Annons:
Etikettövrigt
Läst 7840 ggr
Anonym
Anonym
2016-12-07 12:34

Jag tror att jag blivit dum/korkad

Jag har under en längre period märkt att jag blivit allmer trög. Fattar inte riktigt vad folk säger. Har dåligt minne. Kan tex glömma bort hur kunder jag precis pratat med ser ut. (Jobbar i butik) försöker lära mig nya saker men inget fastnar. Folk kan ha hyffsat vanlig diskussion men jag hänger inte riktigt med. Har under flera år utsatts för psykisk och känslomässig stress. Kan det vara en orsak till att det blivit såhär? Har gjort MR av hjärnan nyligen. (Av andra orsaker) den var normal. Blodprover har också varit normala. Visar ingen brist på något. Behöver jag vara orolig? Upplever att jag inte får hjälp när jag tidigare sökt för mitt mående . Har ni nån tanke kring detta? Eller nåt tips?

Annons:
Sommarek
2016-12-07 12:37
#1

Stress kan absolut vara en faktor till avtagande minne etc. Har du fått någon hjälp för det som stressar dig?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Anonym
Anonym
2016-12-07 12:46
#2

Nej. Det kan jag inte påstå. Om jag ska självdiagnostisera mig. Tror jag att jag lider av posttraumatisk stress relaterat till olika händelser men bla mobbing under skoltiden. Vilket är väldigt länge sen men känslan av att jag inte duger till blir periodvis allt mer stark och hela världen stannar liksom.. en känsla av att jag hela tiden vill fly. Jag har ofta trott att folk upplever mig som trög och dum men nu har jag verkligen blivit det.

Maria
2016-12-07 12:56
#3

Psyket kan spela kroppen många spratt av mindre trevlig art och det här med minnesproblem kan absolut vara på grund av detta.

Synd bara att du kallar det för trög/korkad och dum för det handlar inte alls om det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
2016-12-07 13:06
#4

Min första tanke var också stress. Be om hjälp.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sommarek
2016-12-07 13:11
#5

Att du är trög eller dum tror jag inte alls på, men tyvärr är det många som överlevt mobbing som tror så. Jag tror snarare att det är så att, väldigt förenklat, du har väldigt mycket att tänka på så att din hjärna helt enkelt sållar bort sånt som inte är nödvändigt för din fysiska överlevnad.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Niklas
2016-12-07 13:16
#6

#0: På Depression iFokus kan du nog få lite hjälp också. http://depression.ifokus.se/


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
setfree
2016-12-07 13:37
#7

När man blir stressad funkar inte tankarna som vanligt. När man ska hålla föredrag glömmer man bort saker man skulle säga för att man känner en viss nervositet.

Jag känner igen detta.

Du är nog inte trög/dum eller korkad.

Hur fungerar det när du är hemma och är helt avslappnad?

Anonym
Anonym
2016-12-07 13:50
#8

Tack för era svar. Ska försöka ta tag i det (igen) sist fick jag gå typ 10 ggr. (Vårdcentralen) Fick prata lite om vad som hade varit jobbigt. Men sen "får man inte gå mer" eftersom de inte har resurser och det är köer men egentligen behöver jag kanske gå hos proffs under flera år. Inte för att jag har råd. Nån form av utredning vore ju bra och en ev diagnos så att man kan komma vidare.ä och få rätt sorts hjälp Men känns så jobbigt att behöva ta tag i det igen. Det känns som att folk inte tror på mig för att de tycker att jag ser glad ut, ser ut att må bra osv. Åtminstone har det varit så. men egentligen är det ett "inlärt beteende från min sida" en kombination av att jag inte velat oroa andra, jag klarar mig själv och att jag i grunden är en gladlynt person. När jag var liten uppmuntrades ett sånt beteende i min familj. Medans motsatsen togs emot på ett helt annat sätt. Jag får som sagt försöka ta tag i det det blir bara mer jobbigt ju längre man väntar på det. Får kanske prova depression.ifokus också. Tack.

Sommarek
2016-12-07 13:53
#9

#8 Det är ganska klassiskt för bland annat depression och ångest att det inte syns på utsidan så att man har svårt att känna sig tagen på allvar. Men det är du som vet hur du mår, och bara du. Toppen att du ska ta tag i det.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Anonym
Anonym
2016-12-07 13:59
#10

#7 jag har inte känt mig avslappbad på bra länge. Hemma mår jag bäst iaf… men kan ha diskussioner med sambon och jag bara känner att jag inte är med. Har svårt att läsa böcker som jag brukade älska. Nu tittar jag mest på tv. Program som jag bara kan titta på utan att anstränga mig. När jag tittar på film med sambon kan jag inte riktigt återberätta vad filmen handlar om. Men ändå..ja hemma är jag som mest avslappnad. Då påverkas jag ju inte av yttre omständigheter. Höga ljud på stan, hur folk bedömmer mig osv… Är rädd att bli inlåst eller att bli itvingad tunga mediciner som påverkar mig mer negativt eller förändrar min person … o så.

VildaVittra
2016-12-07 14:03
#11

#8 Du vet om att du kan gå till svenska kyrkan och prata också? Exempelvis med prästen eller diakonen. De är ofta utbildade i att ge stöd. Jag har en kontinuerlig kontakt med en diakon trots att jag inte är kristen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anonym
Anonym
2016-12-07 14:18
#12

Det tar emot lite att gå till kyrkan. De är säkert jätteduktiga och så men de hjälper inte en med utredningar va? Jag menar..jag vill veta om det är PTS jag lider av. Eller vad det är. Ibland vet jag liksom inte riktigt vad jag mår dåligt över utan det är mer hur jag och min kropp reagerar i situationer. Det är ett bra tips. Tack! En vän har gått till kyrkan och hon tycker det funkar bra att prata med dem. Men tror inte att det är rätt för mig.

Niklas
2016-12-08 14:20
#13

Ta hand om det innan det går för långt. Det tar ofta lång tid att bli frisk. Man brukar säga att det tar lika lång tid att bli frisk som att bli sjuk när det gäller depressioner och stress.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Anonym
Anonym
2016-12-08 21:05
#14

Tack. Ska försöka ta tag i det. Men kommer tyvärr inte kunna/hinna innan jul/nyår. Min chef verkar ogilla mig. Är ny och Vågar inte vara borta mer.

Magi-cat
2016-12-08 22:18
#15

Bästa Anonym! Du är absolut inte trög, dum eller korkad!
Det är många som känner igen sig i din beskrivning och att inte bli förstådd för att ingenting syns utanpå. Kanske är vi som befinner oss i omgivningen lite handfallna för att vi inte vet vad vi ska göra för att hjälpa?
Jag hoppas du hittar någon du kan prata med och kan komma vidare på ett sätt som passar dig. (Att vara ute i naturen bland träden så mycket som möjligt är något som brukar vara avstressande.) 
Skriv gärna och berätta hur det går för dig! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Aleya
2016-12-09 17:15
#16

Sök hjälp ts. Det vinner du på. Du borde söka till psyk för att få en diagnos och få hjälp med detta. Kanske låter läskigt men det är nog en av de få lösningar som kommer funka.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
2017-12-29 18:02
#17

Ett år sedan ts. Hur har det gått för dig, anonym?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: