Annons:
Etikettövrigt
Läst 1169 ggr
Magi-cat
2016-12-05 08:13

Lär dig tänka negativt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppade du till för rubriken? Inte så konstigt. Det brukar vara tvärtom. 🤓Men fortsätt läsa och - ta det lite med en klackspark…🙂

Vi är matade sedan länge med konsten att tänka positivt, med optimistcoacher och leende livsstilskonsulter som försöker få oss att tänka rätt så världen vrider sig ett kvarts varv och allt faller på plats. Eller vi ska tro att det borde göra det om vi bara tänker rätt.

Den svårt sjuka har tänkt fel någonstans (i värsta fall "dragit på sig" 😕 sjukdomen) men ska inte prata om oro och död utan "viftas undan med ord om att fånga dagen, äta en kanelbulle och tänka positivt." (ur länken nedan). Eller ta inte en kanelbulle förresten, den innehåller socker.
Till råga på allt j-a elände ska den drabbade skuldbeläggas för att den "tänker fel". Att dela bördan är inte att tänka på för sjukdom och motgångar är minsann en gåva som "utvecklar".

Problem är ett no-no-ord. Utmaning heter det, något att breda ut armarna mot och varningar är det bara bakåtsträvare (vilket är mycket fult) och nejsägare som uttalar.

Nu kommer motreaktionen, pendeln svänger och att tänka negativt är det nya svarta…om man så säger…

För första gången (?) i Sverige ordnas nu en studiecirkel i, hör och häpna, negativt tänkande! (Med humor i blick.)

"– Att tänka negativt handlar om att se verkligheten som den är och förhålla sig till den. Om du enbart tänker positivt har du inga bra verktyg att hantera verkligheten. Vi har lärt oss att positivt tänkande är det enda alternativet men det gör oss immuna mot kritiskt tänkande, säger Ida Hallgren och gör upp med de största fördomarna om negativt tänkande:

– Att man ska vara negativ. Och att man riskerar att bli deprimerad. Så är det inte alls. Det handlar inte om att oreflekterat reagera negativt utan just att förhålla sig till varningssignaler och svåra livsfrågor." (citat ur länken nedan)

Allt började som ett litet skämt. Men kursen blev fulltecknad samma dag den kom ut.
Man tolkar intresset som ett uppdämt behov för oss sekulära människor att tala om svåra frågor.

Ida Hallgren, studieförbundet Sensus, som leder kursen har tre plattformar:
1. Sin småländska bakgrund med en tradition av att vara beredd på missväxt och elände.
2. Sin forskning om hur man utvecklar empati.
3. Meditationsforskningen där hon tröttnat på missuppfattningen om mindfulness som en självhjälpsmanual för den egna lyckan.
Det handlar i stället om att ta in hela verkligheten för att kunna träffa visa val.

Hur hamnade vi i carpe diem och självhjälpskulturen?

"Ida Hallgren drar bakgrunden: hur positivt tänkande först kom som en amerikansk motreaktion mot den moraliska och puritanska kalvinismen, togs över av de karismatiska frikyrkorna och dundrade in i Sverige när tidsandan låg öppen."

Så till slut: är glaset halvfullt eller halvtomt?

Ida Hallgren svarar att det är varken eller. Det är vad det är. 🙂

Jag tycker det låter lite som att det behövs en motvikt mot klämkäckheten och alla överdrifter som inte hjälper utan sänker drabbade människor ytterligare, mot orealistiska krav och förväntningar. Det låter lite utmanande och kul, om man nu får säga något positivt och optimistiskt i sammanhanget…😃

http://www.gp.se/livsstil/nu-ska-du-t%C3%A4nka-negativt-1.3998103

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
setfree
2016-12-05 09:50
#1

#0 Med lite livserfarenhet kan man konstatera att vi ofta påverkas av yttre omständigheter som vi inte kan göra något åt och som vi inte kan förutse.

Kunde vi förutse att prisökningarna på bostäder i storstäderna skulle vara så stora eller att börskraschen skulle komma 2008?

Vi har vänner som har två autisktiska barn och det var inte lätt att förutse det. En annan vän fick en nervsjukdom som förlamade honom helt och det tog flera år innan han blev frisk och det gick inte att förutse.

Jag bevittnade en bilkrock för två veckor sedan på en 90-väg där de skadade sig alvarligt. Att se det på plats är lite omskakande. Det hade kunnat varit jag.

Inget av detta är ett resultat av vilken inställning vi har utan det är sånt som människor drabbas av.

Jag har funderat på hur accepterad det är att misslyckas.

Om man faller så reser man sig igen och gör ett nytt försök. Får man bryta Vasaloppet provar man igen nästa år. Förlorar man pengar på börsen så gör man ett nytt försök. Tar en relation slut så tror man att det ska blir bättre nästa gång.

Många framgångsrika människor har flera misslyckanden bakom sig innan de till slut uppnådde sina mål.

Vi behöver en mer tillåtande attityd till både misslyckanden och svaghet. Dessutom är det tillåtet att vara ledsen och besviken utan att tvingas att klista på ett leende som inte är verkligt.

Det som är viktigt att att inge männsikor  ett hopp om att livet kan bli bättre och att hjälpa andra när de har det jobbigt. (jag är lite mer ödmjuk idag än tidigare)

Magi-cat
2016-12-07 09:35
#2

#1 Inget av detta är ett resultat av vilken inställning vi har utan det är sånt som människor drabbas av.

Så sant!

Instämmer helt också med dina slutsatser att vi måste ha en mer tillåtande attityd till oss själva och andra, till "misslyckanden" och svaghet, tillåta sig själv att känna det man verkligen känner. Att inge ett hopp är också väldigt viktigt! Kan man inte göra något annat kanske man kan göra åtminstone det.

Tänkte på något så klokt som Edvard Moser, Nobelpristagare i fysiologi 2014, sade…Mitt i deras stora lycka att ha fått utmärkelsen, tänkte de på alla forskare som misslyckats i sina strävanden och utan de misslyckanden hade de inte kunnat lyckas.
Så är det, forskning som inte "går hem" ger också kunskap.

.

T.o.m. något så naturligt som att sova har blivit en prestation, säger man i det här programmet.

"En lösning kan vara att strunta i sömnproblemen. Om man lyckas acceptera att man ibland sover dåligt och rikta sitt fokus mot andra saker som är viktiga i livet minskar sömnbesvären. Det har psykologen Kristofer Bothelius sett i sin forskning."

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/816581?programid=1272

Det är klart. Kan man inte sova på natten blir det inte bättre av att man ligger där och oroar sig för hur hjärnan skrynklar ihop sig och hur illa det kommer att gå sedan.

Lite kluvet det där. Vi måste både ifrågasätta och identifiera potentiella problem OCH ta fram det positiva!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Effie
2016-12-09 11:02
#3

Jag gillar inte uttrycket negativt tänkande. Men det beror på att jag definierar positivt och negativt tänkande på ett helt annat sätt. Det som beskrivs I artikeln tycker jag är realistiskt tänkande. Det är klart att det hander bade bra och dåliga saker. Sedan kan man ha en positive eller negative inställning till det. Man kan välja att se enbart det negative, och vad blir battre av det? Eller så tanker man positivt, och gör det bästa av situationen. Inklusive planering och plan B för att plan A inte funkar. Behöver man en kurs för det?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Magi-cat
2016-12-09 12:03
#4

#3 Tack för din respons! Jag förstår att du reagerar. Som jag skrev i början, ta det lite med en klackspark. 😉

Tanken är nog att inte att vi ska bli kverulerande gnällspikar (för vem blir gladare av det och vad hjälper det?) utan rubriken kom nog till för att skapa eftertanke och reaktion.

Lite det här det handlar om:

"Det handlar i stället om att ta in hela verkligheten för att kunna träffa visa val."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Effie
2016-12-09 12:14
#5

#4 Absolut. Det som förvånar mig är nog mest tolkningen av positivt tänkande; allt är ljust och luftigt och fullt med små flygande fluffiga rosa enhörningar; Inga problem av någon sort någonstans, och inser man att det kan bli problem så tanker man fel… Sådana människor är ju bara irriterande.

Jag tanker fortsätta tänka positivt på mitt sätt, med plan B och kanske C I beredskap. Med focus på det positive och en tro på att det går att lösa.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: