Annons:
Etiketteranatomifysiologi
Läst 1884 ggr
Magi-cat
12/18/16, 9:46 PM

Sympatiska nervsystemet

(Till sajtens lexikon 😎)

Det sympatiska och det Parasympatiska nervsystemet utgör tillsammans kroppens autonoma, icke viljestyrda nervsystem.

Det sympatiska nervsystemet är kroppens "gas" (till skillnad mot det parasympatiska som är "broms") och aktiveras som kamp- flyktrespons eller vid psykisk och fysisk stress. 
Det höjer blodtrycket och gör så att hjärtat slår fortare. Pupillerna vidgas och blod dras från huden så att man kallsvettas.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sympatiska_nervsystemet

Se även Parasympatiska nervsystemet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
setfree
12/19/16, 8:50 AM
#1

Det är många av oss som behöver lite mindre "gas". Vi behöver inte fry från lejon så ofta eller slåss med björnar. Man blir lite stressad av om datorn kraschar som att bli jagad av vargar vilket är lite onödigt.

Magi-cat
12/19/16, 9:01 AM
#2

#1 Just det, stressen är lite annorlunda idag.

.

Men "gas" behövs också, lika mycket som "broms", för att hålla funktionerna uppe. Det är väl bara det att att gasen ofta sitter i för länge sedan "lejonet" egentligen har somnat…Systemet får då för hög ständig arousal.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
12/19/16, 10:07 AM
#3

Jag stavar fel ibland för att jag ser så dåligt. Jag märker det när jag läser i efterhand. Jag vägrar att skaffa glasögon för det är så opraktiskt.

Vi är designade för att möta ett lejon per vecka kanske och nu möter vi situationer som stressar oss lika mycket flera gånger per dag.

Nära att krocka med bilen, missade samtal, datasystem jag inte förstår, ny arbetsgivare eller barn som inte gör som man säger etc.

Nej det är nog så att vi inte ska mixtra med våra signalsystem, det är nog bättre att lära sig att slappna av lite oftare.

Magi-cat
12/19/16, 10:21 AM
#4

#3 Snavar fel ibland gör vi alla. 😉Jag har aldrig tänkt på att du gör det. (Men jag rättar om du vill) Glasögon är trist, men man vänjer sig nog. 

Precis, samma system som reagerade på lejonen reagerar nu, ofta och mycket, på triggers som våra förfäder i sin vildaste fantasi inte kunnat drömma m. (Som när den nya uppdateringen tvärvägrar att göra som jag vill, IGEN!)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: