Annons:
Etikettsinnen
Läst 733 ggr
setfree
2016-12-12 09:53

Lycka

Jag såg nyligen en undersökning om att bekämpa psykisk ohälsa ger mer "lycka" än att bekämpa fattigdom om man måste välja var pengarna ska användas. Dock är det inte oviktigt att bekämpa fattigdom.

Vad gör er lyckliga? Finns det något som ger er stor tillfredsställelse? 🙂

Annons:
Magi-cat
2016-12-12 10:02
#1

Det ger tillfredsställelse att ge, att behövas…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
2016-12-12 10:10
#2

Böcker och musik gör mig lycklig. Bättre Hälften och att hjälpa djur likaså.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
2016-12-12 21:34
#3

En bra fråga, tycker jag. :-) Alla har behov av gemenskap och lycka.

Fler som vill berätta?

#2 Det låter som lycka. 🙂❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-12-15 18:38
#4

"Sträva efter att göra gott och du kommer att upptäcka att lyckan jagar efter dig."

Det lär den amerikanske författaren James Freeman Clarke ha sagt, enligt Stefan Einhorn i "Konsten att vara snäll".

En bok där han f.ö. för fram att vi mår bra av att vara snälla och att snällhet är underskattat. En snäll människa är en som lever med etiken i sitt hjärta, säger han.

Och det vi gör för våra medmänniskor gör vi också för oss själva.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
2016-12-16 07:50
#5

#4 Jag har läst konsten att vara snäll och jag håller med.

Jag kommer ihåg när jag gav chocklad till en flicka på ett barnhem i Rumänien för många år sedan och hur mycket det betydde för henne. Hon sken upp som en sol.

Vi var på väg hem efter en fest och såg en flicka som satt och grät och vi stannade och pratade med henne. Att kunna uppmuntra henne och ge henne lite hopp och skoja lite räckte för att må bra länge.

Jag har även lärt mig att inte döma för snabbt:

Vi mötte en mycket stridslysten irakisk officer i Pakistan när vi väntade på bussen för många år sedan efter Kuwait-krigets slut. Han hatade USA och bråkade ganska vilt med men vän. Irak skulle ta hämd etc.

Jag kom in mitt i bråket och satt lite avvaktande. Jag började ställa lite personliga frågor och han började lite försiktigt berätta om hur han tvingades göra slut med en Kanadensisk flickvän eftersom det inte passade sig för en officer att ha kontakt med "otrogna" fiender. Han lugnade sig efter ett tag och det visade sig att han kände sig kränkt och bedrövad och han kunde inte hålla tillbaka ilskan som vi mötte.

Vi hade en bra diskussion och han förstod att vi inte var ansvariga för hans situation. Det slutade med att han till och med ville bjuda på mat.

Jag kommer alltid att komma ihåg detta möte med ett leende.

Möten med nya intressanta människor och mina vänner gör mig glad.

Oh ja visst att vinna i badminton tillsammans med min far(76 år) när jag spelar dubbel  ger mig stor tillfredsställelse också. 👍

Magi-cat
2016-12-16 07:54
#6

#5 Så fina berättelser och illustrationer till lycka! 🌺 ☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
setfree
2016-12-16 08:08
#7

#6 Tack Magi-cat. Roligt att du är med.

Soligajag1
2016-12-20 07:09
#8

Jag är en snäll människa , för snäll ibland , men, , kan man va det ? 

I mitt arbete i Cafet ( där jag jobbade ) tog jag hand om alla dem som behövde mig som mest . Har en del "uteliggare" som inte har det alltför "fett" . 

Dem gav vi kassar med smörgåsar och filtar , kläder . ❤️

Sedan när barnfamiljer kom in och ville fika fick dem rabatt av mig för jag vet att pengarna inte räcker så långt. Ögonen lyste på dessa barn och även föräldrar när jag gav dem ett varsin Kinderägg . Visst frågade jag innan jag gav dem . Mycket uppskattat blev det .

Va det en äldre dam eller herre som kom in med sin rollator, hade problem att gå fick dem genast hjälp med allting!! ❤️ Sedan satt jag mig ner och lyssnade på dem och gav dem en Kram , önskade dem en fin dag ! ❤️ 

Nu sitter jag på Loppis och ger alla ett "Leende"🙂 och en hälsning!! ❤️

Nu i Juletider är det många som har det svårt och behöver kärlek och värme!! ❤️

HH 🙂

Magi-cat
2016-12-20 08:05
#9

#8 Så fint att höra, Soligajag!❤️

Barnen kommer aldrig att glömma det. Och du fick uppleva lyckan av deras lycka. 
Lyckan går två vägar.

Ett enda leende kan betyda så oerhört mycket.

En kram till dig! 🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
2016-12-20 08:14
#10

#8 Man kan aldrig bli för snäll. Hoppas du fortsätter att träna din snällhet.

Skulle vi tävla i snällhet vinner du nog över mig. 😊

Bra gjort av dig du är ett föredömme.

Magi-cat
2016-12-20 10:19
#11

Angående lycka, i det här fallet var det en som just fått barn:

"Att få älska någon och bli älskad är det mest värdefulla en människa kan få uppleva, och mitt i denna lyckokänsla finns ofta en paradoxal aning av vemod, rädsla eller till och med dödsångest…"

Peter Strang: "Så länge vi lever"  (Libris, 2013)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: