Jag var på safari nyligen. Vi satt I en jeep, körde runt och stirrade ut I bushen; fans det några djur? En del såg djur (ibland även när det inte fans några), andra såg inte ett skvatt förrän en stund efter att ha fått det utpekat. Vi har inte ögonen inställda på rätt sätt. Rörde de sig var det lättare, men ändå inte lätt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Tant Grön
2016-12-14 20:32
#20

Jag såg fågeln på bild 9, ormen på bild 7 och fisken och katten på bild 1.

Annons:
Upp till toppen
Annons: